A GKI Zrt. az egyik nagy hazai importőr kérésére végzett reprezentatív felmérést a lakosság és vállalatok körében a dízelautókkal kapcsolatos attitűdökről, illetve a jövőbeli vásárlási tervekről.
A lakossági felmérés során ezer háztartást kérdeztek meg országosan reprezentatív mintavétellel,
míg a vállalatok esetében 1052 vállalatvezető válaszolt.
A kutatás eredménye azt mutatja, hogy noha jelenleg is nagyobb az érdeklődés a benzines autók iránt, de
egyre többen vásárolnának dízel hajtású autókat.
És még nagyobb a bizalom a dízelautók tulajdonosai között, akiknek 87 százaléka nem tervez cserét a dízelekkel kapcsolatos viták ellenére sem.
A lakossági felmérés adatai alapján a háztartások 9 százaléka tervezi a következő három évben gépkocsi vásárlását, vagyis
országszerte 373 ezer családnál téma jelenleg az autóvétel.
Amennyiben a tervek valósággá válnak, évente 125 ezer adásvételre számíthatunk a piacon, aminek döntő többsége, 77 százaléka várhatóan használt gépjárműre vonatkozik majd, míg új autóhoz a vásárlást tervezők közel negyede, 23 százaléka jut majd.
Nem meglepő, hogy a 350 ezer Ft-nál nagyobb havi nettó háztartási jövedelemmel rendelkezők körében a legmagasabb a beszerzést tervezők aránya, de a dízelautó-tulajdonosok körében is az átlagánál többen jelezték a vételi szándékot.
Elsősorban a vidéki városban lakók szeretnének autót vásárolni – közülük 29% újat –, és leginkább a 30-39 év közöttiek. A demográfiai jellemzőket tovább boncolgatva kiderül, hogy az önálló vagy alkalmazott értelmiségiek, köztük leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkező, magasan képzett topmenedzserek, középvezetők vagy több beosztottal bíró vezetők és a gazdagabb inaktívok vannak magasabb arányban a leendő autóvásárlók között.
A beszerzési tervekben a benzines autók dominálnak 71 százalékkal, azonban
a dízelautókkal kapcsolatos vásárlási hajlandóság is pozitív irányba változott: a dízel és az egyéb hajtás aránya magasabb a jövőbeni beszerzési tervekben, mint a jelenlegi állományban.
Dízel gépjárművet a beszerzést tervező háztartások közel 24 százaléka tervez vásárolni. Jönnek fel az alternatív hajtásúak is, az autóvásárlást tervezők 5 százaléka gondolkodik hibrid és elektromos autóban, jobbára használtautó-beszerzés útján.
Más a helyzet a vállalati beszerzések, és azon belüli is a tehergépjármű-vásárlás terén. Míg a lakosság többsége a benzin üzemű járműveket részesíti előnyben, addig a vállalati szektor esetében jelentős a dízel dominanciája. A legtöbb építőipari vállalat például elképzelni sem tudja a jövőt ezen hajtású járművek használata nélkül. Szintén népszerű a dízel a nagy flottakezelők körében, többnyire a 150-250 fős vállalkozásoknál. Ugyanakkor a szektor szereplői – főként a 150 fő alatti cégek – a hibrid és az elektromos technológiák irányában is nyitottak.