Így kell az elefántból bolhát csinálni - Suzuki Jimny menetpróba

2019.05.18. 13:24

Aszfalton más, mint a szabadidő-autók

Eredeti fizimiskája miatt a korábbinál sokkal többen választják a Jimnyt SUV-pótló járatként, például a Peugeot 2008 és társaik helyett, mondván, úgyis könnyen manőverezhető, kis parkolóhely-igényű jószág, és könnyű felállni vele a padkára. Ez mind igaz, miként az is, hogy a Lada 4x4-gyel, leánykori nevén Nivával ellentétben alapból kétkerék-hajtású, vagyis a műfajában takarékos – a menetpróba tanúsága szerint a papírforma 6,8 helyett nagyjából 8 liter benzinnel elketyeg vegyes használatban.

Nem autópályára szánták, túl bizonytalan a futása (főleg oldalszélben) és zajos, országúton viszont, kimért tempóban jó móka. Nagyon jól áll neki az erdészzöld szín és a GL fekete lemezfelnijeForrás: Suzuki

Alapból a két hátsó kerék hajtott, ami esős időben szűk kanyarban vagy körforgalomban az ESP ellenére is megtréfálhatja a kevésbé rutinos vezetőket, autópályán pedig a bizonytalan futásra és az oldalszél-érzékenységre érdemes felkészülni. Körülbelül 120-as tempóig amúgy elfogadhatóan baktat sztrádán (ez nagy szó elődeihez képest), a megengedett legnagyobb tempóbál viszont zajossá válik, és a gyári 145 km/h-s végsebességet tartósan túllépni nem csak a Véda-kamerák miatt kockázatos.

Aki nem vágyik terepre, de néha hasznát venné a 4x4-hajtásnak és karakteres autót keres, házon belül Ignist is választhat, már 3,3 millió forinttólForrás: Suzuki

Amikor egy létraalvázon egymástól mindössze 2,2 méterre dolgozik két merev hidas felfüggesztés, magas oldalfalú gumikkal és lágy hangolású rugókkal sem lehet csodát tenni. De a mérnökök azért megpróbálták, és tényleg kevésbé kényelmetlen a Jimny, mint vártam - főleg egy anno Samuraiban végigpattogott délután emlékével a fejemben. Kátyúkon, keresztbordákon persze nagyokat dobál, egy átlagos másodrendű úton viszont nem rázza le a vesekövet, és bólogató mozgásai sem vészesek.

Miféle önvezetés? Itt gépészkedni kell

Ha kényelmét egy átlagos mini-SUV és egy terheletlen pickup közti skálán kéne elhelyezni, akkor utóbbihoz állna közelebb, és ehhez jön még a német szaklapok mérése szerint nem túl bíztató, 45 méteres fékút. Jávorszarvasteszten nem járt, de nem is szívesen lennénk a bóják helyében: a kurta és magas, lágy rugózású Jimny nagyokat billen már az átlagautókban ártatlannak tűnő kanyartempó mellett is, golyópályás szervókormánya pedig indirekt, és a terepjáróknál megszokott áttételezésű.

Egyszerűek a kárpitok és műanyagok, de belül is van hangulata - főleg, hogy jól ki lehet látni a kakasülőrőlForrás: Suzuki

Másfél napnyi csavargás persze más, mint több évig együtt élni egy autóval, menetpróbánk alatt viszont nyilvánvaló hibái ellenére is mindenkit levett a lábáról a Jimny. Üdítően más, mint bármilyen egyéb mai konstrukció: a szívómotorját pörgetni kell ahhoz, hogy hadba álljon mind a 102 lóerő, örök korrigálást igényel a kormánya, hosszú váltókarjával pedig tényleg fogaskerekek közt turkálunk. Igen, a Jimnyt odaadással kell vezetni, amiért gépies élménnyel ajándékozza meg az erre fogékonyakat.

Mindössze 2,25 méter a tengelytáv és a mai miniautókéval vetekedő a hossz, a kei car eredet városban és terepen is hasznos. Az eltérő színűre fújt tető jópofa geg, a felára  220 ezer forintForrás: Origo

És hogy áll a biztonsággal? Alapáron kerül bele vészfékasszisztens (kamerával és lézerrel), amely ütközés veszélye esetén jelez, rásegít, illetve önállóan fékez. Emellett a Suzuki önállóan kapcsol távfényt, figyelmeztet sávelhagyásra vagy fáradtságra, felismeri a táblákat. Részleges önvezető funkciókat vagy más úri huncutságokat ne várjunk tőle, és három csillagot ért el az Euro-NCAP töréstesztjén – ami a G-osztály ötjéhez képest kevés, de a jóval nagyobb Wrangler egyetlenjéhez mérten nem rossz.

Ha véget ér az út, elemében érzi magát

Motorral vagy sportkocsival útnak indulva általában pokolba kívánja az ember a szürke fellegeket, de egészen más a helyzet, amikor egy vérbeli terepjáróval indulhat csavarogni a tokaji borvidék dűlőibe. Mázlinkra elkezdett esni az eső, dagonyává váltak az amúgy Swifttel is járható hegyi földutak, a vezetővel együtt mindössze 1,16 tonnás Jimnyk pedig farolva fickándoztak egyik nyomvályúból a másikba, és elvétve kellett csak a menet közben is kapcsolható összkerékhajtás karjához nyúlni.

Klasszikus iskola: forgókapcsoló vagy nyomógomb helyett külön karral lehet kapcsolni a 4x4-hajtást (álló helyzetben pedig a terepáttételt), de a hajtásláncot kímélendő ezeket érdemes laza talajra tartogatniForrás: Suzuki

A mai off-road etikettet követve lejtmenetvezérlés is aktiválható benne, és a klasszikus mechanikus sperr helyett elektronikus differenciálzár segít továbbjutni leátlózásnál – erre inkább laza talajon van esély, köveken átevickélve ugyanis a merev hidak miatt ritkán emelkedik egy-egy kerék a levegőbe. Egy nyikkanás sem hallatszik, olyan merev az alvázas felépítmény, és terepezve az aszfalton autózásnál amúgy nem túl meggyőző, teljesítményfaló, mindössze négyfokozatú Aisin-automataváltó is értelmet nyer.

Irány a dágvány - itt még ki tudtunk szállni anélkül, hogy bokáig süllyedünk a sárban. A laprugós LJ-kel és Samuraiokat a könnyű megemelhetőség miatt szerették, de idővel ehhez is lesz millió off-road kiegészítő (snorkel, mechanikus diffizár stb.)Forrás: Origo

Ahogy hazafelé tartottunk a rendezvényről, sikerült még a dűlőknél is gyalázatosabb állapotban lévő, mély pocsolyákkal tarkított és nyomvályús sártengert találni, de abból is kiverekedte magát a Jimny. Eltömődtek az AT abroncsok profiljai (komoly terepezéshez célszerű ezeket MT jelzésűre cserélni), egy emelkedős részen felezőt is kapcsoltunk a nyomaték jobb beosztásához, a Suzuki off-road tudása viszont tényleg az élmezőnybe tartozik, nem is beszélve a parányi méretek nyújtotta előnyökről.

Kétféle felszereltség és persze akciós ár

Terepes strapára inkább a GL alapmodell való csinos fekete lemezfelniken, de senkit ne tévesszen meg az elnevezés, ez nem fapados Suzuki. 5,99 (akciósan 5,39) millióért széria benne a tempomat, a Bluetooth CD-rádió, az ülésfűtés, a manuális klíma, hegymeneti elindulássegítő, az elektromos ablak és sok egyéb tétel. Extraként sem kapható ugyanakkor fény- vagy esőérzékelő, kulcsnélküli rendszer és sok más, már a kisautókban is elterjedt felszerelés, akad viszont pár márkakereskedői tartozék.

Ebben a rikító sárgászöld színben azért nehéz nem észrevenni, egy vászontetőt el tudnánk képzelni rá. Aki kacérkodik vele, vigye el egy próbakörre - ez azért más, mint a SUV-okForrás: Suzuki

Mi nem költenénk többet a Jimnyre, aki viszont igen, megveheti 6,59 (akciósan 5,99) millióért GLX csúcsfelszereltséggel is. Ehhez pluszban LED-fényszóró, automata klíma, bőrkormány, krómozott váltógomb, fűthető tükör, szintén 15 colos alufelni, érintőképernyő (navigáció, telefontükrözés, tolatókamera), ülésfűtés, 12 voltos csomagtéri csatlakozó és néhány más apróság is jár. Felárért ezeken felül csak kétszínű és metálfényezést, illetve 400 ezerért automataváltót lehet rendelni.

Konkurensek vannak is, meg nem is

Sok-e vagy kevés érte mindez? A Lada 4x4-et már 3,2 milliótól el lehet vinni, és bár megvan a bája, megbízhatóság és használhatóság terén nem fenékig tejfel vele az élet, hogy finoman fogalmazzunk. Sajnos az alvázas-merevhidas terepjáró-klasszikusok más ligában játszanak, a Toyota Land Cruiser 12, a Jeep Wrangler 14,4 milliótól indul, a Land Rover Defender pedig története során először átöltözik. És a formailag közeli rokon Mercedes G-osztály? Legalább 33 milliót kell rá összekuporgatni.

Csak 15 colos alu- vagy lemezkerekekkel kapható, a szabad magassága 21 centi. Túlnyúlások híján kiválóak a terepszögei, a hátsó 49 fokForrás: Suzuki

Annak, aki terepen ütni-vágni keres munkaeszközt, leginkább az olcsóbb pick-upok jöhetnek szóba helyette (nettó áron), míg kevésbé rázós körülményekre, alapvetően országúti használatra egész más alternatívák érdekesek: a SUV-ok. Közülük is kiemelkedik a piac két sztárja, az 1,6-os benzinmotorral és összkerékhajtással már négymillió forinttól elvihető Dacia Duster, illetve házon belüli erős konkurenciaként a Vitara 1.0 4WD (akciósan 5,1 milliótól) – könnyű terepen elmennek.

Ezt az autót rossz úton sem kell sajnálni. Gyermekien egyszerű, mégis imádnivaló a dizájn - anélkül terepjárós, hogy bárkit el akarna taposniForrás: Suzuki

Métereivel és vidám stílusában ugyanakkor nem várt helyen találtuk meg a Jimny fő konkurensét. Kéthengeres, turbós, úgy hívják, Fiat Panda 4x4, és 4,4 (illetve a menő Cross kivitelben 5,22) millió forintba kerül. Kemény terepen nem ér ugyan a Suzuki nyomába, de épített úton kényelmesebb és jóval stabilabb. Mindenkinek el kell döntenie, mi a fontosabb – kétségtelen viszont, hogy szűretlen vezetési élményével ésbájos karakterével a Jimny egyedülálló színfolt a mai autók közt.

Műszaki adatok - Suzuki Jimny 4x4

Méretek, tömegek:

Hosszúság x szélesség x magasság: 3645 x 1645 x 1705 mm. Tengelytáv: 2250 mm. Hasmagasság: 210 mm. Fordulókör: 9,8 m. Saját tömeg (vezetővel): 1165 kg. Össztömeg: 1435 kg. Vontatható tömeg fékezett/fékezetlen utánfutó: 350/1300 kg. Tetőterhelés: 75 kg.

Benzintank: 40 liter. Csomagtér: 85 liter (alap)- 377 liter (ülések ledöntve) – 830 liter (tetőig pakolva). Szállítható személyek száma: 4. Terepszög elöl 37, hátul 49 fok. Rámpaszög: 28 fok.

Felépítés:

Létraalváz, elöl-hátul merevhidas futómű hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal, csavarrugók, elöl tárcsa- és hátul dobfék. Hátsókerék-hajtás, kapcsolható összkerékhajtás és felező. Elektronikus differenciálzár. Gumiméret: 195/80 R 15. Elektromos szervokormány.

Motor, erőátvitel:

1,5 literes, láncos vezérlésű szívómotor, VVT, szívócső-befecskendezés. Teljesítmény 75 kW(102 LE)/6000, nyomaték 130 Nm/4000. Norma: Euro 6d-TEMP. Váltó: 5 fokozatú kézi vagy 4 fokozatú automata. Kapcsolható összkerékhajtás, felező.

Végsebesség 145 km/h. Kombinált fogyasztás kézi váltóval 6,8 liter, automatával 7,5 liter/100 km.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő