Így hirdették nyugaton a Ladát, amíg a Merkúr-kiutalásra vártunk

Lada 2101
Vágólapra másolva!
A 70-es évektől az ezredfordulóig Ladából futott a legtöbb nálunk. Nem csak hazánk, hanem a legtöbb más KGST-ország utcaképét is sokáig meghatározta a szovjet márka, kevésbé ismert tény viszont, hogy nyugati exportra is jelentős mennyiségben gyártották. Korabeli prospektusokon keresztül mutatjuk be, hogyan csináltak kedvet a kapitalista vevőknek a 2101-es alapmodellhez, vagyis az Ezerketteshez, miközben nekünk a várakozás jutott.
Vágólapra másolva!

A szovjet vezetés a '60-as évekre elfogadta a tényt: Moszkvicsokkal és Zaporozsecekkel nem képes megfelelő mennyiségben ellátni a dolgozókat. Két nyugati típus licencszerződése várt az 1966-os végső döntésre: a Ford Taunus 12M P4-esé és a Fiat 124-esé.

Végül a Fiat nyert, főleg frissebb konstrukciója és robosztus kialakítása miatt,

de a több módosítást kellett eszközölni ahhoz, hogy bírja a szovjet útviszonyokat. A döntés helyességét rögtön igazolta, hogy a 124-es lett '67-ben az Év autója.

Először a lépcsőshátú 1200-as érkezett, majd annak kombi változata, és a dupla kereklámpás 1500-as. A nyolcvanas évek kockáit, majd a Samarákat is exportálták nyugatra, néhány helyen (például Finnországban, Hollandiában) egész gyakori látvány volt a szovjet autó Forrás: Lada

A licencszerződés ötletét először az olasz kommunista párt főtitkára, Palmiro Togliatti vetette fel, róla nevezték el a sztyeppe közepén, a Zsiguli hegység mellett felépített autóvárost. A VAZ (Volgai Autógyár) a hetvenes években már évi 700 000 autó gyártására volt képes, a szerelőszalagok összesített hossza elérte a 160 kilométert. 1971-től a Ladákat az európai kapitalista országok többségébe, sőt Kanadába, Ausztráliába és Japánba is exportálták, így deviza jutott a Szovjetunióba.

Jellegzetes műszerfal, cirill betűs VAZ-feliratú kormánnyal. Szervó még a fékhez sem járt a 2101-esben. Az exportmodellekbe gyakran szereltek be utólag középkonzolt és rádiót (nálunk inkább a fűtésszabályzótól balra beépített, keskeny Videoton RD 3603 volt elterjedt) Forrás: Lada

Persze óriási különbségeket tapasztalhattak a tőkés piacok vevői a szocialista országokéihoz képest, nem kellett például évekig várniuk az átvételre, mint például nálunk a Merkúr-vásárlóknak. Ott a Lada nem hőn vágyott családi presztízsautónak számított, hanem olcsó modellnek, és

valószínűleg a jobb gyártási minőségről szóló legendák sem teljesen alaptalanok.

Számos nyugati piacon jól felszerelt változatai is léteztek, rendszerint a helyi importőrök vagy kereskedők extrázták.

A 60 lóerős 1200-as helyett lehetett választani 67 lovas 1300-ast is. Fura mellékszál, de nyolcvanas években a dolláros Konsumex boltokban nálunk is lehetett nyugati export Ladákat kapni, de kevesen tudtak élni ezzel - maradt a Merkúr és a várakozás... Forrás: Lada

Míg nálunk kezdetben Zsiguli néven értékesítették a 2101-esket, a tőkés országokban általában kezdettől a Lada márkanevet használták. Az alábbi galériában színes nyugati prospektusok világába kalauzoljuk önöket, korábbi cikkünkre kattintva pedig megismerheti, milyen különleges (köztük jobbkormányos, automataváltós) veterán nyugati exportmodelleket hoznak be manapság a lelkes magyar Lada-rajongók.

Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok
Lada prospektusok

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil novemberi számában: