Kétes a neve, pedig ez az igazi Vitara-kihívó - Ssangyong Tivoli X150 DLX teszt

2020.01.25. 14:48

Digitális műszerfal, telefontükrözés és zongoralakk

A masszív anyagokból tisztességesen összerakott beltér, a karosszéria merevsége és a szélzajok forrásainak minimálisra csökkentése meglepően kulturált menetkomfortot eredményez. Mindezt magas üléspozícióval és szellős utastérrel fejelték meg,  túlzásba azonban nem estek a dél-koreai belsőépítészek. A méretes jelző a csomagtérre pedig csak akkor igaz, ha defektjavító-készlet és nem szükségpótkerék lapul benne – kiviteltől függően 395-427 liter az alapkapacitás.

Legyen nagyobb, mint a kisautók csomagtere! Ezt az elvárást a többi 4,2 méter körüli hosszúságú SUV-hoz hasonlóan a Tivoli is teljesítiFotó: Szabó Gábor - Origo

Kétségkívül a Tivoli legszerethetőbb tulajdonsága a tisztességes minőség és a naprakész fedélzeti telematika. A teljesen digitális kijelzőkön látható műszerek és vezetéstámogató rendszerek színvonalas grafikái többféle stílusban jeleníthetők meg, így teljesen személyre szabhatja a vezető a közvetlen környezetét.

Ebben a műfajban még messze nem általános a többféleképpen személyre szabható, igényes digitális műszerfalFotó: Szabó Gábor - Origo

Hozzá kell tenni, hogy maga a műszerfal formavilága a szögletes monitorok miatt a stílusosból inkább a funkcionálisba ment át, ugyanakkor a habosított műanyagok, bőrberakások ízléses és precízen illesztett összhatását kifejezetten jó nézni és tapogatni. A felületek nagyját uraló ébenfekete zongoralakk viszont véleményes,  maradjunk annyiban, hogy könnyen tisztítható, amit azonban túl gyakran kell elvégezni.

Apró ergonómiai hibák azért becsúsztak

Összességében a Tivoli használati eszközként kellemes meglepetést okoz. Négy normál alkatú felnőtt kényelemben és biztonságban utazhat a fedélzeten, s mindenkinek jut pohártartó, USB-csatlakozó és tárolóhely. A vezetői ergonómia terén azonban két baki is becsúszott a képletbe, habár mindkettő csak pillanatnyi kényelmetlenséggel jár, az elsőt ráadásul odafigyeléssel át lehetne hidalni.

Csak az automataváltós modellekhez jár menetdinamikai kapcsoló, háromféle beállítással (sport, eco, téli). Fronthajtásnál be kell érni az egyszerűbb hátsó futóművelFotó: Szabó Gábor - Origo

A biztonsági öv csatja a hevederre rossz helyre rögzített fékezőpatent miatt túl mélyre csúszik, s úgy kell kibányászni a B-oszlop és az üléstámla mögül,  amikor az ülőlap a legmagasabb, az övnyílás pedig a legalacsonyabb pozíciójában áll. Vajon mikor jönnek erre rá a gyárban? Biztos, hogy a szimulációk mellett többféle testmagasságú sofőrökkel és utasokkal is tesztelték?

Jelentéktelennek tűnő, de az alacsonyabb vezetők számára bosszantó hiba az övcsat akadása magasra emelt ülésnélFotó: Szabó Gábor - Origo

A másik hiba sem sokkal nagyobb tragédia, utólagos javítása viszont nem lehetséges: a formaterv szempontjából menő lőrésszerű ablakokat eredményező magas övvonal és a belső tér alacsony padlószintje miatt az ablakon alig lehet kikönyökölni, és a legtöbb parkolóházi jegydobozhoz is nehéz így hozzáférni.

Felvillanyozó pletykák

Mindent összevetve ebben a formájában különös jószág ez a dél koreai kisterepjáró. Alapvetően ajánlható, de fontos, megszívlelendő tanácsokkal kiegészítve. Kommersznek túl különc, menőnek azonban még ismeretlen,  villantani nem igazán lehet vele. Arra ott a Nissan Juke, a Toyota CH-R, avagy a Mini Countryman valamivel drágábban, de garantáltan irigykedő tekintetektől kísérve.

Teljesen élhető a belseje, számtalan vezetéssegítő rendszer jár (figyeli a sávelhagyást, a keresztirányú forgalmat, a gyalogosokat, a közlekedési táblákat, a vezető fáradtságát stb.)Fotó: Szabó Gábor - Origo

A Tivoli X150 elsősorban a (hamarosan már csak lágy hibridként kapható) Suzuki Vitara befogadó célcsoportjából csábít el majd olyanokat, akik elég bátrak ahhoz, hogy ismeretlen terepre menjenek, de a jobban felszerelt, 1,3-as turbómotoros Dacia Dusterek alternatívája lehet. Külön érdekesség, hogy a Ssangyong háza táján elektromos változat érkezéséről is érkeznek hírek, a 24 centivel megnyújtott XLV változattal pedig már jó ideje kínálnak nagyobb csomagteret.

Hátulról is modern az olasz tervezésű forma. Létezik 24 centivel megnyújtott, rút XLV változata is, több hellyel, de sajnos szintén csak öt ülésselFotó: Szabó Gábor - Origo

Fő ütőkártyája az ár: 4,56 millió forintért manuális, 5 millióért pedig automata váltós vehető akciósan,  5,26 milliótól pedig 4x4 hajtással is elérhető, a naprakész apróságokat pedig felszereltségi csomagokban lehet megtalálni. Az se fojtsa azonban benzinbe a bánatát, aki fogyasztásban kevesebbre számít, de azért megfizethető Tivolira nevezne be: létezik 1,6-os dízelmotorral is, szerényebb teljesítménnyel (136 lóerő), nagyobb nyomatékkal és megfontolásra érdemes, 650 ezer forintos felárral.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő