Meglepő adatok, megdőlni látszik egy komoly tévhit a gyorshajtásról itthon

Vágólapra másolva!
A személyi sérüléses baleseteknek mindösszesen a 0,7 százalékát okozta tavaly az utak mellé kitáblázott sebességhatárok megszegése. A relatív gyorshajtás ettől még nagyon veszélyes: több ezer baleset történt amiatt, hogy a sofőrök nem az útviszonyoknak megfelelően választották meg a sebességüket.
Vágólapra másolva!

Rekordot döntött a személysérüléses balesetek száma 2018-ban, soha ilyen sokszor nem kellett mentőt hívni az ország különféle útjaira. A Vezess kikérte a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) a balesetek okaira és okozóira vonatkozó számsorokat.

A 16 757 személyi sérüléses balesetből 15 458-at okozott emberi hiba tavaly a KSH szerint, ezeket

hét nagyobb csoportra bonthatjuk:

  • A legtöbb problémát „a sebesség nem megfelelő alkalmazása" okozta, összesen 5254 baleset hátterében állt 2018-ban.
  • „Irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak megszegése" miatt 4278 baleset történt.
  • Csaknem ugyanennyi, összesen 4081 az „elsőbbség meg nem adása" miatt.
  • 966 alkalommal „gyalogosok hibája" állt a háttérben.
  • Az „előzés szabályainak megsértése" miatt 703 baleset történt.
  • A „megállási kötelezettség elmulasztása" miatt 370.
  • Végül 750 esetet rögzít „a járművezető egyéb hibája" kategória, és van még pár kisebb szám is: jármű hibája (93), utasok hibája (40), pálya hibája (23), világítási szabályok megszegése (22), és „egyéb okok" kategóriát is írnak (177).

Érdemi növekedés az elmúlt két esztendőben csupán a jármű hibája miatt bekövetkezett baleseteknél volt, itt viszont 46 százalékos az emelkedés.

Érdemes azonban megnézni azt is, milyen konkrét okokra bomlik tovább a „sebesség nem megfelelő alkalmazása"

miatt tavaly bekövetkezett 5254 baleset.

  • Magasan a legtöbb tragédiát a „nem az útviszonyoknak (vonalvezetés, útburkolat) megfelelő sebesség" okozta 2018-ban, összesen 3785 ilyen eset történt. Ez a relatív gyorshajtás.
  • Jóval kevesebbet „a forgalmi viszonyokhoz" képest rossz sebesség: 469.
  • Még kevesebbet „az időjárási és látási viszonyokhoz" helytelenül választott tempó: 396.
  • És végül „az előírt sebesség meg nem tartása" kategória száma: 118 baleset.

Vagyis a 16 757 személyi sérüléses balesetből tavaly

mindössze 118 alkalommal történt meg, hogy a kitáblázott sebességhatárnál magasabb tempó (traffipaxszal kiszűrhető abszolút gyorshajtás)

volt a baleset oka. Ez mindössze 0,7 százalék.

Rendkívül sok baleset volt tavaly az elsőbbségadást jelző táblák megszegéséből (2317), a követési távolság figyelmen kívül hagyása miatt (1461), valamint az autósok jól látható része nem adott elsőbbséget a zebrán haladó gyalogosoknak (emiatt 787 súlyos baleset történt).

A gyalogosok hibái közül kiemelkedett 2018-ban a „vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre" (450 baleset).