60 éves a Mini, amely forradalmasította a kisautókat

2019.08.05. 16:03

A napjainkra már brit prémiummárkának hívott Mini képviselői tudják, hogyan kell ünnepelni egy nagy évfordulót. És a helyszínválasztás is tökéletes volt: a legnagyobb magyar veteránautó-verseny melletti kiállítótér. Képes összeállításban mutatjuk be a felhozatal régi különlegességeit, és egy új kakukktojást.

Az idén második alkalommal megrendezett Hungaroring Classic eseményen egy igazán nagy területen rendezkedtek be a minisek, hogy a rendezvényt látogató kb. 45 000 ember közelebbi képet kapjon, honnan indult, és hol is tart a márka. A kezdeteket már többször is bemutattuk, dióhéjban annyit, hogy a tervező Alec Issigonis lavinát indított el az autóiparban  a keresztben beépített orrmotorral és fronthajtással: megszületett a kívül kicsi, belül nagy, mellesleg raliban is sikeres (főleg Monte Carlo) népautó, amelyből több mint ötmilliót gyártottak, és több filmszerepe mellett Mr. Bean csetléséből-botlásából is sokaknak ismerős.

Előtérben az idei bristoli Nemzetközi MINI Találkozó (IMM) dizájnnyertes autója, melyet a Mini Club Hungary elnöke, Fülöp Attila tervezett. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Origo

Viccnek erős lenne: 300 lóerő felett járnak

De ugorjunk a jelenbe! Mi ad el jobban egy modellt, mint amikor az ember a saját bőrén tapasztalja, milyen érzés, ha a John Cooper Works, azaz legerősebb kiadású Minik 231 lóerője nekifeszül a kis kaszninak. Mogyoród környékén, közutakon volt lehetőség a háromajtós és a Cabrio JCW-kkel menni egy kiadósat, ami így is csak ízelítő lehetett abból, valójában mit is tudnak napjaink legerősebb Minijei.

Bevetésre készen a flotta, Union Jack mintával a hátsó lámpákban. A JCW váltótól függően 6,1-6,3 másodperc alatt gyorsul százraForrás: Origo

Akarom mondani, már ez a meghatározás is csak múlt idő, hiszen az esemény egyik hangsúlyos része volt, hogy a mérnökök úgy gondolták, van bőven erőtartalék a kétliteres, négyhengeres turbómotorban  - ezért a MINI JCW Clubmanben, azaz hatajtós, kombiszerű modellben már 306 LE cibálja a retró formavilágú autót.

Aki húsz évvel ezelőtt 300 lóerőnél is izmosabb utcai Minit vizionált volna, közröhej tárgyává vált volna. Erre tessék...Forrás: Origo

Természetesen a minden idők legerősebb Minije nem csak a motorban jeleskedik, megannyi egyéb mellett a teljesítményhez igazították az ALL4 összkerékhajtást,  kapott egy új, nyolcfokozatú Steptronic automata sebességváltót, merevítéseket, típus-specifikus futóműhangolást és módosított motorrögzítési pontokat is. Menni sajnos még nem tudtunk vele, mert annyira új volt, hogy csak egy darabot tudtak elhozni a rendezvényre.

Izgalom a csúcsra járatva. Külön dekorbetéttel is kedveskedhetünk annak, aki az anyósülésben aggódik az életéértForrás: Origo

Elképesztő felhozatal az ősmodellekből

Természetesen a jubileumon a múltról sem feledkeztek meg, egy 25 autóból álló márkatörténeti kiállítás várta az érdeklődőket, ahol a buggyszerű Moke-tól a pickupon át a woody, azaz faborítású kombiig mindennel találkozni lehetett.  A Mininek mindig is széles volt a modellpalettája, csak mi nem ismertük minden darabját.

Mini Clubman Estate (1980-as évj., 1098 cm3) Az amerikai szabványok szerint készült, Zsiguli-orrúnak csúfolt estate, azaz kombi verzió 20 cm-rel hosszabb a normál változatoknál. Azért mai szemmel még mindig messze van a tágastól, de akkoriban ez már sokat jelentettForrás: Origo

Az eseményen szintén kiállították az idei bristoli Nemzetközi Mini Találkozó (IMM) dizájnnyertes autóját, melyet a Mini Club Hungary elnöke, Fülöp Attila tervezett. Innen is gratulálunk neki! A BMW Group Magyarország és a MINI Club Hungary közös szervezése példamutatóra sikerült, igazi klubhangulatban telt az egész hétvége.

Mini Marcos Mk IV. (1979-es évj., 998ccm) Mini-alapú, de üvegszálból készült Kit-Car, amit 1965-70 között maga a Marcos, 1974-81 között a D&H Fiberglass gyártott. Mindössze 1425, más források szerint 1475 darabot gyártottak az 500 kilós, ezért igazán fürge autóból. A kiállított darab magyar tulajdonban van, még felújítás előttForrás: Origo

Ezzel még nem ért véget a kuriózumok sora, meséljenek a képek:

A Riley Elf (1962-69) a tőle néhány apróságban eltérő Wolseley Hornettel a Mini luxusváltozata, ami még mai szemmel is elismerésre méltó. A jellegzetes hűtőrács, krómozott díszlécek mellett nagyobb csomagtér, az utastérben diófa és bőr jellemzi a 848 ccm-es motorral hajtott Riley-t. A kiállított darab első szériás, 1962-es gyártású, ezért nemzetközi szinten is különösen ritkaForrás: Origo
British Leyland Mini 1275 GT (1974-es évj., 1275ccm) 1969-ben mutatkozott be a „szögletes orrú", korai Cooper S Minik közvetlen utódjának tekinthető GT. 1275 cm3-es blokkja 59 LE-t tudott, és az újratervezett karosszéria megfelelt az amerikai előírásoknak isForrás: Origo
Igazi versenyre épített darab, versenyövekkel, kagylóülésekkel. A matricák alapján egy-két helyen már megfordult!Forrás: Origo
Morris Mini Van Mk I. (1960-as évj., 848ccm) A The AA (The Automobile Association, azaz Angol Autóklub) 1961-ben kezdte meg lecserélni a motorkerékpárokat Mini Vanekre. Az itt kiállított darab ennek egy nagyon szép replikájaForrás: Origo
Austin Mini Moke Mk II. (1969-es évj., 848ccm) Eredetileg katonai célokra tervezték, de hamar kiderült, hogy ilyen hasmagassággal homokfutó-szabadidőautóként tud inkább labdába rúgni. Földközi-tengeri szigeteken, tengerpartokon különösen sikeres lett. Anglián kívül Ausztráliában, Portugáliában is gyártották, az utolsó sorozat az olasz Cagivánál készült a '90-es években. A technikáját tekintve egyezik a Minikkel, ezért olcsón fenntartható autónak számítottForrás: Origo
British Leyland Mini Pick-up (1979-es évj., 998ccm) Bizony, pickup is készült a Minikből! Gyártásuk végéig, 1982-ig megmaradtak a külső ajtózsanérok és a tolható oldalablakok, és nem kapott díszrácsot sem soha. Elvégre a melós élet nem a fényűzésről szól!Forrás: Origo

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK