Ilyen autóval járna James Bond, ha családot alapítana - Aston Martin DBX bemutató

2019.12.07. 10:25

Lassan már a legelitebb sport- és luxusautó-márkák is beadják a derekukat, és elkészítik a maguk SUV modelljét. A több mint 100 éves Aston Martin is így tett, ráadásul két héttel a világpremier után hazánkba is elhozta a DBX-et, amit nemsokára itthon is meg lehet majd vásárolni hivatalos forrásból.

Hatalmasra tátja a száját, igaz, a biturbó V8-asnak is komoly hűtési igénye van. Akár 2,7 tonnás utánfutót is képes elvontatni. Kattintson a képre, galéria nyílik a hazai bemutató képeiből!Forrás: Ruschel Zoltán

Idén nyáron derült ki, hogy az Aston Martin 2020 májusában hivatalos márkaképviseletet és szervizt nyit Magyarországon  a Gablinival együttműködésben. Nos, még 2019-et írunk, de máris egy újabb Aston Martin rendezvényre kaptunk meghívást: a november 20-án, Kínában leleplezett DBX-szel randevúzhattunk két héttel később, a leendő, még építés alatt álló szalon mellett. Csak azt sajnáltuk, hogy vezetni nem lehetett (a demóautó még prototípus volt).

A lökhárító két szélén lévő nyílások átvezetik a kerékjáraton a levegőt oldalra, így nemcsak a turbulenciát és a légellenállást csökkentik, hanem a fékeket is hűtikForrás: Ruschel Zoltán

Elhangzott, hogy az immár 106 éves múltra visszatekintő brit gyártó komoly jövőképpel rendelkezik. A 2016-ban bejelentett, beszédes nevű Second Century Planben azt vállalták, hogy hét év alatt hét új modellt dobnak piacra, melyek közül a DB11, a Vantage, a DSB Superleggera után a márka első SUV-ja, a DBX  a negyedik a sorban. Ideje volt már elkészíteni, hiszen a cég jelenlegi ügyfeleinek 72 százaléka rendelkezik szabadidő-autóval is, amelyet eddig máshonnan kellett beszerezniük.

Ez lesz a legnépszerűbb Aston

Félúton van a kupé és a hagyományos SUV-ok között, ami jó kompromisszum. Kattintson a képre, galéria nyílik a gyári képekből!Forrás: © 2019 RICHARD THOMPSON /// RVT3.NET/Rvt3

Mivel a SUV-kategória ártól és mérettől függetlenül rendkívül népszerű, az Aston Martin is sikerre számít: jövőre 4-7 ezer DBX eladásával számolnak, vagyis jó eséllyel megduplázódhatnak tőle a márka eladásai  (tavaly összesen 6441 autót értékesítettek). Ez hatalmas ugrás lenne egy ennyire kis gyártó számára, nem véletlen, hogy a DBX számára egy teljesen új gyárat is felhúztak a walesi St. Athanban.

A hátsó szélvédő a tervezett légáramlásoknak köszönhetően öntisztító, így ablaktörlő sem kell rá. A kacsafarok kinézetét azért emészteni kellForrás: Ruschel Zoltán

A rövid bevezető után végre lerántották a leplet, és végre élőben is megpillanthattuk a DBX-et. Sok ismerős elemet lehet felfedezni a dizájnban a többi Aston Martin modellről, az orr-részről azonnal felismerhető, hogy melyik márka terméke.  Ennél nagyobb maszkot és első emblémát korábban egyetlen Aston Martin sem kapott, ezzel együtt nem agresszív, inkább elegáns és persze sportos hatást kelt a SUV megjelenése.

Hatalmas, de jól titkolja

Keret nélküliek az ablakok, ahogy egy Astonhoz illikForrás: Ruschel Zoltán

Érdekes, de élőben valahogy sokkal kisebbnek néz ki, mint amekkora valójában: az 5,04 méteres hosszúsághoz 2 méteres szélesség és a 3,06 méteres tengelytáv társul,  utóbbi még a Bentley Bentaygáét is lepipálja 6,5 centivel. Ez kellett ahhoz, hogy a DBX lehessen a legtágasabb típus a kategóriában. Természetesen minden fényforrás LED, a fékekhez vezető, a levegőt oldalt kivezető légnyílásokat az indexként is használt menetfény veszi körbe, amitől sötétben is rögtön felismerhető a kocsi.

A 22 colos felniken 285/40-es méretű, speciális keverékű Pirelli-gumik feszülnek. Az acél féktárcsák elöl 410, hátul 390 mm átmérőjűekForrás: Ruschel Zoltán

Hátul az új Vantage vonalait látjuk viszont, csak magasabb hátfallal. A középen felívelt, teljes szélességben végigfutó lámpa és a felette lévő „kacsafarok" kiképzés egyaránt izgalmas.  Gondos aerodinamikai tervezés után alakították ilyenre a fart, többek között azt is sikerült elérni, hogy a lebukó légáramlatok miatt a hátsó szélvédő öntisztító legyen, ezért ablaktörlő sem kell rá.

Német technika dolgozik benne

Az AMG V8-asa részterhelésnél lekapcsolja hengerei felét. Két toronymerevítő is van, de a karosszéria nemcsak emiatt extrém merev, hanem az új platform miatt isForrás: Ruschel Zoltán

Teljesen új, saját fejlesztésű alumínium padlólemezre épül a kocsi, viszont a műszaki tartalom jelentős része és az elektromos rendszer a Mercedestől jön. A motor a jól bevált 4 literes AMG egység, amit az Aston a saját ízléséhez igazított, változtattak a hangján (kevésbé mély lett) és egy kicsit a karakterisztikán is. A hengerlekapcsolásra is képes biturbó V8-as 550 lóerőt és 700 Nm nyomatékot tud mozgósítani,  ezzel a 2,24 tonnás DBX 4,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a száguldás pedig 291 km/h-ig tarthat.

A kilincsek belesimulnak az ajtó oldalábaForrás: Ruschel Zoltán

Fontos része a hajtásnak a 9 fokozatú, hagyományos Mercedes automata váltó, amelyet első ízben kapott meg a brit gyártó. Saját fejlesztés viszont az automata összkerékhajtás, amelyet egyértelműen a vezetési élményre hangoltak. Ezért alapesetben csak a hátsó tengely hajtott, viszont ha a helyzet úgy hozza, az aktív központi differenciálmű a nyomaték 47 százalékát előre is küldheti. Hátul egy elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű található, aminek segítségével akár kilinccsel előre is lehet kanyarodni, bár a tulajdonosok jó része ezt sosem fogja kipróbálni. Jó eséllyel terepezni sem fognak a DBX-szel, ám ha mégis, akkor az elektronikusan vezérelt légrugózás segít, amely 45 mm-rel képes megnövelni (vagy autópályán 50 mm-rel csökkenteni) a szabad magasságot.

632 literes a csomagartó. Hétüléses kivitel nem lesz, de némi pénzért cserébe a kárpittal egyező anyagból készült komplett bőrönd- és táskaszettel mehetünk nyaralniForrás: Ruschel Zoltán

Említést érdemel még az elektromechanikus elven működő, 48 voltos, tengelyenként akár 1400 Nm nyomatékot is kifejteni képes aktív kanyarstabilizátor-rendszer (eARC), amely kanyarban kisebb dőlést enged, mint a DB11 sportautóé,  rossz úton viszont nagyobb függőleges kitérést tesz lehetővé a kerekeknek, hogy javuljon a menetkomfort. Természetesen a lengéscsillapítók is elektromosan vezéreltek, viszont a nagy luxus SUV-oknál elterjedt hátsókerék-kormányzást az Aston Martin nem építette be, hogy természetesebb legyen a vezetési élmény. Emiatt a DBX városban nem túl könnyen manőverezhető, a fordulókörének átmérője 12,4 méter.

A cikk nem ért véget. Ha kíváncsi, milyen luxust kínál az utastér, lapozzon tovább!

Előző
  • 1
  • 2
Következő