A farmerek kedvence majdnem 50 évesen is meglepetést okoz a lámpánál

GMC 1500
A robusztus csupa króm hűtőmaszk és dupla lámpák: a GMC karakteresebb, mint Chevrolet ikertestvére
Vágólapra másolva!
A pickupok bő fél évszázada hozzátartoznak a vidéki Amerikához. Kipróbáltuk az egyetlen itthoni GMC 1500-ast, amelynek a motorja sem hétköznapi.
Vágólapra másolva!
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

Az ilyen családi teherautók ma is

legalább annyira amerikaiak, mint a Harley-Davidson és Bud Light.

Környezettudatosság ide, fogyasztás oda „Keep Them On The Road" (tartsuk őket az utakon) jelszóval valamiféle mozgalom is kialakult, amit az ipar is támogat, például bőséges alkatrész-utánpótlással.

A GMC-ket négy generációban, egészen 2000-ig gyártották Forrás: Retro Mobil

Amikor a Chevrolet 1959-ben piacra küldte a C/K szériát, a GMC (a General Motors haszonjármű-márkája) pedig az ikertestvérét, a vidéki emberek, farmerek, gazdálkodók kegyeit keresték.

A sikernek és a konkurencia megelőzésének egyik titka az elképesztően széles választék volt.

GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

A szimpla létraalvázra épített testvérpár hátsó- (C) és összkerékhajtással (K) is készült, kétféle platóhosszal (acél- vagy fapadlóval), 30 (!) féle színben és színkombinációban. A hátsókerék-hajtásúak hátul hosszanti laprugókon ültek, elől független felfüggesztésük volt csavarrugókkal, de az összkerekesek elöl is laprugósak voltak.

A motorkínálat pazar is volt

4,1-es és 4,8-as Chevy soros hathengeresek vitték a legkisebbeket, utánuk következett az 5,0 literes és az 5,8-as V6-os, majd a márka leghíresebb és legsokoldalúbb erőműve, a Small Block V8-as 4,6-os, 5,0 l-es, 5,4-es és 5,7-es méretben -

a Big Block 6,0 és 6,6 literes lehetett.

Váltókból a nagyobb GM teherkocsikban is használatos házi gyártmányú Muncie négysebességes kézi, a Fordokban és Dodge-okban is dolgozó New Process négyfokozatú manuális és háromféle GM-automata futott (a kétfokozatú Powerglide és a Chevy és Cadillac személykocsik háromfokozatú THM-350-ese és THM-400-asa).

1969-től a három helyett kétküllős a kormány, a rögzítőfék pedig pedálos Forrás: Retro Mobil

A Chevykben és GMC-kben ugyanaz a mechanika dolgozott, utóbbiakat az eltérő hűtőmaszk és az ikerfényszórók különböztették meg, és persze az elnevezés: a GMC-nél az 1500 jelentette a féltonnás teherbírást, a 2500 a háromnegyedet, a 3500 pedig az egy tonnát.

GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

A General Motors a második sorozattal (1967-1972) rátett még egy lapáttal, amikor az utastér kényelmét magasan a Fordok és Dodge-ok fölé emelte. 1972-ben négy gyári felszereltséggel kínálták a GMC-ket, Custom, Super Custom, Sierra és a pickupok Rolls-Royce-ának is becézett Sierra Grande. Az extralista hosszú volt, így

a farmerek teljes komfortban furikázhatták a műtrágyát, a tehenészlegények meg a csajokat a szombat esti táncba.

Turbósítva

Tesztautónkat a Corvette-eket, Camarókat, Impalákat is hajtó 5,7 l-es V8-as, 255 LE-s változata viszi, de itt az előző tulaj turbót (Garett), elektronikus gyújtást és sportlégszűrőt szerelt rá (MSD), még 1977-ben, sőt a hengerfejeket lecserélte Holley Street Dominatorokra.

A teljesítményt csak saccolhatjuk, 350 LE körül lehet

(a műszaki táblázatban a gyári adatok szerepelnek). A nagyobb terhelésekkel is jól boldoguló legendás THM-400 váltónak meg sem kottyan ez az erőtöbblet.

A legendás, Turbo-Fire-nek is nevezett 5,7-es vasblokkos, alulvezérelt és 90 fokos hengerszögű V8-as Forrás: Retro Mobil

Egy holland autókereskedőtől került mostani tulajdonosához 2017-ben a GMC patinás, de eredeti állapotban. Ez a felépítményen így is maradt, az alvázon és a kasztni alsó részén csak a felületi rozsdát kellett felszámolni. A fékrendszerben a hátsó betéteket és a csöveket cserélték, és a kéziféket javították. Újak az üzemanyag-vezetékek is, a fülkében pedig a gumikéderek és a küszöblécek.

Egy tankolás 64 ezer forint

Természetesen a fényszórókat át kellett építeni európai szabvány szerintire, és ezzel vége is a felsorolásnak, a hajtáslánc jól működik, felesleges lett volna megbolygatni. A Custom a belépő felszereltség, de az első tulaj azért megrendelt ezt-azt az extralistáról is:

a fülke mögé két 40 l-es póttankot szereltek (a 80 l-es alaptartály az üléstámla mögött van).

Erről akkoriban sokat vitatkozott a gyár néhány biztonsági szakemberrel, utóbbiak azt rótták fel, hogy a külső tartályok ütközésveszélyes helyen vannak, de jobbat nem tudtak javasolni.

GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

Hátul fellépővel és vonószemmel egybeépített lökhárítót találunk, és a hatalmas, kihajtható külső tükrök is felárasak voltak, akárcsak a csupa króm felnik, a kétszínű fényezés és a tetőhelyzetjelzők. A

levegővel keményíthető hátsó lengéscsillapítók

szintén különlegesek, nem kell hozzájuk spéci eszköz, benzinkúton is fel lehet őket pumpálni.

Előrelátóan kell vezetni!

Tágas a fülke, a „kanapé" háromszemélyes, és olyan széles, hogy akár aludni is lehet rajta. A felül párnázott vaspulton nagyok az órák, a zajszigetelés egy személyautónak is becsületére válna, a hatalmas erőmű hangja bent csendes zümmögéssé szelídül. Aki élvezni akarja a hangos, nyers gurgulázást, annak hátra kell mennie a két kipufogóhoz.

GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

A futómű kellemesen lágy, de csak annyira, hogy elnyelje az úthibákat, és kanyarban ne dőljön, ne is bólogasson vészesen, mint a korabeli amerikai cirkálók többsége.

Gyorsulása turbó nélkül is remek volt, de így valódi teherrakéta.

2200/perc körül nagyon megindul, a váltó alig észrevehetően kapcsolgat.

Sebességről, tankszintről, töltésről és olajnyomásról informálódhat a vezető, két helyet üresen hagytak a feláras műszereknek Forrás: Retro Mobil

Meglepő, hogy a kormányzást nem segíti szervo: mivel sok kiló nehezedik az első tengelyre, nehéz tekerni. Az egyenesfutás is rossz, folyamatosan korrigálni kell az indirekt kormánnyal. 1971-től elöl tárcsafékek dolgoznak, nagyon jól jönnek, de üresen is hosszú a féktáv, azaz a fék és a kormány messze gyengébb, mint a motor, előrelátóan kell vezetni!

GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500
GMC 1500

Az egyetlen itthoni példány honosításakor nem voltak meg az infók a központi adatbázisban, ő volt az első, amit regisztráltak. A nyugdíjas fuvaros kettős életet él, mert hétköznapi szállításra használják – röviddel látogatásunk előtt bútorokat vittek vele –, de főleg hobbiautó.

Műszaki adatok

Motor: csupa vas-szerkezetű, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes V8-as elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5733 cm3. Furat x löket: 101,6 x 88,4 mm. Kompresszió: 9,0:1. Teljesítmény: 255 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 380 Nm, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elől kettős keresztlengőkaros futómű, tekercsrugókkal, hátul merev tengely, laprugókon. Elöl tárcsa, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervo.

Felépítmény: kétajtós acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 5340 x 2020 x 1720 mm. Tank: 80 l. Saját tömeg: 1723 kg.

Még több veterán autós és motoros olvasnivalót talál a Retro Mobil májusi számában:

Forrás: Retro Mobil