Egy olcsó és zseniális villanyautó, amivel feltámadhat a Fiat

2019.03.13. 13:22

A Centoventi-tanulmány a bizonyíték arra, hogy az olasz gyártó újra formába lendült.

Szokatlanul nagyok a kerekek egy 3,6 méteres miniautóhoz képest, a dizájn barátságos és modern. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

A Fiat mindig is a kisautók szakértője volt, a gond csak az, hogy még mindig a több mint 10 éves 500-as adja a kínálatának gerincét, a 8 éves Panda III is kiöregedett már (legutóbb 0 csillagos lett a töréstesztje), az utolsó Punto gyártását pedig tavaly fejezték be 13 év után.

3,68 méter hosszú, 1,53 méter magas és 1,84 méter széles, vagyis a jelenlegi Pandánál 3 centivel hosszabb, 2-vel alacsonyabb és 20-szal szélesebb, a 2,43 méteres tengelytávja 13 centivel hosszabbFotó: Gulyás Péter

Épp ezért volt jó látni Genfben, hogy a torinói gyártó ismét készül valamire a kisautók szegmensében. A Centoventi-tanulmány – amelynek neve a Fiat 120. születésnapjára utal – természetesen elektromos hajtású, és sokak szerint a Panda 4. generációját tisztelhetjük benne.

A hátsó lámpák között kijelző van, ami üzeneteket jelenít meg a többi közlekedőnekFotó: Gulyás Péter

De nem ettől zseniális a kisautó, hanem a páratlan variálhatóságtól és személyre szabhatóságától, ugyanis a tervezésénél a „kevesebb több” elvet alkalmazták. Amikor majd gyártásba kerül, a Fiat szerint a piac legolcsóbb villanyautója lesz, de ennek az az ára, hogy csak egyféle színben készül majd, és az alapváltozatban olyan kis akkumulátor lesz, hogy a hatótáv éppen eléri a 100 kilométert.

Viszont felárért akár három további, első ülések alá rejthető akkumulátort is vásárolhatnak majd a tulajdonosok, amivel a hatótáv már elérheti a tekintélyes 500 kilométert. A hajtásláncról semmit sem árultak el, csak annyit, hogy elektromos. A Fiat szerint a kevesebb mint 5 perc alatt beépíthető plusz akkuk nem rontják a menettulajdonságokat és a karosszéria passzív biztonságát.

A pótakkukat az első ülések alá kell behelyezni. Miniautós hosszához képest nagyon tágas a Centoventi. A végleges autón valószínűleg lesz B oszlop, és hagyományosan nyílik majd a hátsó ajtajaFotó: Gulyás Péter

Az alapból egyszínű külsőt olykor redőzött felületű, könnyen cserélhető sárvédő- és tetőbetétekkel, lökhárítókkal, kerékburkolatokkal lehet majd egyedivé tenni. Választani lehet, hogy a tetőnyílásba nyitható ablak, elhúzható vászontető vagy tetőboksz kerüljön, sőt, napelem is választható lesz, amely annyi energiát termel, hogy a légkondi mellett különböző kijelzőket is képes működtetni. A gyári grafikák alapján akár kabrióvá is át lehet alakítani a kocsit.

A Fiat-standon folyamatosan ment egy 3D-nyomtató, ami különböző kiegészítőket, pohártartókat és maketteket gyártott az autóhoz. Később erre otthon is lesz lehetőségFotó: Gulyás Péter

Minimális méretű a műszerfal, a 10 colos beépített kijelző mellett a sofőr a saját okostelefonját használhatja kiegészítő kijelzőként, de felárért egy másik 10 colos óriáskijelző is rendelhető lesz, amivel már szélesvásznú képernyőt kap a vevő.

Akár menő beach buggyvá is átalakítható a személyre szabható CentoventiForrás: Fiat

Egy másik digitális kijelző a külvilág felé továbbít üzeneteket a szélvédőn át, amely például az autómegosztó szolgáltatásoknál lehet hasznos, de hátrafelé is lesz egy kijelző, amely közösségi médiás üzeneteket vagy fizetett reklámokat jeleníthet meg, kizárólag álló helyzetben.

A műszerfal természetesen digitális, az olcsóbb változatokon a jobb oldali kijelző helyett mobilt vagy tabletet lehet használniForrás: Fiat

A Genfben kiállított négyszemélyes Centoventiben kivehető, lehajtható utasülés volt, de a végleges változatba még számos más, környezetbarát anyagból készített üléstípus lesz rendelhető a kanapé stílusútól a gyerekülésen át az asztallá hajtogatható munkaállomásig.

A személyre szabhatóságnak csak a fantázia szab határtForrás: Fiat

Az utasteret utólag megvásárolható, vagy 3D-nyomtatóval akár otthon is kinyomtatható kiegészítőkkel (pl. pohár- és telefontartók, asztalok, ajtózsebek, dobozok stb.) lehet feldobni. Ezeket a tárgyakat szabadalmaztatott, a legóéhoz hasonló technikával kell rögzíteni. Ötletből tehát nincs hiány, már csak az a kérdés, hogy hány évet kell várnunk a szériaváltozat érkezésére.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK