Amerika ikonja, V8-gurgulázással - Ford Mustang GT Fastback (1967)

2019.09.22. 18:48

Az idén elhunyt Lee Iacocca már életében emlékművet állított magának a Mustanggal. Egy ferdehátú, V8-as, Magyarországon restaurált GT-t vittünk el néhány körre.

1967-ben összesen 71 042 Fastback készült, az alaptípust 2692 dollárért adták. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Másfél év alatt legenda születik

Nagyszerű mérnökcsapat, Donald N. Frey főmérnök, Eugene Bordinat, a dizájnrészleg alelnöke és embereik Joe Oros, David Ash, Gale Halderman és John Foster látott neki 1962-ben, hogy megvalósítsa a Lee Iacocca igazgató-helyettes álmát, az új kategóriát, a póniautót. A kifejezés négyüléses, 5 méteres hossz alatti, megfizethető árú (kevesebb, mint 2500 dollár) sportkocsit takart, olyat, aminek teljesítménye miatt sem kell szégyenkeznie.

1967-től a lámpák nagyobbra nőttek. A Standard változatnál a hátfalból jön ki a kipufogó, a GT-nél alulrólForrás: Retro Mobil

Az is követelmény volt, hogy az aránylag egyszerű alapmodellt rengeteg extra felszereléssel szabhassa igényeire a vásárló. Rekord gyorsasággal, mindössze 18 hónap alatt, 1964 márciusára elkészült a Mustang kupé és kabrió formában is, s a duó már az év őszén kiegészült a lejtős hatú Fastbackkel. Az ötlet Orosé volt, a brigád titokban, Iacocca tudta nélkül készítette el az életnagyságú makettet, de végül a főnöknek is tetszett, így gyártásba került.

Európai méretű a 2,7 méteres tengelytáv, jó az 56:44 első-hátsó tömegelosztásForrás: Retro Mobil

Takarékosságból a Falcon és Fairlane alvázát, futóművét és hajtásláncait használták. Kezdetben ötféle motort lehetett rendelni: a 2,8 és 3,3 literes Thriftpower soros hatosokat, 4,3-as és 4,7-es Windsor V8-asokat, illetve utóbbi nagyobb teljesítményű (HiPo: High Power) változatát. Három vagy négyfokozatú kézi-, és háromsebességes automataváltó járt hozzá, elöl független, hátul laprugós-merevhidas futóművön gurult.

San Francisco-i zsaruval a mozivásznon

Még a készítőit is meglepte az elképesztő siker, forgalmazásának első napján 22 000 megrendelés érkezett a Mustangra, egy év alatt 417 000, két éven belül pedig több mint egymillió kelt el. A legnagyobb modellfrissítés 1967-ben történt: bár Iacocca ellenezte, a testet a tengelytáv változatlanul hagyása mellett picivel megnyújtották, hogy az orrban elférjenek a Big Block V8-asok is.

Látványosak a krómmal vastagon körbefuttatott műszerek: sebességmérő, fordulatszámmérő, benzinszintmutató, óra és vízhőmérőForrás: Retro Mobil

Ekkor a hátfal és a hátsó lámpapár domború helyett homorú lett, az oválisokat váltva szögletes külső visszapillantókat kapott a kocsi, és megjelentek az oldalsó légbeömlők is. A műszerkiosztást alaposan megreformálták, és végre megjelent a fordulatszámmérő! Bekerült a kínálatba a 4,9 literes V8-as, a csúcsgépeket pedig az új motorcsaládból, az FE-ből (Ford-Edsel) verbuválták: volt a tesztautónkat is mozgató 320 lóerős 6,4-es és a 7,0 literes, illetve utóbbi feltupírozott, Cobra Jet nevű változata.

A vasblokkos, aludugattyús 390 FE motor 295 kilót nyom; a Thunderbird-öt, és a Fairlane-t is ilyen vitteForrás: Retro Mobil

A Mustang-őrületet tovább fokozta az 1968-as mozi a Bullitt sikere, a filmtörténelem egyik legizgalmasabb autós üldözésében egy sötétzöld ferdehatú Mustang is szerepelt. Számos más hollywoodi moziban is szerepelt a típus. Az első generációt 1973-ig gyártották, a méretnövekedést pedig az olajválság után takarékosabb, de már messze nem ikonikus szériák váltották. 2004-től aztán visszatért a Ford a régi recepthez, mára a hatodik generációnál járunk.

Projektautó a napfényes Floridából

Tesztautónk közvetlenül a nagy frissítés után született, motorja 6,4 literes, S-kivitel, azaz négytorkú karburátor eteti. Első gazdája megvette hozzá a teljes GT-csomagot, azaz a toronymerevítőket, a dupla sportkipufogót, a tolatólámpákat, a kiegészítő fényszórókat és az oldalsó díszcsíkozást. Motorszerelő tulajdonosának, Győrfi Zoltánnak ez az első komoly veterános kalandja, de mint a fotókon is látható, kiváló munkát végzett.

Légkondit, kormányszervót és motoros ablakokat is csak felárért adtak, ebben egyik sincsForrás: Retro Mobil

Mindenképp amerikai autót akart, de a Mustangnál régebbit, ám jött a baráti sugallat, ami azt ajánlotta, hogy inkább ma is könnyen használható és jól eladható modellt válasszon. Hosszú nézelődés után találta meg ezt a gépet Miamiban, nagyon rozsdás és hiányos állapotban, ráadásul nem bele való motorral - de a gyárilag hozzá illőt is megkapta vele.

Kézi mozgatású az ablak, látványos a polírozott alumíniumborításForrás: Retro Mobil

Hiányoztak a hengerfejek, és csak az otthoni szétszedés után derült ki, hogy a dugattyúk, hajtókarcsapágyak, és a kuplungszerkezet is mehet a kukába. A váltó és fékek szorultak, a difi és a kormánymű sem működött jól. A lengéscsillapítók, a gömbfejek és a csapágyak újak, a többi alkatrész csak tisztítást és újrafestést igényelt. Gyakorlatilag a teljes műszaki tartalom új, a kasztnin rengeteg gittet találtak, de nem kalapáltak, inkább új paneleket rendeltek.

A „Styled Steel Wheel” acél keréktárcsa az egyik legnépszerűbb gyári extra volt. A Boss és a Shelby kivitelek is ilyet viseltekForrás: Retro Mobil

Nyers erő és gumigyilkos nyomaték

Zoltán mindent egyedül csinált, a rongyos, és nem az eredeti színű üléskárpitok helyére az USA-ból hozatott spéci bőrből maga varrta meg a huzatot is. A kasztnimunkákban segítettek neki, csak a fényezést és krómozást adta ki másnak. Öt évig tartott a munka, de a végeredmény magáért beszél, elképesztően jól mutat a krómtól roskadozó, olajzöld szépség. Az utastérre sem lehet panasz, esztétikusak a műszerek, elöl fejedelmi a hely és hátul sem szűk a Ford.

A magas kardánalagút miatt hátul csak ketten férnek el, a lábtér jó, de a fejtér a lejtős tető miatt kisebb, mint a kupébanForrás: Retro Mobil

Az idill azonban csak az indításáig tart, mert a Mustang nyers, kemény, rázós, hangos és nehezen kezelhető, pont, mint a vadló, aminek a nevét viseli. Alapjáraton lúdbőröztető a V8-as öblögetése. Már pici gázadásra is ugrik, aztán kezdődik a küzdelem a kezelőszervekkel: kormánya szervo nélküli, kemény izommunka a forgatása, akárcsak a hosszú úton járó, pontos, de nehezen mozgó váltókar kezelése. A kuplungpedálra szinte rá kell állni.

Az USA-ban „ló a karámban” néven emlegették a jelvényt. A Ford felirat 1968-tól eltűnt a Mustang orrárólForrás: Retro Mobil

Pont ennek ellentéte a szervós fék, a legkisebb mozdulatra is harap, szokni kell az adagolását. A kocsi széles, alacsony és amerikai mércével rövid is, így a végletekig stabil, amihez a kemény rugózás is hozzájárul. Hosszúak a váltó áttételei, az egyes akár 70-ig is kihúzatható, másodikban pedig bőven 100 feletti a határ. A Ford nagyon jó erőben van, könnyen lépést tart a mai autópályák tempójával is, csak egy dolgot nem lehet tenni vele: feltűnésmentesen cirkálni. És ez így is van rendjén.

Műszaki adatok - Ford Mustang GT Fastback (1967)
Motor: V8-as, OHV-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 6384 cm3. Furat x Löket: 102,9 x 96,0 mm. Kompresszió: 10,5:1. Teljesítmény: 320 LE, 4800/perc fordulaton. Nyomaték: 579 Nm, 3200/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugókkal, hátul merev tengely laprugókkal. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, szervorásegítéssel.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 4663 x 1801 x 1316 mm. Tank: 64 l. Saját tömeg: 1445 kg.

Végsebesség: 213 km/h.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil októberi számában: