Így lehet jóval az autósiskola előtt belekóstolni a vezetésbe

Mercedes U17 vezetéstechnika DrivingCamp
Vágólapra másolva!
Bár az autózás jövőjét sok kérdés árnyékolja, még a mostani generációban is számtalan fiatal várja tűkön ülve, hogy végre jogosítványt szerezhessen. Most van rá egy mód, hogy az igazán türelmetlenek akár már jóval 17 éves koruk előtt biztonságosan és legálisan volán mögé ülhessenek.
Vágólapra másolva!

Valószínűleg senkinek nem okoz meglepetést, hogy szerkesztőségünk tagjai már gyerekkoruk óta vonzódnak a kocsikhoz, a vezetéshez. Így mi is szembekerültünk azzal az ellentmondással, hogy egy gyerek 14 éves korára legtöbbször eléri a szükséges testmagasságot, legálisan azonban legkorábban csak 17 évesen ülhet rendszámos autó volánja mögé.

Finnországban a jogosítvány megszerzésének része a vezetéstechnikai képzés, de ez kivétel – a világ nagy részén általában egyéni érdeklődés miatt vesznek részt ilyenen, nem kötelességből Forrás: Origo

Tinikorban még három hónap is örökkévalóságnak tűnik, nemhogy három év, így természetesen mi is jóval a korhatár alatt kocsiba szálltunk. Akkor persze

nem látszott nagyon rizikósnak kimenni a városszéli dűlőutakra,

és szülői oktatás mellett megismerkedni a hegynek felfelé elindulás, vagy az Y-forduló misztériumával, de az igazság az, hogy egyáltalán nem veszélytelen ez a mutatvány.

Néha rosszul jön ki a lépés

Egyik kollégánk ifjú korában annyira megrészegült a frissen szerzett tudástól, hogy aztán kérés és engedély nélkül megpróbált a kocsival a garázsból kiállni. Nem sikerült a művelet, a kocka Audi vesztére. Az összetört fényszóró még szerencsés eset, legalább a pincefal erősnek bizonyult – és ami a legfontosabb, senki sem keveredett a kocsi elé.

Ritkább szárnypróbálgatások a kertek alatt

Bizonyára sokunknak vannak ehhez hasonló kalandos, félig, vagy semennyire sem legális vezetési történetei a jogsi előtti évekből, ám mára változott a világ. Jóval tudatosabbak (vagy túlféltők?) a szülők, ha gyerekeik biztonságáról van szó, és szabadon használható, forgalommentes dűlőútból sincs akkora választék, pláne egy nagyváros közelében.

Ismerős valahonnan a matricázott, fehér A200? Ugyanilyen kecskeméti Mercedest lehet bérelni MOL Limóként a fővárosban. Persze jogsival... Forrás: Origo

Nem érzéki csalódás a jelentős forgalomnövekedés sem, jó kétszer annyi autónak van magyar rendszáma most, mint 25 éve, amit megfejel a tranzit útvonalak átmenő forgalma. Aki tehát olyan helyet keres az első méterek megtételéhez, ahol senkit se zavar vagy veszélyeztet, annak nincs könnyű dolga. Talán éppen a sok kocsi miatt hétköznapi, megszokott dolog lett az autózás,

nem pedig a szabadság megélésének egyik formája.

A vezetéstechnikai képzés lényege, hogy határhelyzeteket, például megcsúszást, vészfékezést, kikerülést gyakorolhasson a sofőr, biztonságos körülmények között Forrás: Origo

Hiába jobbak a mai autók, mint azok a Ladák, Skodák és Wartburgok, amikkel apáink jártak, a birtoklásuk, a vezetésük kevésbé ünnep. Az emberi élet minden vetületére igaz, hogy ami különlegességből a szürke hétköznapok kötelező kellékévé válik, az gyakran „varázstalanodik", elveszti vonzó csillogását.

Jogsi nincs, de már kinőtték a KRESZ-parkot

Kicsit olyan ez az egész, mint a Forma-1. Minden emberi számítás szerint zseniális pilótafenomének forgatják ma is a volánt ebben a szériában, a sport igazi hőseinek azonban azokat tekintjük, akik anno az életüket tették kockára a győzelemért, akiknek valóban meg kellett küzdeni a géppel és a pályával.

A lecke az autó beállításaival és kezelőszerveivel indul, majd jöhet az alapvető kormány- és pedálkezelés. Végül következnek a páciens készségeihez igazított vezetéstechnikai feladatok Forrás: Origo

Egy dolog azonban biztos: ma is sok 14 éves lányban és srácban merül fel a kérdés, hogy mikor vezethet már.

Persze sokfelé elmehetnek néhány kört gokartozni,

számos pályán már 135 centi fölött motoros gépbe ülhetnek az ifjú titánok, de azért az mégsem ugyanaz. Az egyik hazai vezetéstechnikai oktatóközpont, a Driving Camp, és az egyik hazai importőr, a Mercedes őket célozta meg, mert mostantól a vezetés élményét kínálják a 14-17 éves korosztálynak.

Természetesen ehhez a programhoz nem kötelező Mercedes-tulajnak lenni, bárkit vár a Driving Camp. Feltétel viszont a betöltött 14. életév és a legalább 150 centis testmagasság Forrás: Origo

Az ötlet hazai, nem Stuttgartból jött, de jól beleillik a Merci egész pályás letámadásába. Akinek már van jogsija, új Merci vásárlásakor kap a kulcs mellé egy ajándék tréninget,

a 12 éven aluliakat pedig rendszeresen kis utazó KRESZ-parkkal szórakoztatják.

A kettő közötti piaci rést igyekeztek ezzel a programmal kitölteni – most már tényleg olyan a Mercedes, mint egy társasjáték, 3-tól 99 éves korig mindenki részt vehet.

Nem egy sima vezetéstechnikai tréning

Egy vezetéstechnikai tréningen általában saját autóval lehet részt venni, vagy ha a program része a kocsi, általában akkor is egyedül ül benne a sofőr, az instruktor pedig rádión adja az információkat és utasításokat. Mindezt úgy, hogy szinte mindig több autóból álló csapat vesz részt együtt a képzésen, tehát csak addig biztonságos a tréning, amíg mindenki betartja a szabályokat, az utasításokat, és felelősséggel vezet.

Itt még csak az ismerkedés a feladat. Létezik amúgy későbbre kezdő vezetői tréning is (12 hónapon belüli jogsival) – a vészhelyzetek kivédését nemigen lehet jól közúton megtanulni Forrás: Origo

Ezért kötik a részvételt általában érvényes jogosítványhoz, hiába zárt a pálya. Az U17 program különlegessége, hogy a fenti összes szabályt megfordítja: egy tanulóautóvá alakított, azaz az első utasülés előtt is pedálokkal szerelt Mercedes A200-ba ülhetnek a gyerekek, ott ül velük az oktató, és

abban az egy órában, amíg az élmény tart, egyedül övék a pálya.

Még a szülők sem zavarhatnak, nincs hátsó ülésről kibicelés.

Így fest egy A-Merci műszerfala, de a tanulókocsin kikapcsolták, hogy ne terelje el a figyelmet, vagy ne kapja el az ifjakat a sebességláz Forrás: Origo

Az első lépés az ülés és kormány beállítása, aztán a parkolóban felállított bóják kerülgetésén lehet a finom elindulást és megállást gyakorolni. Automataváltós a kocsi, tehát nem kuplungszag, hanem általában gyors sikerélmény kíséri a mutatványt, amit pár kör követ a Driving Camp gyűrűjén, majd jöhet a vészfékezés kipróbálása, fellocsolt műgyantán.

És mit gondol erről maga az utánpótlás?

Akinek mindez jól megy, például mert már gokartozott vagy szimulátorozott korábban, kis sebességű szlalommal,

sőt, vízfüggönyös kikerülési feladattal is megismerkedhet.

Ahogy az automataváltó mutatja, a cél nem elsősorban a korai oktatás, hanem a vezetés élménye, de azért az biztos, hogy a kocsi mozgását már így is meg lehet érezni.

Az automataváltó (pontosabban duplakuplungos robotizált) mellett bekapcsolt ESP is segít. Jávorszarvast ezúttal nem kell kerülgetni az A-osztállyal, az a hivatásosok tananyaga Forrás: Origo

Az éppen korhatárt elért lány, aki a kedvünkért kipróbálta a programot, bringázni és lovagolni szokott, ült már benzines gokartban, sőt a Forza Horizon sem idegen tőle. Nem csoda, hogy percek alatt otthon érezte magát a kormány mögött, és utólag azt mondta, olyan volt az élmény, mint az autós játék és a lovaglás keveréke. Persze, hiszen az egyikben kocsit irányít, a másiknál pedig fontos, hogy érezze a nagy test mozgását, tehát tökéletes a megfogalmazás.

A tréning 25 ezer forintba kerül, ami nyilván jóval több egy autósiskola óradíjánál, de a profi autóért és tanpályás lehetőségért korrekt ajánlat Forrás: Origo

Azért még nem ő vezetett haza, de egyértelműen pozitív benyomást tett az élmény, miközben

a szülők jó kezekben, biztonságban tudhatták a kalandor csemetét.

Úgyhogy aki elhatározta, hogy benzinvérűnek neveli az utódokat, jó lehetőséget kapott ezt ellenőrzött körülmények között megtenni – így aztán később az igazi tanulókocsi sem lesz akkora sok a rutinpályán, majd a forgalomban.