Gőzerővel dolgoznak a németek a Golf nyolcadik generációján, amely már 2019 második felében bemutatkozhat, orrán és farán az új VW-logóval, várhatóan minden változatban alapáras enyhe hibrid rendszerrel. Lesz egy fontos változás az aktuális szériához képest: nem készül belőle tisztán elektromos hajtású változat. Ezt a funkciót ugyanis a Volkswagen villanyautó-modellcsaládja, az I.D.-sorozat fogja lefedni, pontosabban annak elsőként érkező tagja, egy formabontó kompakt.
A kvázi almárkával hasonló útra lép a cég, mint a BMW (i-modellek), a Mercedes (EQ) vagy házon belül az Audi (e-tron), ami a marketing mellett műszaki oldalon is komoly változatással jár:
bevezetik a villanyautóknak kifejlesztett moduláris elektromos padlólemezt,
az MEB-t, amelyre később Skoda, Seat és olcsóbb Audi modellek is felépülnek majd, gazdaságos sorozatgyártás mellett.
Más szempontból is fontos az új platform: a belső égésű motoros autókétól eltérő architektúra jobb helykihasználást tesz lehetővé, hiszen kisebbek és alapesetben hátra kerülnek a villanymotorok,
az akku pedig a padlóban lakik, és olyan, mint egy óriási csokitábla.
Ráadásul felkészítik a következő években nagy fejlődés alatt álló önvezető technológiák fogadására, amit tanulmányként jól szemléltet az ID-család.
A koncepciók egyike most rendhagyó módon, kifejezetten az Automobil&Tuning Show kedvéért Budapestre érkezett. Világpremierről szó sincs, az I.D. Crozz ugyanis 2017-ben mutatkozott be első formájában a Pekingi Autószalonon. Később aztán egy átdolgozott követte – ezt hozták el most Magyarországra –, amely megszabadult néhány futurisztikus vonásától, de azért még nem azonos azzal, ami 2020-ban gyártásba kerül Zwickauban (a füstös Trabantok egykori városában).
Kétségtelenül nagyon látványos jelenség, és – I.D. testvérmodelljeihez hasonlóan – gyökeresen szakít azzal a formavilággal, amit az utóbbi években megszokhattunk a Volkswagentől. Ha kategóriába akarjuk sorolni, akkor döntött hátsó szélvédős SUV-nak, magyarul terepkupénak mondanánk,
a helytakarékos hajtáselrendezés miatt a műfajban szokásosnál jóval nagyobb helykínálattal.
Nagyjából akkora a tér benne, mint a Tiguan Allspace-ben, csak ebbe négy, különálló ülés került.
Tovább fokozza a térérzetet a minimalista dizájnbelső és az irgalmatlan méretű üvegtető, főleg ki- és beszállásnál impozáns látvány a kabin a hiányzó B oszloppal. Frappáns válasz lenne ez a Tesla Model X-re, de nem valószínű, hogy sorozatgyártásba kerül, és ez a hátsó tolóajtókra is igaz. További különlegessége a tanulmánynak a külső levegőtől független CleanAir szellőzőrendszer és az Alexa beszédvezérlés – csak rá kell szólni, hogy „te vezetsz”, és behúzza kormányát a műszerfalba.
Ez a megoldás persze biztosan nem lesz ott a 2021-es szériamodelleken, a digitális visszapillantó tükörre viszont jók az esélyek – az Audi e-tronban már forgalomban is kipróbáltuk a működésüket, és vegyes élményekkel gazdagodtunk.
Borítékolható, hogy kevés kezelőszervvel fog gyártásba kerülni az I.D. Crozz,
a kapacitív érintőképernyők mellett a beszéd- és gesztusvezérlésé lesz a fő szerep, ugyanakkor különleges világba kalauzol a virtuális valóságot a szélvédőre kivetítő head-up.
Mivel mégis csak SUV-ról van szó, nem maradhatott el az összkerékhajtás – az első kerekeket egy 75, a hátsókat pedig egy 150 kW-os villanymotor forgatja. Összesen 306 lóerős rendszerteljesítményű a tanulmány, és ettől aligha marad el majd a végleges változat. Bár a nyomatékáról még nem közöltek adatot, garantáltan nem lesz hiány vonóerőben, és a 48-52 százalékos súlyelosztás, illetve az alacsony tömegközéppont remek kanyarvételi tulajdonságokat sejtet.
Míg a Volvo biztonsági okokból csökkenti autói végsebességét 180 km/h-ra, addig a Volkswagen ugyanezt a hatótávolság kedvéért teszi a villanyterepkupénál. Apropó, megtehető távolság: a 83 kWh-s lítium-ion akkuval az első adatok szerint
egy töltéssel maximum 500 kilométert tehet meg
az I.D. Crozz, még a régi, NEFZ-norma szerint mérve. 150 kW-os gyorstöltőn (amilyen még nincs Magyarországon, és Európában is most kezdi kiépíteni az Ionity) mindössze fél óra alatt 80 százalékosra tölthető.
Show carhoz illően a Crozz elképesztő fénytechnikát vonultat fel, a panoráma üvegtetőre például gesztusvezérléssel LED-szőnyeggel lehet csillagos eget varázsolni, a fényszóró vezérlését pedig felkészítették arra, hogy a többi közlekedővel kommunikálva állítsa be csóváját, de
a pompánál meggyőzőbb az utastér hipermodern, mégis otthonos kialakítása.
Nem kell nagy jósnak lenni ahhoz, hogy megállapítsuk: jövőre Amerikában és Európában is jó eséllyel indul a villanyautók piacán.
Mifelénk azonban nem ettől várják a legnagyobb darabszámokat, hanem az önálló modellcsalád elsőként bemutatkozott tagjától, amely várhatóan I.D. Neo néven fut majd. Ez a Golf-méretű, de belül állítólag Passat-helykínálatú villanyautó már jövőre kapható lesz, míg az I.D. Vizzionra még várni kell három évet. Ez utóbbival visszatér a márka a magasabb árfekvésű limuzinok világába, és 2025-re a tervek szerint már a teljesen önvezető funkcióval is elérhető lesz.
Ilyen offenzíva mellett természetesen a VW igyekszik nagy hírverést csapni az elektromobilitás körül, a pusztító erejű I.D. R versenyautó például 8 percen belüli idejével rekordot döntött a Pikes Peaken, idén pedig az I.D. Buggy interpretálta a jövőbe a régi homokfutókat.
Szerencsére a retró dizájn nem csak egyszeri ígéret,
a sorozatgyártású I.D. család negyedik tagja (2022 körül), a Buzz egyterű lesz, ami a hippik egykori kedvencére, a gömbölyű Transporter T1-e emlékeztet, csak persze kipufogó nélkül.