Itt a bizonyíték arra, hogy miért jelent halálos veszélyt a kopott gumiabroncs

gumiteszt
Vágólapra másolva!
Esőben közel háromszorosára nőhet a fékút, és már 100 km/óránál felúszhat az autó.
Vágólapra másolva!
Egy pár forintos eszközzel könnyű ellenőrizni a profilmélységet, de szinte minden modern abroncson van minimális profilmélységjelző is, amely egy látható kitüremkedés a vízelvezető csatornában. Ha a körülötte lévő mintázat erre a szintre kopott, akkor a gumi megérett a cserére Forrás: Police.hu

A német Auto Bild magazin megvizsgálta, hogy mennyivel nő meg a fékút esőben attól függően, hogy mekkora egy adott gumi profilmélysége. Három gyártó azonos típusú abroncsánál nézték meg a fékutat 80, illetve 120 km/óráról fékezve, 1 mm vastag vízrétegen. Tesztautónak két egyforma Volkswagen Golfot használtak.

Minden gumiból megvizsgáltak egy új szettet, illetve egy 5, egy 3 és egy 1,6 mm-es profilmélységűre kopott garnitúrát.

Az 1,6 mm azért fontos érték, mert a törvények szerint ez a használhatóság minimális feltétele,

vagyis ennél kopottabb abronccsal tilos részt venni a közúti forgalomban Németországban és Magyarországon is.

Közel háromszorosára nő a fékút kopott gumin Forrás: ADAC

A mérések eredményei még a tesztelőket is meglepték. Az még rendben van, hogy új gumikkal 57-61 méteren belül megálltak a Golfok, viszont amikor 1,6 mm-es profilmélységű gumikkal szerelték fel őket, akkor a fékútjuk 150-157 méterre nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kopott gumis autó még 100 km/óra feletti tempóval haladt azon a ponton, amikor az új gumis már megállt. Tanulságos az is, hogy

kopott gumikon közel ötszörösére nő a fékút, ha másfélszeres sebességről akarunk megállni.

fékút 80 km/óráról (m) fékút 120 km/óráról (m)
új gumi
Continental 25,8 57,3
Goodyear 26,1 59,1
Michelin 26,1 60,8
5 mm profil
Continental 26,5 68,9
Goodyear 26,5 71,2
Michelin 27,4 73,5
3 mm profil
Continental 31,0 118,5
Goodyear 31,4 120,2
Michelin 32,8 124,3
1,6 mm profil
Continental 36,2 150,2
Goodyear 36,2 154,9
Michelin 37,6 158,8

Szintén komoly veszély, hogy 1,6 mm-es profilmélységű gumikon

már 100 km/óránál is bekövetkezhet a sofőrök rémálma, az aquaplaning,

amikor a kocsi irányíthatatlanul felúszik a vízen. Ekkor sem a blokkolásgátló (ABS), sem a menetstabilizáló elektronika (ESP) nem segít, hiszen teljesen megszűnik a tapadás.

Ugyanakkor a lap azt sem hallgatja el, hogy a kopottabb gumikkal száraz útburkolaton javulhatnak az autó menettulajdonságai, csökkenhet a menetzaj és a gördülési ellenállás is. Mindezek figyelembe vételével az tanácsolják az autósoknak, hogy akkor cseréljék le a gumit, ha 3 mm alá csökkent a profilmélységük, ne várják meg az 1,6 mm-t.