Úgy gyorsul az első villany-Porsche, hogy a gyári pilóta sem bírja

2019.09.05. 17:05

A rengeteg, lassan csepegtetett információ és álcázott autókat mutató kémfotó után a Porsche végre hivatalosan is leleplezte a Taycant, a Tesla Model S eddigi legkomolyabb kihívóját. Szériaállapotban is szinte ugyanúgy néz ki, mint a négy évvel ezelőtti Mission E tanulmányautó.

Mivel nincs elöl hagyományos motor, az orra alacsony lehetett, ami illeszkedik a klasszikus Porsche-formanyelvhez. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Porsche

Igazán vicces, hogy a Porsche még az elektromobilitás korában sem hajlandó feladni a hagyományait. Mással ugyanis nehéz lenne indokolni azt, hogy a tisztán elektromos hajtású Taycan modellváltozatait Turbónak és Turbo S-nek nevezték el.

Mindössze 0,22-es (Turbo S: 0,25) légellenállási együttható hozzájárul az alacsony fogyasztáshoz és a nagy hatótávhozForrás: Porsche

Természetesen ezekben az autókban semmiféle turbófeltöltő nincs, hiszen villanymotor hajtja őket, az elnevezés csak a többi Porschénél ismert sémát követi: a Turbo az erős változatot, a Turbo S a még erősebb csúcsváltozatot takarja. Később lesz egy gyengébb Taycan is, aminek a nevét még nem árulták el.

Erőből nincs hiány, csak bírják a gumik

A nehéz akkumulátor miatt a közel 5 méter hosszú, acél-alumínium karosszériás Taycan tömege 2295 kg, ami 300 kilóval több, mint a hasonló méretű Panamera TurbóéForrás: Porsche

A Taycan Turbo S maximális teljesítménye túltöltés funkcióval és rajtautomatikával 761 lóerő, maximális nyomatéka 1050 Nm, míg a gyengébb első motorral szerelt Taycan Turbo 680 lóerő leadására képes. Overboost nélkül a normál, tartósan leadható teljesítmény mindkettőnél 625 lóerő, a nyomaték pedig 850 Nm, ami szintén nem kevés.

A padlóba rejtett akkumulátor miatt a súlypont alacsonyabban van, mint bármelyik másik PorschébenForrás: Porsche

A 360 lóerős (265 kW-os) fékenergia visszatöltési potenciál nagyobb, mint más villanyautóknál. A közúti tesztek alapján a hétköznapi fékezések körülbelül 90 százalékát elvégzik az elektromotorok anélkül, hogy a hidraulikus féket működtetni kellene, vagyis szinte egy pedállal is lehet vezetni a Taycant. A Turbo S hatótávja 412 kilométer, a Turbo változaté pedig 450 kilométer a WLTP szabvány szerint mérve.

Az üveg hatású Porsche logó a hátsó fénycsík részét képeziForrás: Porsche

Minden Taycan két-két elektromos szinkronmotorral rendelkezik, amelyből egy az első, egy pedig a hátsó tengelyt hajtja, összkerékhajtást megvalósítva. A hátsó tengelyhez beépített kétsebességes automata váltóban az első fokozat a jobb gyorsulást, míg a hosszabb áttételezésű második a hatékonyságot és nagy, 260 km/órás végsebességet szolgálja.

Nem volt még Porsche, ami jobban gyorsult volna

Két csomagtartó van, az első 81, a hátsó pedig 366 literes. Akinek kevés, várja meg a kombitForrás: Porsche

Álló helyzetből a Taycan Turbo S 2,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra (Turbo: 3,2 másodperc), ami elképesztően rövid idő, a valaha volt legerősebb utcai 911-es, a GT2 RS sem fürgébb nála. Igaz, a Tesla Model S Performance változata Ludicrous üzemmódban 2,4 másodperces időre képes, de csak bizonyos akkuhőmérséklet és töltöttség esetén, és akkor is csak pár alkalommal.

Három képernyő széria, a negyedik, utas előtti opciós. A 10,9 colos központi infotainment kijelző és az opcionális utas oldali kijelző is egy összefüggő fekete üvegpanel mögé bújik a műszerfalonForrás: Porsche

A Porsche szerint a Taycan legfőbb versenyelőnye konkurensével szemben, hogy rövid időn belül akár 20-30-szor is képes a 2,8 másodpercre anélkül, hogy a képernyőn kéne üzemmódot kiválasztani vagy az akkumulátort hűteni. Többször úgysem fogja senki sem próbálgatni a gyorsulást, a tesztelés során ugyanis még a gyári mérnök pilóta is kiszállt az autóból a 26. alkalom után, hányingerre hivatkozva. A komoly g-erők ugyanis nem kímélték a gyomrát.

A vezető előtt konfigurálható, 16,8 colos digitális műszerfal trónol, akár a klasszikus ötórás dizájnt is be lehet állítaniForrás: Porsche

A futómű sem hétköznapi: a kényelmes rugózásról és az állítható hasmagasságról háromkamrás légrugózás gondoskodik, a hátsó kerekek is kormányzottak, felár ellenében a karosszéria dőlését elektromechanikus elven működő rendszer szűnteti meg. Természetesen a nyomatékvektor-rendszer is széria, kanyarban az ívkülső kerekekre jut több hajtóerő.

Nemcsak az autó, a töltése is villámgyors

5 perc alatt 100 km hatótáv - ezt egy másik villanyautó sem tudjaForrás: Porsche

A Taycan az első sorozatgyártású villanyautó, amely a megszokott 400 helyett 800 V-os rendszerfeszültséggel dolgozik. Ennek köszönhető, hogy az akkumulátor nagyteljesítményű, 270 kW-os villámtöltővel csupán 5 perc alatt képes 100 kilométernyi hatótávot felvenni. Igaz, ilyen töltője még csak a német autógyárak által alapított Ionity hálózatnak van, amely Magyarországon jelenleg két, Európában viszont jövőre már 400 töltőponttal rendelkezik.

A Porsche először kínál teljesen bőrmentes belső teret. Az újrahasznosított anyagokból készülő belső tér hangsúlyozza a fenntarthatóság koncepciójátForrás: Porsche

A Taycan vásárlói hároméves Ionity előfizetést is kapnak az autójuk mellé, ami valamivel emészthetőbbé teszi a Turbo esetén 152 ezer, a Turbo S esetén 185 ezer eurós (50, illetve 61 millió forintos) németországi alapárat. És erre jönnek még természetesen az extrák, mint a metálfény, a nagyobb felni, a kerámiafék, az aktív futómű, a belső dizájnelemek, a hátsó szórakoztató rendszer, stb.. Jövőre a még drágább terepkombi, a Taycan Cross Turismo is bemutatkozik, nagyobb raktérrel és robusztusabb megjelenéssel.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK