Turbó diéta helyett újabb szálkásítás - Mazda MX-5 2.0 Revo Top teszt

2019.08.07. 06:28

Aligha kell bemutatni az MX-5-ös Mazdát, ami kicsit olyan, mint egy úszóbajnok: izmos, karcsú és szinte mindenki rajong érte. A Mazda modellje sosem volt még ilyen gyors és erős, de amit igazán értékeltünk benne, hogy hangsúlyt fektet a hagyományok tiszteletére. Persze fel kell készülni a passzentos helykínálatra, egyetlen autóként sokaknak alkalmatlan – játékra viszont annál inkább.

A legtöbb gyártó története során összehozott legalább egy kultikus autót. Amelyiknél valahogy minden stimmelt, milliókat adtak el belőle, a vásárlók imádták és híressé vált. A Mazdánál ez egyértelműen az MX-5-ös, és hatalmas szó, hogy nem is rontották el az elmúlt 30 év során. Mert ilyenre is akad példa bőven. Az újkori Bogár gyártását idén szüntették be a méltán népszerűtlen harmadik generációval, de a japánoknál nem a retró a lényeg, hanem egy recept következetes betartása.

Az idei modellévre minimális frissítést kapott az MX-5, új vezetéssegítő rendszerekkel, Euro 6d-TEMP motorokkal és a csúcsmodell esetében növelt teljesítménnyel. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Végre egy autó, amit nem hizlalnak fel

Az MX-5 viszont az 1989-es születése óta él és virul. Az eltelt 30 évben az autógyártás gyökeresen átalakult, minden kategória irdatlan növekedésnek indult, legújabban pedig már nemcsak hosszút, de magasat is akarnak a vevők. A 2-es Golf 4 méternél rövidebb volt, a 7-es már 4,4. Ugyanígy az akkori 626-oshoz képest egy mai 6-os Mazda is 40 centivel hosszabb. És ugye mindenhol tarolnak a SUV-ok.

Minden ott van, ahol keressük: a kezünk ügyébenForrás: Origo

Az MX-5 nem múló sikere főként annak köszönhető, hogy talán a japán hozzáállás, a hagyományok tisztelete miatt az eredeti recepten semmit nem változtattak. Kicsi, könnyű, hátsókerekes, elérhető árú roadster. Sőt 3 centivel még rövidebb is, mint az NA kódjelű ősmodell (így 392 cm hosszú), ami már önmagában elég unortodox, de igazán akkor csodálkoztam, amikor utánanéztem, hogy a súlya (1090 kg) alig 10%-kal haladja meg az első generációét.

Szokatlan a hátsó lámpák formája, de csinos darab, 50:50 százalékos tömegeloszlássalForrás: Origo

Hihetetlen mérnöki teljesítmény, amit annak fényében érdemes szemlélni, hogy a legtöbb modell esetében 30 év alatt a súlynövekedés +40-60%-ra rúg. Szóval rövid, könnyű és nagyon alacsony, ez pedig mindig garancia az adrenalinemelkedésre. És ehhez még csak be sem kell ülni, elég ránézni. A Mazda az elmúlt években kicsit túltolta ezt a soul red crystal színt, de ami a 6-osnak esetlenül áll, az a kis roadster-nek agyzsibbasztóan jól.

Te jó ég, nem fog eltiporni a SUV-sofőr?

Az egyes MX-5 generációkat egyébként legkönnyebben a lámpájukról lehet felismerni, és bár az első generáció bukólámpás megoldását semmi sem fogja túlszárnyalni, ezek az aktuális, agresszívra húzott szemek is nagyon jól állnak neki. Bónusz, hogy alapáron is LED-esek a fényszórók (a nappali LED-es menetfény viszont nincs benne a legegyszerűbb változatban) és a hátsó lámpák is, ami némi komolyságot kölcsönöz a kisautónak.

Hiába vicsorít, mindenki tudja, hogy barátságos. A bukólámpákat a nagy légellenállás és a rossz gyalogosvédelem végezte kiForrás: Origo

Amiből egyébként nincs sok, hiába a mérges tekintet, az MX-5 szinte mindenkinek mosolyt csal az arcára, legyen az egy járókelő, parkolóőr vagy épp a sofőr. Amikor a legtöbb gyártó arra törekszik, hogy a formatervvel nagyobbnak, erőszakosabbnak mutassák az autóikat, felüdítő egy olyan kocsi, amire nem lehet haragudni, nem kelt ellenérzéseket és nem szorul görcsbe a gyomra az embernek, ha feltűnik a tükörben. Már ha feltűnik: a budapesti forgalomban végig volt egy kis rossz érzésem.

Ülésfűtés és USB-aljzat van, de itt nem gombnyomásra nyílik és záródik a vászontetőForrás: Origo

Mellettem egy Q7, előttem egy Xtrail, jobbra egy busz. Látnak vajon? Észrevesznek, ha sávot akarnak váltani? Pirosnál állva egy-egy monstrum SUV mögött bevillant, hogy vajon a belső visszapillantóban feltűnik-e neki, hogy van mögötte egy autó? Az együtt töltött hét alatt be kellett látnom, hogy ez a kategória nem a nyüzsgő, belvárosi forgalomra lett tervezve, sokkal inkább a kertvárosra, a vidéki kanyargós utakra és a Balaton-partra.

Szimpla vászontetővel, nem langalétáknak

Nagy ötlet, hogy a klasszikus autók mintájára a fényezés a belső térben is visszaköszön és a hosszú motorháztető domborulatai is látszanak, ma már kevés autóban van így. Amikor lehuppanunk az ülésre és magunkra csukjuk az ajtót, szinte érezni lehet a tervezők gondolatmenetét: minden legyen világos, célszerű és könnyedén elérhető a legkisebb nyújtózkodás nélkül.

Harminc éve kezdett roadster gyártásába a Mazda - amikorra már a műfajt évtizedekig uraló olasz és angol gyártók gyakorlatilag lemondtak róluk, és csak néhány őskövületet kínáltakForrás: Origo

A kormány, a középkonzol, a váltó és az ajtón lévő kapcsolók is egy arasznyira vannak egymástól, az én 178 centimmel tökéletes az üléspozíció. 185 centi felett azért érdemes személyesen is kipróbálni és nem a webshopból megrendelni a kis Mazdát, mert ott már azért lehet, hogy szűkös lesz az ülés és a rőzse is kilóg a szélvédő fölé. Az összeszerelés masszív, az anyagok is rendben vannak, de a központi rendszer menet közben két alkalommal is teljesen lefagyott és pár perc kellett neki, amíg újra betöltött.

Két fő holmiját egy nyaralásra be lehet ügyeskedni, de pici a 135 literes csomagtér. Sok roadster van így ezzelForrás: Origo

Ilyenkor, mintha mi sem történt volna, folytatódott a zene és a navigáció, de egy instabil szoftver nem igazán méltó az autóhoz. Tárolóhelyből látványosan kevés van, tulajdonképpen két poháron, két telefonon meg a gépkönyvön kívül más nem fér el az utastérben, és hátul a csomagtartó is apró, 130 literes, ez egyébként a távirányítással nyitható. MX-5-ből amúgy a kézi mozgatású vászontetős verzió az igazi, bár létezik belőle nyitható keménytetős is RF néven.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő