A Baltikum szívében rejtőzik a világ egyik legjobb autómúzeuma

2019.05.14. 06:57

Kreml-gyűjtemény: az elvtársak monstrumai

Igazán a Kreml-gyűjtemény hoz lázba mindenkit, én sem voltam kivétel! A szovjet államvezetők és a Kommunista Párt autói drágák és egyediek voltak. Ebben a szekcióban tekinthetjük meg azokat a limuzinokat, amelyeket a legmagasabb rangú szovjet tisztviselők az 1930–70-es években használtak. A Lettországi Autós Klub aktivistáinak hathatós segítségével a Rigai Autómúzeum számos ilyen gépkocsit szerzett be még a Szovjetunió összeomlása előtt, mielőtt tömegével selejtezték volna őket.

Lada, Saab és Citroen békésen egymás mellett – ilyenre a rendszerváltás előtt aligha volt példa a Szovjetunióban, de Finnországban például elég gyakranForrás: Jónap Tamás

Mindezek mellett pár percre mozgóképen is „visszatérhetünk” a múltba. Egy projektor segítségével egy klasszikus autóban állva integethetünk a szovjet felvonuláson. Ha pedig élményünket másokkal is meg akarjuk osztani, egyszerűen csak megadjuk az e-mail-címünket, és kiválasztjuk a nekünk tetsző képeket, a múzeum pedig pár perc után küldi is a fotót.

Sirály, vagyis Csajka – szigorúan Amerikáról másolt formavilággal és műszaki tartalommalForrás: Jónap Tamás

Az egyenlőségről prédikáló, de persze kivételezett pártvezetők autói egyediek és drágák voltak. A sort a Sztálin által használt 1949-es ZISZ 115 nyitja, a páncélozott monstrumban látható az egykori diktátor élethű mása is. Bizarr, de érdekes látvány. Emellett látható a csúcsvezetés alatti fejesek 1972-es Csajkája (GAZ 13), amely 160 km/órás sebességre volt képes. Akad a kiállításon egy ZISZ 101 is 1939-ből, amely a rögös szovjet utakon legfeljebb 120 km/órás sebességgel szakíthatott.

A Sztálin Autógyár 1937-től gyártott soros nyolchengeres luxuslimuzinja, a ZISZ-101 átlagosan 29-31 litert fogyasztottForrás: Jónap Tamás

A panoptikum sztárja: Brezsnyev autója

Sztálin autója mellett Leonyid Brezsnyev 1966-os Rolls-Royce Silver Shadow-ja is megtekinthető. Ezzel a drága limuzinnal furikázva szenvedett balesetet 1980-ban az autómániájáról híres pártvezér, a konvojról leválva egy katonai teherautóba csapódott. Természetesen nem merték megszondáztatni. Továbbkalandozva a múltban egy GAZ M20 (Pobeda) látható, majd stílusosan egy panelház előtt a Moszkvics pózol, mellette pedig egy 1967-es SzMZ miniautó, melyet főleg rokkantaknak szántak.

Remekül és meglehetősen gyakran vezette Brezsnyev legendás gyűjteménye autóit. A Rolls-Royce baleseténél állítólag túl sok vodka fogyott a katonai parádé előttForrás: Jónap Tamás

A múzeumban nem csak autók találhatók, például egy egykori szovjet postaláda és telefonfülke is megtekinthető. Persze a négykerekűek hangsúlyosak, melyeket sokszor nyugati mintáról másoltak. Rengeteg ilyen eredetit is kiállítottak, mint például a Ford T-modell, a FIAT 503 (1926-os évjáratú), a Renault 10CV (1928) vagy éppen az Audi Front UW (1934-ből).

Nyugati népautók is helyet kaptak, köztük a kései (Rover) Mini és a Fiat 500 karosszáriájával, de osztrák bokszermotorral gyártott Steyr-PuchForrás: Jónap Tamás

Németország egy Mercedes 170 V-vel, Amerika pedig az 1934-es Lincoln V12-es 277B modellel képviselteti magát. Igazi kedvencem a nyolchengeres Cadillac 353 volt 1930-ból. A kiállításon láttam brit járgányokat is, ilyen volt a Bentley Mk. VI. 1949-ből, míg a francia vonalat egy 1937-es Panhard &Levassor képviselte. Az autórengetegben megbújik egy eredeti retró benzinkút, illetve egy töltőállomás-részlet is.

Az 1928-as Renault 10CV a maga 35 lóerejével elérte a 90 km/h-s sebességetForrás: Jónap Tamás

Sebesség és száguldás mindenekfelett

Külön blokk mutatta be a versenysport sokszínűségét. Akadt 1935-ös Monte-Carlo-ralirésztvevő (az Amilcarautomobile), míg a magyar építésű OSCAR a Párizs–Dakar-rali során felmerülő nehézségekre emlékeztet. Az 1961-es Porsche 356 B már 180 km/h-s sebességre is képes volt. Mellettük csak méretben törpül el a Rover Mini (Mk.VI.), amelyet 1991-ben gyártottak. Apropó sebesség: az EKE 1952-es modellje mellett láthatjuk az ARVW rakétaszerű típusát is.

A Mercedes és más márkák mellett a VW is végzett rekordkísérleteket turbódízel motorokkal. Állandó 250 km/h-nál csak hat litert fogyasztott az áramvonalas versenygépForrás: Jónap Tamás

Az 1930-as évek versenyautója, az Auto Union (V16) különleges helyet foglal el a kiállított autócsodák között. A globális autóipar történetében ez a kocsi a nagy „Ezüstnyíl” korszakot szimbolizálja, és fizikailag is kiemelt helyet foglal el a múzeum kiállítóterében, ugyanis szó szerint egy emelvényen látható. Kétkerekűekből is felvonultat pár érdekességet a gyűjtemény, ilyen például az Indian, a Husqvarna és a szíjhajtású NSU motorkerékpár.

Osztrák paripa: a Husqvarna 500-as megfutotta a 162 (versenyváltozatban 190) km/h-t – ami a két világháború közt szédítő tempónak számítottForrás: Jónap Tamás

A Rigai Autómúzeum tehát egyedülálló a maga nemében, és különleges élményt nyújt az ide látogatóknak. Érdemes autóval érkezni, ugyanis a kiállítás majdnem a semmi közepén található, de a páratlan gyűjtemény és látványa megéri az odajutás nehézségeit. Végezetül hadd említsük meg, hogy itt van kiállítva a szocialista autók egyik leggyorsabbika is, a 240, majd 270 lóerős motorral akár 270 km/h-val repesztő ZIL-112S is. Méghozzá eredetiben, ami nagy szó: összesen kettő épült belőle.

Szovjet szörny: a teherautó-motoros ZIL-112S ferraris formát és a bukócsövön széria porral oltó készüléket kapottForrás: Jónap Tamás

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő