Évek óta észlelhető tendencia a kis- és kompakt autóknál, hogy
a háromajtósok népszerűsége csökken.
Pedig ezek a karosszériaváltozatok nemcsak olcsóbbak és szebbek, de merevebbek is az ötajtósoknál, ami a törésteszten kívül az útfekvésre is jól hat. Persze a vevőket sokkal jobban érdekelte, hogy a hiányzó hátsó ajtók miatt kevésbé praktikusak.
Sok típusból szűnt meg az utóbbi pár évben a vagány háromajtós, a Kia is így döntött a harmadik generációs Ceed esetében, viszont a bejáratott pro_cee'd nevet nem akarták veszni hagyni. Végül azt találták ki, hogy a következő Proceed (immár új írásmóddal) egy, a Mercedes CLA Shooting Brake-hez hasonló dizájnkombi legyen.
Aki azt gondolja, hogy a Proceed pusztán a mezei Ceed kombi farának áttervezésével született, az nagyot téved. Alaposabb munkát végzett a Kia,
az első sárvédők és a motorháztető kivételével minden karosszériaelem új, persze a lemezek alatt ugyanaz a technika található.
Feltűnő, hogy az első és a hátsó szélvédő laposabb szögben áll, és, hogy a lökhárítók és a küszöbök is teljesen egyediek, viszont a két fényszóró és a hűtőmaszk a normál Ceedről származik.
Kétségkívül igen vonzó, a valós áránál drágábbnak látszó autó született a Kia Frankfurti dizájnstúdiójában, még akkor is, ha a 2017-es Proceed tanulmányhoz képest jóval konzervatívabb lett a végleges forma, és
pár részletmegoldást a konkurenciától nyúltak le hozzá.
Ilyenek a LED-csíkkal összekötött hátsó lámpák (amelyek mintha a Porsche Panamera Sport Turismóról származnának), az oldalablakok Mercedes CLA Shooting Brake-et idéző körcikk formája, valamint a C-oszlopok tövében kialakított cápauszonyok, amelyekhez hasonlókat a Citroën DS3-on láthattunk.
A Proceed csak fél centiméterrel hosszabb, mint a normál Ceed kombi, viszont több mint 4 centivel alacsonyabb, a 2,65 méteres tengelytáv és az 1,8 méteres szélesség megegyezik.
Alapáron ültetett sportfutóművel szerelik,
ezért a hasa egy centivel kerülne közelebb az aszfalthoz, de mivel a kerekek is nagyobbak rajta, a különbség végül csak fél centi lett. Kétféle felszereltséggel kapható a Proceed, az erősnek látszó GT Line csomag az 1,0 és az 1,4 literes benzines turbókkal, valamint az 1,6-os dízellel párosítható, a GT viszont kizárólag a 204 lóerős 1,6-os benzines turbóval.
Ugyanaz a műszerfal van ugyanis a Proceedben, mint bármelyik Ceedben, tehát viszonylag sok az olcsó, karcolódó műanyag a vezető környezetében, és
a digitális műszerekről is le kell mondani, amitől ódivatú a látvány.
Néhány aprósággal azért feldobták a belsőt, de a változások kimerülnek a zongoralakkos betétekben, a jobb oldaltartású ülésekben, a lapított aljú kormánykerékben, a fémpedálokban, az ülések és a kormány piros varrásában és a fémhatású küszöbborításokban. Ha a félmillió forintba kerülő hétfokozatú automatát megrendeli valaki, akkor fém váltófüleket is kap a kormány mögé.
Az első ülések nincsenek alacsonyabban, mint a Ceedben, viszont a hátsók igen, hogy valamelyest kompenzálják az alacsonyabb karosszéria miatt lecsökkent fejteret, emiatt viszont a ki- és beszállás lett valamivel nehézkesebb.
Négy felnőtt azért kényelmesen elfér a Proceedben, mert a hátsó lábtér nem lett kisebb,
csak arra kell ügyelni, hogy a magasabbak előre üljenek. Már a 40-20-40 arányban dönthető hátsó ülések felosztásából is kikövetkeztethető, hogy a középső ülés nem teljes értékű, de a formázatlan ülőpárna is erre utal.
Kellemes meglepetés viszont az 594 literes csomagtartó,
amelynek mérete ugyan elmarad 31 literrel a normál kombiétól, viszont a jóval hosszabb Mercedes CLA Shooting Brake-re közel 90 litert ver.
A pakolást alacsony rakodóperem, számos padló alatti rekesz, hálók és a csúszkálást megakadályozó sínes rendező segíti, felárért elektromos mozgatású, láblendítéssel is nyitható hátsó ajtó is rendelhető (a Luxus csomag részeként). Összességében praktikusabb választás, mint a konszern másik résmodellje, a Hyundai i30 Fastback nevű ötajtós kupé.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Proceedet!