Egy álomszép francia autó, ami végre befűthet a Passatnak – Peugeot 508 2.0 BlueHDi teszt

2019.01.31. 21:28

A nevén kívül semmit sem tartott meg a Peugeot a régi 508-asból, az utód az utóbbi évek legszebb és legjobb francia autója lett.

Az alacsony karosszéria keskenyebb elöl, mint hátul, így a lapos 508-as szinte utat vág magának a menetszélben. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az Opel már tíz éve meglépte azt, amit új gazdája, a Peugeot most tett meg. A német gyártó akkor a borzalmasan unalmas megjelenésű, és minden más tekintetben is átlagos Vectrát a vonzó, négyajtós kupékra hasonlító Insigniával váltotta le, amitől egy csapásra a figyelem középpontjába került a márka. Most a SUV-ok előretörése miatt a Peugeot-nál is belátták, hogy nincs értelme a szokásos módon folytatni középkategóriás modellsorozatot, teljesen új koncepció szerint kell a nem sok vizet zavart 508-as utódját elkészíteni, ha azt akarják, hogy ne maradjon észrevétlen.

A menő, keret nélküli ablakoknak köszönhetően úgy lehetett alacsonyabb a tető, hogy az ajtónyílás nem ment nagyon összeFotó: Csudai Sándor - Origo

Hogy kell utód, az viszont nem volt kérdés, mert bár a Passat-méretű kocsik piaca erősen zsugorodott Európában, azért még mindig 1,5 millió ilyen autót adnak el évente, amivel a 3. legnépszerűbb szegmensnek számít a középkategória. A vállalatok is elsősorban ilyen autókat keresnek középvezetőiknek, SUV-okat sok helyen még mindig nem engednek választani. És persze a világ legnagyobb autópiacán, Kínában még mindig népszerűek a szedánok, nem is beszélve a Közel-Keletről, ahol a Peugeot hagyományosan erős szereplőnek számít.

Vagányság és méretcsökkenés

A prémiumautókhoz hasonlóan a karosszériát nemcsak hegesztik, hanem ragasztják is, hogy merevebb legyen. Tényleg nagyon egyben van, nincsenek zörgések, nyikorgásokFotó: Csudai Sándor - Origo

Nem elég, hogy a hagyományos négyajtós szedán helyett egy ötajtós fastbackkel rukkolt elő a Peugeot, még azt a szokatlan lépést is meg merte húzni, hogy az új 508 jóval kisebb lett elődjénél: a hossza 8, a magassága 6 centit zsugorodott. Már csak 475 centi a hosszúsága, vagyis a közel 4,9 méteres Mondeótól, Passattól és Superbtől jelentősen elmarad, ami a térkínálaton is érződik, de erre visszatérek később. Azért a zsugorodásnak előnyei is vannak: az előző 508-ashoz képest a fordulókör átmérője 1,5 méterrel, a tömeg 70 kilóval lett kisebb, ami jelentős különbség.

Az elöl lévő típusjelzés tisztelgés az 50 éve bemutatott 504-es Peugeot előtt. Csúnyán nagy fölötte a gépháztető rése. A GT Line és a GT felszereltséghez széria a LED-fényszóró, ami amúgy 420 ezer forintba kerülFotó: Csudai Sándor - Origo

A dizájn szubjektív kérdés, de az biztos, hogy aki látta nálam a fehér Peugeot-t, elismerően nyilatkozott róla, és régen jött hozzám oda ennyi idegen érdeklődni egy tesztautóról. Talán a hátsó háromnegyedes nézet az, amelyikben a legjobban mutat az autó, de profilból sem rossz, viszont az orr-részt még szoknom kell a hosszú túlnyúlásával és a mély fészkekbe tett LED-fényszórókkal.

Az Audi volt a minta

Kicsit olyan érzésem volt az 508-ast látva, mintha hátulról kezdték volna tervezni, és előre érve elfogyott volna az ötlet és a lendület. Amikor pedig erre rájöttek, akkor egy hirtelen ötlettől vezérelve az oroszlánok hatalmas szemfogára utaló nappali fényekkel dobták fel az orr-részt. A függőleges LED-csíkok sötétben azonnal felismerhetővé teszik az 508-ast, kár, hogy csak a GT Line és GT felszereltséghez járnak.

Hiába ötajtós fastback, meghagytak egy kis lépcsőt a csomagtérfedélnél, hogy elsőre szedánnak higgye az emberFotó: Csudai Sándor - Origo

Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója nemrég elárulta, hogy az izgalmasan hullámzó, sportosan kiszélesített hátsó sárvédő annyira komplex formájú, hogy amikor elkezdődött a tervezési munka előkészítése 2012-ben, a Peugeot még nem is rendelkezett olyan préselési know-how-val, amivel le lehetett volna gyártani. De nagyon meg akarták csinálni, és mivel az Audikon láttak hasonló formákat, tudták, hogy lehetséges.

A 487 literes, viszonylag sekély, de nagy alapterületű csomagtartó kisebb a kategóriában megszokottnál, viszont a hatalmas nyíláson át nagy tárgyakat is könnyű belehelyezniFotó: Csudai Sándor - Origo

Ha már az Audinál tartunk, Vidal nem tagadja, hogy az 508 sziluettjéhez és menő, keret nélküli ablakaihoz az A5 Sportbackből merített inspirációt, az viszont valószínűleg őt is meglepte, hogy a tavaly bemutatott A7-nek szinte pontosan olyan csíkszerű hátsó lámpája van, mint az 508-nak.

Belül mint egy űrhajó

Az izgalmas, jó anyagokból megépített műszerfal úgy körülöleli a vezetőt, mint egy íróasztalFotó: Csudai Sándor - Origo

A Peugeot 2012-ben, a 208-asnál vezette be az i-Cockpit műszerfalat, aminek legfőbb jellemzője, hogy a kormány nagyon kicsi, és a műszerfalat nem rajta keresztül, hanem fölötte kell nézni. Kezdetben nem mindenkinek jött be az új koncepció, de azóta fejlesztettek rajta. Az 508-asban már szinte bármilyen testalkattal meg lehet találni az ideális vezetői pozíciót, és a műszeregységet sem takarja ki az aprócska, kétküllős kormány, amelyet ehhez persze alacsonyabbra kell állítani a szokásosnál.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az 508-ast!

Előző
  • 1
  • 2
Következő