Hatsávossá bővítik az M1-est

Vágólapra másolva!
Hatsávosra bővítik az M1-es autópályát: a Budapest-Tatabánya szakasznak őszre, a Tatabánya-Győr szakasznak jövőre lehet építési engedélye.
Vágólapra másolva!

Az M1-es Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megye határán lévő szakaszán 1995-ben átlagosan napi alig 14 ezer, 2012-ben pedig 35 ezer jármű használta a sztrádát,

addig 2017-ben már kis híján 47 ezer.

Ez egyértelműen indokolja a bővítést, aminek előkészítése már zajlik. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Kisalföldet arról tájékoztatta, hogy

Budapest (az M0-s csomópont) és Győr (az M19-es autóút) között kétszer háromsávossá építik majd át az M1-est,

amivel párhuzamosan felújítják a burkolatot, szélesítik a műtárgyakat és fejlesztik a pihenőhelyeket. A beruházás megvalósíthatósági tanulmánya és költség-haszon elemzése tavaly készült el.

A főváros és a Tatabánya-Újváros közötti 47 kilométeres szakasz tervezését az Utiber Kft. és az Unitef '83 Zrt. alkotta konzorcium nyerte el közbeszerzésen tavaly ősszel nettó (azaz áfa nélkül) 4,3 milliárd forintos ajánlattal. A két cég már benyújtotta a döntés-előkészítő dokumentációt, a közúti biztonsági hatásvizsgálatot, a környezeti hatástanulmányt és a Natura 2000-es területek vizsgálatát, az engedélyezési terveket pedig várhatóan nyár elejére készíti el.

A jogerős építési engedély így őszre lehet meg.

A Tatabánya-Újvárostól Győrig tartó 46 kilométer tervein a Főmterv Zrt.–Roden Kft. konzorcium dolgozik nettó 3,4 milliárd forintért. Ennél a szakasznál idén ősszel a környezetvédelmi engedélyezési eljárás indítása várható. A környezetvédelmi engedély birtokában

2020 nyarára készülhet el az építési engedélyezési dokumentáció.

A kivitelezés elrendeléséről egyelőre nem született döntés. A NIF Zrt. ugyanakkor hangsúlyozta: a tervezés során figyelembe veszik, hogy az M1-es kiemelt jelentőségű, nagy forgalmú autópálya, így az építési munkálatok során az irányonkénti két-két forgalmi sávot folyamatosan biztosítani kell.

A sztrádán egyébként

idén 25 milliárd forintot költenek nagy felületű rekonstrukciós munkálatokra,

amelyek gyakran torlódásokkal járnak. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a Kisalföldnek azt mondta: Tatabánya térségében hat kilométeren már zajlik a felújítás, ami nyár elejére fejeződik be. Utána kezdődik a következő etap, amely 43 kilométert érint Tatabánya és Budapest között.