Fényes szelek – a Deutsch-üzem elfeledett kabriói

Deutsch kabriók veterán
Vágólapra másolva!
Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt nagyon jól csinálta.
Vágólapra másolva!

Karl Deutsch 1913-ban vette meg a J. W. Utermöhle kerékgyártó üzemet Kölnben, és gyorsan át is alakította járműgyárrá. Az autóépítés még évekre volt, a cég a háború előtt és alatt pótkocsikat és utánfutókat fabrikált a hadseregnek. A húszas évek elejétől kezdtek gyarapodni a kasztnirendelések - zömmel egyediek és kis sorozatúak – a Horchtól, a Benztől, a Fiattól és két rég megszűnt és elfeledett német márkától, a Mölkamptól és a Fafnirtól.

Deutsch-ruhában a csak 1923 és 1926 között létezett kölni Mölkamp márka 10/50 Sport Torpedója Forrás: Retro Mobil

Fontos szomszédok: Citroën és Ford

Ebből éldegélt a vállalkozás egészen 1927-ig, amikor eljött az aranyélet: 1927-ben a Citroën pont Kölnben nyitott gyárat, és természetesen a szomszédot kérte fel a B14, a C4 és a C6 modellek nyitott változatainak elkészítésére, mintegy ezerdarabos sorozatban. A gazdasági válságtól, sőt minden bizonnyal a bezárástól azonban

a Ford mentette meg a műhelyt, amikor 1931-ben megnyitotta hatalmas kölni üzemét.

Több ponton is különbözött a franciától a Deutsch-Citroën C6 Roadster Forrás: Retro Mobil

Az erős és népes konkurencia (Drauz, Gläser, Buhne, Karmann) elleni harcban is jól jött a két nagy márka közelsége: a Ford Köln, Eifel és V8 típusokra hatalmas mennyiségben készített a Deutsch vászontetős kasztnikat, eleinte naponta 8-10-et, 1938-ra azonban már napi 30-at. Az erős kooperáció a háború után is folytatódott immár a Taunusszal, a Deutsch az összes generációból faragott kabriókat.

A „púpos" Taunus Spezial Cabriolet (G73C) Deutsch-féle kiadása 1950-ből Forrás: Retro Mobil

Az első és második korosztályos, a „púpos" és a „földgömb" kabrió Taunusok mutatósak és

elegánsak, de drágák voltak, 8500-8600 márkát kóstáltak,

akkor, amikor egy munkás bruttó fizetése havi 279 márka volt. Nem sokkal a Borgward Isabella megjelenése után Johannes Beeskow, a cég fő karosszériamestere és Karl fia, Werner Deutsch ügyesen megkörnyékezte dr. Carl Borgwardot, és megmutatták neki az egyik szemrevaló Taunus 15M-et.

Korának egyik legszebb német autója volt a nyitott Borgward Isabella Forrás: Retro Mobil

Az ötvenes-hatvanas évek szépségei

Ettől kezdve az Isabella kétüléses és 2+2-es Cabrio változatai náluk készülhettek, és a 2+2-es kupék (Deutsch Coupe) egy részének gyártását is megkapták. A kabriókat a kupékból faragták, a tetőt levágva azonban sokat romlott az önhordó karosszériák merevsége, így meg kellett erősíteni a szerkezeteket. Nem volt ez másként az Opelnél, a Deutsch következő nagy kuncsaftjánál sem.

Két rivális ugyanattól a kasztniépítőtől: Opel Rekord C és Ford Taunus 20M Forrás: Retro Mobil

Az Autenrieth műhely 1964-es bezárása után a Deutsch vette át az A, a B, a C Rekord, a Commodore és az Olympia A vászontetős változatainak gyártását is, ezek kis sorozatú, exkluzív és méregdrága kocsik voltak.

Közben egy rövid időre Ingolstadt is beszállt a kabriójátszmába,

az Audi Super 90 és 100 nyitott kiviteleit szintén a Deutsch fabrikálta.

Az Audi Super 90 Deutsch-kiadásból nagyon kevés készült Forrás: Retro Mobil

A magas árak miatt azonban gyenge volt a kereslet, ráadásul több szakértő is megkérdőjelezte az átalakított kasztnik biztonságosságát, ami a cég végleges bezárásához vezetett 1971-ben. Kár, hogy a kölni cég nem érhette meg a kabriók nyolcvanas-kilencvenes évekbeli reneszánszát, igaz, az sem volt: mára az összes tömeggyártó felhagyott a négyüléses kabriók gyártásával.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil októberi számában: