Fontos változás, elkobozhatják a külföldön élő magyarok autóját

Vágólapra másolva!
Becslések szerint 8-10 ezer magyar állampolgár él és dolgozik Olaszországban. Őket érinti igazán a tavaly év végén hatályba lépett, nem olasz rendszámú autók használatára vonatkozó jogszabály-módosítás.
Vágólapra másolva!

Éva több mint tíz éve él Olaszországban, ott is dolgozik, bejelentett lakcíme évek óta egy olasz kisváros hangulatos utcájában található. Évának a munkája miatt állandóan szüksége van autóra, és persze azért is, mert gyakran jár haza meglátogatni a családját. Már hosszabb ideje az édesapja nevén lévő, magyar rendszámú, 2011-es Toyota Yarist használta, amikor

2019 január közepén a munkába menet belefutott egy egyszerűnek tűnő közúti ellenőrzésbe

- írta a Totalcar.

Mivel Éva legális munkavállaló, tökéletesen beszél olaszul, a kocsi műszakilag rendben volt, és biztos volt benne, hogy szabályt sem szegett, nyugodtan húzódott félre az úton, és készítette elő a saját és a kocsi iratait. Az intézkedő rendőrt láthatóan meghökkentette Éva tökéletes nyelvtudása és meg is könnyebbült, valószínűleg nem erre számított a korábbi tapasztalatai alapján.

Megvizsgálta Éva iratait, majd rendkívül udvariasan közölte vele, hogy sajnos

meg fogja bírságolni 850 euróra, mivel az autó nincs honosítva. Hozzátette még, hogy ezúttal nem foglalja le a magyar rendszámú autót, habár ez is jogában állna.

Éva értetlenül állt a helyzet előtt, mivel már többször is átesett közúti ellenőrzésen, és soha semmilyen kifogás nem merült fel vele, vagy a járművel szemben.

A rendőr közölte vele, hogy az ő egységüket most vezényelték ki erre az útszakaszra, és elsősorban külföldi rendszámú autókat állítanak meg egy törvényváltozás nyomán. A rendőr ennél többet nem mondott, de

javasolta Évának, hogy fogadjon ügyvédet, majd továbbengedte.

Éva megfogadta a rendőr tanácsát, és felkeresett egy helyi ügyvédi irodát a történtekkel, amely részletes jogi állásfoglalást készített az ügyben. Nem árt, ha az ebben szereplő tanácsokat mindenki megfogadja, aki kétlaki életet, hiszen

a legtöbb országban büntetik a hosszabb ideig külföldi rendszámmal használt autók gazdáit.

Az olasz törvényalkotás 2018. december 4-én fogadta el azt a jogszabályt (a Decreto di sicurezza nevű jogszabályegyüttes részeként), amely az olasz közlekedési szabályokat tartalmazó Codice della Strada (CdS) 93.§ és 132.§-ait módosította. Ezek értelmében bárki, aki legalább 60 napja Olaszországban bejelentett állandó lakos (residente), külföldön forgalomba helyezett (külföldi rendszámú) gépjárművel nem közlekedhet.

Az egyik kivétel, ha teljes bizonyító erővel bíró, az ellenőrzést megelőzően kelt olyan dokumentum tanúsítja „a használat jogcímét és a használatra meghatározott időintervallumot", amelyet a gépjármű tulajdonosa bizonyítható módon írt alá. Ebben az esetben tehát olyan az Európai Unióban vagy EGK tagországban forgalomba helyezett lízingautóval, vagy bérbe adott gépjárművel lehet csak közlekedni, amely ottani lízingcég illetve bérbeadó társaság tulajdona, feltéve, hogy ennek a társaságnak nincs Olaszországban leányvállalata vagy fióktelepe.

A másik kivétel alapján azt kell bizonyítani, hogy egy olyan EU vagy EGK tagországbeli vállalkozás bocsátotta a gépjárművet birtokába „használatra", amelynek nincs Olaszországban leányvállalata vagy fióktelepe, és amelynek a jármű használója dolgozik, vagy a cég együttműködő partnere. Ilyenkor azonban a hatóság szinte mindig vélelmezi, hogy valójában csak a jogszabály kijátszásáról van szó, tehát ezekben az esetekben is az ellenőrzött autó vezetőjének kell minden kétséget kizáróan bizonyítani a fenti jogosultságot és a munkakapcsolatot, illetve, hogy miért szükséges a magyar rendszámú autót olasz területen használnia, miért nincs saját gépjárműve, mennyit közlekedik vele.