Az ukrán kisautó, ami meg akarta hódítani Nyugat-Európát

A svéd katalógus külső képet egyáltalán nem közölt az autóról
Vágólapra másolva!
Az elvtársak Nyugat-Európában is árulták a Zaporozsecet, meglehetősen kevés sikerrel. Viszont ennek köszönhetően szép katalógusok születtek a léghűtéses kisautóról.
Vágólapra másolva!
A legkorábbi, 1958-as prospektus még 650-es felirattal, és a tömeggyártástól eltérő díszlécezéssel Forrás: Retromobil

A Zaporozsjei kombájn gyár 1956-ban a szovjet autóipari minisztertől kapta a feladatot, hogy indítsa el egy olcsó tömegautó gyártását.

Az 1958-as rajzon jól látszik az autó oldalának későbbiektől eltérő díszítése: négykopoltyús a légbeömlő, és mások a díszlécek is Forrás: Retro Mobil

Az autóipari minisztérium 1956-ban az egy évvel korábban bemutatott Fiat 600-ast állította követendő fejlesztési példaként.

Egy német prospektus tágas és gazdaságos autóként hirdette. A 139 centis szélesség és 330 centis hossz csak az átlagnál jóval alacsonyabb négy utasnak lehetett kényelmes Forrás: Retro Mobil

Az eredetileg Moszkvics néven indult projekt 1958-ban a gyárról a Zaporozsec, illetve ZAZ (Zaporozsjei Autóüzem) nevet kapta.

Az angol piacra szánt minimalista prospektus címlapja. Kicsi, de kényelmes és gazdaságos – hirdette a szlogen Forrás: Retro Mobil

Az első kéthengeres, 650-es (17 LE) motort hamar eldobták, és 1960-tól V4-es, 746 köbcentis léghűtéses 26 LE-sel gyártották az autókat, ezzel a leírás szerint 80 km/h volt a végsebesség.

Az exportváltozat a népszerű üdülőhelyről a Jalta nevet kapta. Ebben hamutartó és rádió is volt Forrás: Retro Mobil

A 965A variáns már a későbbi 966-os 887 köbcentis, 30 lóerős gépével futott, és azzal párhuzamosan egészen 1969-ig gyártásban is maradt.

Ezen a belga rendszámú Jaltán feltűnő a hátranyíló ajtó. A 965-ös több változatát is háborús rokkantak számára alakították ki, és ezzel az ajtótípussal próbálták segíteni a beszállást Forrás: Retro Mobil

A Zaporozseceket több nyugat-európai piacra, főleg a skandináv államokba exportálták.

A léghűtéses V4-es egy német kiadványban Forrás: Retro Mobil

Igen elterjedt, de hamis városi legenda, miszerint a Zaporozsec motorja eredetileg szovjet harckocsikban alkalmazott indítómotor lett volna.

Francia prospektus képe a műszerfalról Forrás: RetroMobil

A Zaporozsec név jelentése: zaporozsjei lakos. A Belgiumba exportált változatának Jalta, az Ausztriába szállított változatnak Eliette volt a neve. Az utolsó Zaporozsec, a ZAZ-968M 1994-ben gördült ki az ukrajnai gyárból.

A svéd katalógus külső képet egyáltalán nem közölt az autóról Forrás: Retro Mobil

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Forrás: retromobil.hu