Ha a Trabant drága, de a Simson lassú - IWL Berlin SR59 veterán teszt

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
1959 és 1962 között gyártották. Akkoriban Kelet-Németországban még mindenki engedhetett meg magának autót – még Trabant P50-et sem
Vágólapra másolva!
A háború utáni autóhiányban jött el a robogók aranykora Európában, amelyeket kényelmesebbnek tartottak a hagyományos motorkerékpároknál. Igazi gyöngyszem köztük a keletnémet IWL Berlin, kár, hogy a 114 ezer darabos példányszám ellenére nálunk nem forgalmazták. Kipróbáltuk egy szép példányát, ami abban az évben készült, amikor a névadó városban építeni kezdték a hírhedt falat.
Vágólapra másolva!

Az olaszok vitték a prímet, a Piaggio Vespája és az Innocenti Lambrettája meghódította Európát, rengeteget exportáltak belőlük és több ország megvette a licencüket is. Az NDK anyagi és ideológiai okokból tartózkodott a kapitalista együttműködéstől, önerőből fejlesztett. Természetesen ez is a párt utasítására és felügyelete alatt történt, a választás az egykori hadiüzemre, a VEB Industriewerke Ludwigsfeldére esett, ami a háború után dízel hajómotorokat és alkatrészeket gyártott.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

A tervgazdálkodás lefektette, hogy Ludwigsfeldében a húszéves motorgyártási tapasztalat ellenére csak a váz és borítás készülhet,

a motorokat és váltókat az MZ szállítja, néhány komponenst pedig a Simson.

Végül 1955-ben jött ki az első modell, a Pitty az MZ RT 125/1-es, 123 köbcentis, 5,5 lóerős egyhengeresével, egy évvel később pedig az SR56 Wiesel érkezett, az RT 125/2-es 6 lóerős, szintén kétütemű motorjával, és háromfokozatú váltójával.

Plusz 20 köbcenti, aztán megérkezett a Troll

A következő, az SR59 Berlin (SR: Stadtroller, azaz városi robogó, 59: 1959, a megjelenés éve) nagyon hasonlít elődjére, a különbség a kerekded idomok alatt keresendő. A ludwigsfeldeiek ugyanis megkérték az MZ-t, hogy az RT 125/3-as motorját fúrja fel 143 köbcentire, amitől 7,5 lóerőre nőtt a teljesítmény, a váltót pedig négyfokozatúra cserélték.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Jól mutatja a konstrukció tartalékait, hogy később ez az erőforrás 9,5 lóerővel vitte az utódot, a TR Trollt, 10-zel pedig az MZ első saját 150-esét, az ES 150-et.

A Berlin újdonsága volt az egy szem hátsó lengéscsillapító és a kormányzár is.

A gépnek örült a nép, a hölgyek különösen kedvelték, mert könnyű volt felszállni rá, a motoroknál védte a lábakat esőben és hidegben, és kéttónusú fényezései is vonzóak voltak. A Berlin volt a legnagyobb számban gyártott IWL típus, még exportra is jutott.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

A Stoye oldalkocsigyárral közösen kifejlesztett, stílusában, fényezésében is hasonló Campi utánfutóval kirándulni, kempingezni is lehetett az SR59-essel. Nálunk nem forgalmazták, így itthon kevés volt belőle. Amúgy 1960-ban mutatkozott be Csepelen a Tünde R175/80 szériaváltozata, amely végül a drága gyártás, a műszaki kihívások és a KGST-tervutasítások miatt csak 1962-ig élt, de voltak más keleti „nagyrobogók" is, mint például a futurisztikus csehszlovák Cezeták.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Különleges hátsó futómű a lemezruha alatt

A bemutatott gépet mostani tulajdonosa, Szilágyi László egy barátjánál találta, motor és váltó nélkül. Megvette, édesapja Németországban élő barátja pedig szerzett hozzá jó állapotú hajtást, csak a gyújtáson kellett igazítani.

Eredeti a fényezés, a rozsda megkímélte,

mindössze néhány apró hibát kellett korrigálni. A felhajtható ülések is gyáriak eredeti huzattal, a gumik újak, a kipufogódobot újrakrómozták.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Az alumínium taposólemez a kitámasztónál repedt volt, ezt meghegesztették, megerősítették, és az egészet fényesre drótkorongozták. Összeépítési engedéllyel túl van az IWL a muzeális minősítésen is. Nemcsak a motor és a váltó jött Zschopauból – Ludwigsfeldében csak a ventilátoros kényszerhűtést építették rá -, de a gyújtáskapcsoló, a kormány, a fék- és a kuplungkar, a kapcsolók és az egyoszlopos feszszabályzó is.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Meglehetősen furcsa felfüggesztést szereltek hátra, elég korlátozott mozgást enged. A szerkezet oldalanként egy-egy felső és egy-egy alsó lengőkarból áll,

a felső és a váz közé csigába összehajtogatott tömörgumit tettek, ez a rugó.

Elöl sem sokkal jobb a helyzet, az olajos csillapítású teleszkóp rugóútja nagyon rövid, kisebb úthibákon is felüt. A motorhoz pedig csak a burkolat levétele után lehet hozzáférni, amihez előbb le kell csavarozni a pótkereket.

Szórakoztató két ütemmel robogni

Az indexek korhűek, de nem gyáriak. Nem is mindegyik kiadásra tettek, viszont amelyikre igen, azokon a fényszóró burkolatának aljára szerelték a kicsi, csepp alakú villogókat. László így vette, és mivel nem lenne egyszerű befoltozni a lábvédőt, egyelőre ez a megoldás marad. Akkus gyújtású az SR59, miután kinyitottuk a benzincsapot (ezt egy, a lemezruha bal oldalán vágott fedeles nyíláson át tehetjük meg), néhány rúgásra beindult.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Le sem tagadhatná MZ-kötődését, jellegzetes, magas érces hangon szól. Könnyű az eleje, ebből a szempontból jó, hogy van indexe, mert

ha kanyarodás előtt egyik kézzel elengednénk a kormányt, könnyen beszitálna.

Óvatosan kell kanyarodni, mert balra a széles taposólemez, jobbra az alacsony kipufogócső könnyen leér. A kemény rugózást kompenzálja valamennyire az ülés, a váltópedál pedig könnyen jár, de félméteres rudazat köti össze a váltóházzal.

IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt
IWL Berlin SR59 (1961) veterán teszt

Így aztán van holtjátéka bőven, nem könnyű megtalálni az ürest. Az egyes rövid, második-harmadikban szépen ki lehet húzatni, és még a negyedikben is marad valamennyi gyorsító erő. Két kicsi és keskeny dobfék állítja meg: az elsőt finoman kell kezelni, mert ettől is beszitálhat a robogó. Németországban sok a szép példány, és jó az alkatrészellátása is, szinte minden kapható hozzá – de igazi emléket azoknak hordoz, akik a berlini fal kevésbé szerencsés, szocialista oldalán éltek.

Műszaki adatok - IWL Berlin SR59 (1961)

Motor: egyhengeres kényszerléghűtéses kétütemű. Hengerűrtartalom: 143 cm3. Furat x löket: 56,0 x 58,0 mm. Teljesítmény: 7,5 LE, 5100/perc fordulaton. Nyomaték: 11 Nm, 3500/perc fordulaton. Kompresszió: 7,75:1.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás lánccal. Többtárcsás olajfürdős kuplung.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla hidraulikus lengéscsillapítással, hátul trapéz lengőkarok, gumirugókkal, lengéscsillapítóval. Egykulcsos, mechanikus működtetésű dobfékek.

Felépítés: acél csőváz, acél lemezburkolattal. Hossz x szélesség x magasság: 2080 x 650 x 950 mm. Tengelytáv: 1340 mm. Saját tömeg: 131 kg.

Végsebesség: 82 km/h.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil októberi számában: