A Baltikum szívében rejtőzik a világ egyik legjobb autómúzeuma

2019.05.14. 06:57

Riga az egykori szovjet utódállamok egyik legfontosabb városa, és manapság talán a legnépszerűbb is. Megannyi dácsaépület mellett itt található a világ egyik legsokoldalúbb autósmúzeuma, a Rigas Motormuzejs. Több mint 100 autócsodát lehet itt megtekinteni a szovjet korszakból, illetve még az előttről is. Sztálin és Brezsnyev monstrumai, jelképes integetés a szovjet pártfelvonuláson és számos további élmény fogadta az épületben tudósítónkat, Jónap Tamást.

Félelmetes ZISZ-110 (nálunk is jártak ilyenek az ötvenes években), hátul Sztálin viaszfigurájával. Még több fotót talál a galériában, kattintson a képre!Forrás: Jónap Tamás

Az autómúzeum nemcsak az 1991 óta újra független Lettországban, de az egész világon is egyedülálló gyűjteményt vonultat fel az autók hőskorából. A Rolls-Royce hűtőrácsára emlékeztető épület a rendszerváltás előtt, 1989-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt, majd 2016-ban felújították; a személyzet elmondása szerint azóta többször modernizálták, és igyekeznek egyre több információt nyújtani az autókedvelők számára. Egy korhű szerelőműhelyt is kialakítottak az egyik szegletében.

Nem sufnituning: régen tényleg így nézett ki egy autószerviz. Hólánc viszont a Ford hátsó kerekeire is kell majdForrás: Jónap Tamás

A gyűjtemény és maga a múzeum is mindenki számára tartogat érdekességeket, ehhez nem feltétlenül kell autórajongónak lenni. Mondjuk, némi megszállottság azért nem árt! A 20. század elején amúgy Riga volt az orosz birodalom ipari fővárosa, a mechanikai, kohászati, vegyi, gumi- és villamosmérnöki technológiák a legkorszerűbb szinten zajlottak. Így nem meglepő, hogy az orosz-balti vagongyár Rigában 1908-ban kezdte meg az országban elsőként a járműgyártást.

Harminc éve, még a rendszerváltás és a Szovjetunió felbomlása előtt nyitott meg a múzeum, de azóta többször is átalakítottákForrás: Jónap Tamás

Méltó tehát a város múltjához a múzeum gyűjteménye, amely három emeleten tekinthető meg, és 12 témakörre osztva csodálhatjuk meg egy letűnt korszak autóit, illetve szállítóeszközeit. Figyelemre méltó, hogy a múzeum valamennyi bemutatója, valamint leírása lett, angol és orosz nyelven is olvasható. Így még az is örömét leli ebben a különleges kiállításban, aki nem autószakértő.

A szerző és egy Moszkvics 408-asForrás: Jónap Tamás

Különleges autók és a jól ismert Latviják

A Lettországban összeszerelt járművek, azon belül is a míves Russo-Balt és a licensz alapján készülő Ford-Vairogs modellek közül nem sok maradt fenn a mai napig, két modellváltozat utolsó túlélője kizárólag itt látható. Érdekes a felhozatal tűzoltóautókból és katonai teherautókból (százéves Renault FU, Henschel typ33, Magirus M45 L), és a múzeum vezetése a gyerekekre is gondolt: felszállhatunk egy eredeti PAZ buszra, és a vezetőfülke helyén kivetítőn élhetjük át a 70-es éveket.

Az impozáns Magirus M45L a többi régi tűzoltóautóhoz hasonlóan nyitott utasfülkét kapottForrás: Jónap Tamás

Persze a legismertebb helyi márka a Ruszai Autóbuszgyár (RAF), amely mikrobuszokat és furgonokat készített egész Kelet-Európának, hazánkban is jó néhány futott belőlük Latvija néven. Több modellt is bemutatnak a kiállításon, ilyen például a RAF (M2 STILS) 1993-ból. A RAF kishaszonjárműveket csak állami vállalkozások használhatták, leggyakrabban mentőként és tömegközlekedésre (iránytaxiként).

RAF kisbuszok sorakozója. Középen az egykor nálunk is elterjedt, Volga-motoros LatvijaForrás: Jónap Tamás

Magánszemélyek nem vehették meg őket, egyetlen kivételtől eltekintve – az ötgyermekes családok bármikor igénybe vehették. A Szovjetunió felbomlása után fokozatosan csökkent a termelés, majd tőke és beruházás hiányában 1998-ban tönkrement és megszűnt a RAF. A 2018-as pletykák arról szóltak, hogy a RAF újjáéled Rigas Autobusu Fabrika néven, és az első „hagyományos” új RAF típust 2020-ban indítják el. A terv szerint trolibuszok és elektromos autók készülhetnek.

Ha az előző képről sem lenne ismerős a lett járműipar, érdemes megnézni a kismotorokat – ott piroslik egy Riga-7Forrás: Jónap Tamás

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő