KRESZ-reform indul Németországban

biciklizés, kerékpározás
To go with AFP story by Isabelle Wesselingh Cristina Dumitru, manager of a hotel for dogs, rides her bike to work in Bucharest on July 11, 2013. Supplanted by the car after the fall of communism and the boom of the consumer society, the bike took his revenge in Romania, inspiring blogs and bars and seduced a generation in search of sustainable development. AFP PHOTO/DANIEL MIHAILESCU
Vágólapra másolva!
Átalakítják a közúti közlekedés szabályait, az újítások legnagyobb része a kerékpáros közlekedés biztonságának erősítését és a környezetbarát közlekedést szolgálja.
Vágólapra másolva!
Forrás: AFP/Daniel Mihailescu

A KRESZ tervezett új elemeit csütörtökön mutatták be Berlinben. A reform célja, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb, igazságosabb és még inkább "klímabarát" legyen - emelte ki Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter.

A tárca egy sor szigorítást is javasol. A járdára, kerékpárútra parkoló és a második sorban - a szabályosan leállított járművek mellett, úttesten - várakozó autósok például az eddigi 15 eurós (4875 forint) bírság helyett 100 euróig terjedő büntetésre számíthatnak.

Az újítások legnagyobb része a kerékpáros közlekedés biztonságának erősítését szolgálja. Az előzésről szóló szabályok közül például törlik a "megfelelő oldaltávolság" meghatározást, amelynek helyére az kerül, hogy

lakott területen min. 1,5 méter, lakott területen kívül pedig min. 2 méter előzési oldaltávolságot kell tartani

a kerékpárosokat kikerülő gépjárművekkel.

Ugyancsak a kerékpárosokat védi, hogy 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépjárművel csak "lépésben", legfeljebb óránkénti 7-11 kilométer közötti sebességgel szabad jobbra kanyarodni. A szabály megszegése 70 eurós pénzbüntetéssel és egy büntetőponttal jár. A minisztérium azért kezdeményezi ezt a szigorítást, mert a halálos vagy súlyos kerékpáros balesetek nagy részét jobbra kanyarodó tehergépjárművek okozzák.

A javaslat szerint a helyi hatóságok kijelölhetnek úgynevezett kerékpáros övezeteket is, amelyekbe csak kerékpárral vagy elektromos meghajtású kisjárművekkel lehet behajtani, és legfeljebb óránkénti 30 kilométeres sebességgel szabad közlekedni. A reform révén számos új KRESZ-tábla is megjelenhet a német utakon, például a kerékpárosok és motorkerékpárosok megelőzésének tilalmát jelző tábla és a gyorsforgalmi kerékpárutat jelző tábla.

Az autópályákon baleseti helyszínre tartó rohamkocsiknak nyitott, úgynevezett mentősávban közlekedő autósokat még nagyobb, 200-230 eurós pénzbüntetéssel sújtják, és egy hónapra bevonják a jogosítványukat, amelyet két büntetőponttal együtt kapnak vissza Forrás: AMS

A klímabarát közlekedést ösztönző javaslatok közé tartozik, hogy az elektromos meghajtású járművek mellett

azok a személygépkocsik és oldalkocsis motorkerékpárok is szabadon használhatják a buszsávokat, amelyekben legkevesebb három személy utazik,

és külön parkolóhelyeket jelölhetnek ki a közösségi autómegosztó rendszerekben üzemeltetett gépkocsik számára.

A reformcsomag tárcaközi egyeztetése hétfőn kezdődik. A minisztériumok után a tartományi kormányok és az érintett társadalmi szervezetek véleményezhetik a terveket. A KRESZ-rendelet módosításához a tartományoknak is hozzá kell járulniuk, az ügyben a törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) dönt majd. A közlekedési tárca szándéka szerint az új szabályok egy részét még az idén bevezetik.