Nincs belőle kabrió? Semmi baj, megoldjuk! – A Baur története

Baur kabrió
Vágólapra másolva!
A Baurról mindenkinek a nyitott BMW-k jutnak az eszébe, egyáltalán nem alaptalanul. Ugyanakkor Németország legjelentősebb kabrióspecialistája más márkákon is dolgozott.
Vágólapra másolva!

Karl Baur 1910-ben nyitotta meg karosszériajavító műhelyét Stuttgartban. Hosszú ideig csak elvétve vállalt teljes felépítményeket (ilyen volt például a Benz 14/30 PS Phaeton 1914-ben), majd 1927-ben a Wanderertől kapott egy nagy, 200 darabos megrendelést nyitott karosszériákra, s az üzletből sok évig tartó együttműködés kerekedett. 1935-ig a W11, a W240, a W245, a W50 és a W25K típusok készültek a Baurnál.

Igazi telivér sportkocsi volt a kompresszoros Wanderer W25K. A Baur egész sorozatot készített belőle Forrás: Audi AG

Szinte ezzel egy időben befutott a Horch is, a Baur a luxusmárka összes modelljén dolgozott, s

a legtöbből négyajtós kabriólimuzint faragott.

Természetesen hamarosan megérkezett a Mercedes a 230-asokkal és a 380-asokkal, majd az Opel Admiral, utóbbiból kétajtós ponyvatősöket épített a cég.

Csak gazdagoknak: hétüléses, Baur-féle Horch 830BL Pullman-Cabriolet 1939-ből Forrás: Karosserie Baur

Konjunktúra, világháború, majd talpra állás

A harmincas évek elejétől rakétaszerűen ívelt felfelé a vállalat karrierje, amit akkor már a két fiú, Heinz és az ifjabb Karl vezetett.

Ekkor kezdődött a sok évig tartó kooperáció a DKW-val

(F5, F7, F8, a háború után F10 és F12) és a legnagyobb megrendelővel, a BMW-vel.

Ember meg nem mondaná, hogy ez egy Mercedes 230 1938-ból. A Baur 1948-ban szabta át Forrás: Karosserie Baur

A háború alatt a Baur főleg javított, de közben műhelykocsikat, teherautó-alvázakat és áramfejlesztőket is gyártott, majd egészen 1950-ig küszködött, hogy újra felépítse az üzemet és beindítsa a gyártást.

A kéthengeres, Panhard-boxermotoros Dyna-Veritasból 176-ot gyártottak, az összes Baur-munka Forrás: Panhard

Szerencsére a DKW ismét jelentkezett, s a kicsi és rövid életű (1950–1953) Dyna-Veritas is a Baurtól rendelte meg kabrióit. A BMW-nek az 501-502-es párosból szerkesztettek két- és négyajtós nyitottakat, és a márkát megmentő 700-as összes (2592 db) kabrióját is ők gyártották.

Opel Kadett Aero és más fura félkabriók

Az önhordó karosszériák elterjedésével a Baur áttért a B- és C-oszlopos félkabriók, targák és landauletek gyártására; azok a sorozatok is így készültek, melyekről talán a legjobban ismerik a műhelyt (BMW 02, E21 és E30).

1976-ban az Opelnek elkészítették a C Kadett alapjaira az Aerót,

de 1242 példány után leálltak vele.

A kétütemű Auto Union 1000 SP 1958 és 1963 között készült, mind a Baurnál Forrás: Audi AG

Több fontos típus fejlesztésében, kasztnielemeik gyártásában és összeszerelésében is részt vettek. Ilyen az Audi Quattro, a raliversenyeken félelmetes hírnevet szerzett Sportquattro, a BMW M1, a BMW Z1, a Porsche 944 és a korát megelőző műszaki igényességű 959 is.

Az USA-ban nagy sláger volt a BMW E21 nyitott kivitele, ez a 320-as Baur átirata Forrás: BMW

A BMW az E36-os sorozattal elkezdte a gyári kabriók építését, és a konkurencia is megerősödött,

így főszereplőnk lassan megrendelő nélkül maradt.

Utolsó munkájuk egy Mercedes G bázisú nyújtott kabrió volt 2002-ben. A svéd technológiai és autóipari vállalat, a SEMCON vette meg a nagy múltú vállalkozást.

Még több veterán érdekességről olvashat a Retro Mobil aktuális számában: