Lenyomja az új hibrid a csúcsdízelt? - BMW 330e és 330d Touring menetpróba

2019.08.14. 05:58

Új kombi, gombnyomásra dönthető ülésekkel

A müncheni látogatásnak a plug-in hibrid mellett volt egy másik apropója is: először lehetett kipróbálni az aktuális (immár hetedik) 3-as generáció kombi változatát. Ám érdemes tenni egy kitérőt a múltba: először 1987-ben mutatkozott be ötajtós, családi változat a modellsorozatból. A E30 Touring csinos volt, hat hengerrel vagy turbódízel motorral is készült, nem volt vetélytársa Mercedes 190-esből és sokáig Audi 80-asból sem. Így kevésbé szórt szemet egy súlyos ergonómiai baki, a szűk rakodónyílás.

A világ legtöbb nagy autópiacán már SUV-ot vesznek az emberek kombi helyett, de Európában még jól fogynak - főleg olyan típusoknál, ahol számít a vezetési élményForrás: BMW

Ma persze teljesen más a helyzet, elég egy láblendítés a lökhárító alatt, és a G21 gyári kódú kombi jókora csomagtérajtaja a hátsó lámpák egy részével együtt, teljes szélességben feltárul. Mögötte alaphelyzetben 500, vagy gombnyomásra a hátsó üléseket ledöntve és tetőig rakva 1510 literes csomagtér tátong, amelynél jó pár kompakt puttonyos nagyobb térfogatot kínál ugyan, de a prémium középkategóriás (noch dazu hátsókerék-hajtású) vetélytársak mezőnyében ez pont megfelelő érték.

Anélkül is rakodható a csomagtér, hogy bármihez hozzáértünk volna: láblendítésre nyílik az ajtó, magától felemelkedik a roló (a képen másik helyzetében, feltekerve látható)Forrás: BMW

Komolyabb előrelépés történt az elődhöz képest az utastér helykínálatában, ami nem is csoda, hiszen a kasztni hossza mellett a tengelytáv is megnőtt, hét illetve négy centit. Mindez a limuzinénál később ereszkedő tetővel együtt azt jelenti, hogy hátul kifejlett homo sapiensek is kényelmesen utazhatnak, de csak ketten: középen a kardánalagút leszűkíti azért a lábteret. A háttámlákat 40:20:40 arányban lehet ledönteni, elektromosan mozog a raktérroló és továbbra is külön nyitható a hátsó szélvédő.

Világos kárpitokkal még jobb a térérzet, bár az óriási tetőablak hátul csökkenti a belmagasságot (szerencsére nem pont az utasok feje fölött)Forrás: BMW

Dundi kormány és digitális műszerfal

Sokat elárul a szemléletről, hogy a csomagtér padlójába elektromosan kiemelkedő, gumírozott sínek kerültek, hogy akkor se játszanak körmérkőzést a csomagok, ha apuka egy kanyargós úthoz érve padlóhoz szegezi a gázpedált. Az ő ízlésüket szolgálja a külső dizájn is, amely a C-oszlopig persze megegyezik a limuzinéval, és arra emlékeztetnek a vízszintes tagolású hátsó lámpák is. Duzzadó kerékjáratai alatt (a lemezfelületek aránya miatt is) a kényes 18-19 colos felnik mutatnak igazán jól.

A jól felszerelt 3-asokhoz digitális műszerfal, OS7 infotainment rendszer és digitális személyi asszisztens járForrás: BMW

Természetesen a vezetőülés a legjobb hely a 3-as Touringban, főleg, ha sportosan kagylósítva és minden irányban elektromos állítással rendelik őket. Itt is a limuzinból ismerős műszerfal fogad, hagyományosan enyhén a sofőr felé döntve, a középső szellőzőrostélyok között könnyen elérhető klímavezérléssel. Remek a központi kijelző grafikája, a temérdek funkció közül képernyőérintéssel, gesztusokkal, beszédvezérléssel, direktgombokkal vagy a bevált vezérlőtárcsával választhatunk.

Egy motorváltozatot kivéve kihalt a 3-asból a kézi váltó. A 330d-hez is nyolcfokozatú automata járForrás: BMW

Az előd F30-széria kategóriában utolsó mohikánnak számított mechanikus kézifékkarjával, az újban már gombos a rögzítés, sőt, a dízel alapmodellt kivéve már a kézi váltó karját is hiába keressük benne. Megjelent a digitális, természetesen konfigurálható műszeregység, bár egyik képével sem tudott levenni a lábamról, és az M-csomagos tesztautó kormánya is túl vaskosra sikerült. Meggyőző viszont a minősége és hatalmas, színes head-up kijelző, igaz, hadilábon áll a polárszűrős napszemüveggel.

Van alternatívája, de szó sincs kihaló dízelről

Beindítás után mutatja legjobb arcát a kombi BMW, amit persze előre lehetett sejteni abból, hogy a hátulján 330d és XDrive típusjelzés áll. Ez bizony hat hengert jelent libasorban, Anisits Ferenc dízeliskoláját továbbgondolva, de a részecskeszűrőn és SCR-katalizátoron túl millió emissziócsökkentő trükkel fűszerezve. Ezek rendszert alkotnak az aerodinamikai elemekkel (burkolt kocsihas, aktív zsaluk a hűtőmaszk mögött), így a dupla üvegezéssel együtt nagy tempónál is csendessé teszik a kabint.

Finoman jár és bivalyerős a háromliteres, hathengeres biturbó-dízel. A végsebességet 250 km/h-ra korlátozzák, rendesen meghajtva le tudta hörpinteni a 8,5 litert. Gyári adata 5,4, normális tempóban 7 körül el lehet járni veleForrás: BMW

Ez az egyetlen változat a teljes kínálatban, ahol a 330-as jelzés tényleg háromliteres lökettérfogatot takar, méghozzá egy nagyobb fix és egy kisebb változó geometriájú turbóval lélegeztetve. Bár a német kitiltások és a kritikus hangok miatt egyre többen kételkednek a dízelekben (miközben a gyártóknak elemi érdeke ezzel tartani a CO2-kibocsátási kvótákat), ebben az autóban sziporkázik selymes járásával és a hasonló teljesítményű benzineseknél jóval alacsonyabb fogyasztásával.

Nagy tempónál is alacsony a zajszint. Finom rugózásra M-sportfutómű helyett inkább adaptív gátlókkal számítsunk. Alaposan átalakult a D-oszlop előtti hokiütő motívumForrás: BMW

Hátránya, hogy a nagy dízel egyszerűen nehéz (ennél a változatnál 1820 kilóra kúszik fel a saját tömeg), és növeli az első kerekekre jutó terhet. Alulkormányzott, tohonya óriásnak azonban semmiképp sem mondanánk a 330d-t, sőt, inkább letagadhatna túlsúlyából, kiegyensúlyozottnak érződik. Elképesztő munkát végeztek a bajorok, végtelenül precíz és jó visszajelzéseket ad a kormány, a széria összkerékhajtás pedig farhangsúlyos, amit megtoldhat az M-csomag aktív sportdifferenciálműve.

Akkora a nyomatéka, mint egy teherautónak

Hazai utakra ugyanakkor nem biztos, hogy a legjobb választás az M-felfüggesztés, inkább adaptív gátlókkal meggyőző, hiszen komfort beállításnál meglepően jól kisimítja az úthibákat, míg sportban épp elég teret enged játszani. Eddig kerülgettük a kását, de adja magát az összehasonlítás: az előbb bemutatott hibridet, vagy a nagy dízelt jobb vezetni? Teljesítmény terén nagyjából egy szinten állnak, a dízel 265 lóerőt tud, egy-egy gyorsításra boost funkióval, papíron tehát jó lehet ellene az e-modell.

Szűk helyen pakoláskor jól jöhet a külön nyíló szélvédő. Érdekes, hogy a 3-as hátsó LED-lámpáin visszatért a piros-sötétszürke színvilágForrás: BMW

Valójában a 330d egy gőzmozdony, ami zokszó nélkül, lényegében bármilyen tempóról kigyorsítva, gondolkodás nélkül bele tudja gyógyítani az ülésbe utasait. Megrendítő produkciójára egyetlen számadat ad igazi magyarázatot: az 580 Nm-es nyomaték. Mindössze 5,4 másodperc alatt képes kilőni százra, ez még az E46-generáció idején kizárólag az M3 sportváltozatok szakterülete volt. Be kell látni, hétköznapokra a takarékosabb 320d modellek teljesítménye is bőven elegendő.

Nem sokan bíztak benne a dízelbotrány után, mégis maradhatott a kínálatban a 330d. Az Audinál odáig mentek, hogy az S4-est is egy 347 lovas, villanyfeltöltős TDI repíti - vajon felveszi a kesztyűt a BMW?Forrás: BMW

Arról nem is beszélve, hogy a Touring négyhengeres dízellel 12,1 millió forinttól, míg az automata és összkerekes 330d 15,7 millióról indul. Hogy még bonyolultabb legyen a képlet, ez előző oldalon bemutatott hibrid is elérhető lesz majd kombi karosszériával, nagyságrendileg hasonló áron. Kinek mi a jó? Sok városi használatra nyilván az „e", (német) sztrádán repeszteni a „d". Tíz-tizenöt évesen, magyarként használtan megvenni pedig ki tudja - hiszen életben is kell tartani a komplex technikát.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő