Kipróbáltuk az autóversenyzés legolcsóbb módját, és jól szórakoztunk

szlalom
Vágólapra másolva!
A szlalomozásban a nélkül élhető át a valódi autóversenyzés izgalma, hogy egy vagyont kellene rá költeni, és hogy veszélybe sodornánk magunk és járművünk épségét.
Vágólapra másolva!
Ilyenek voltak a legendás rakparti szlalomversenyek Forrás: PocoLoco Gyorsulási és Szlalom verseny

A szlalomversenyzésről régen mindenkinek a Műegyetem parkolójában évtizedeken át, minden tavasszal megtartott rakparti szlalomparti jutott eszébe.

Legendás rendezvény volt ez, mindenféle épített és szériagép cikázott a több ezer ember előtt.

Volt, aki az időre, volt, aki a közönség szimpátiájára hajtott, utóbbiak jellemzően a hegesztett diffis Ladák tulajai voltak, akik a nézőtértől pár centire, nem is veszélytelenül füstölték a gumikat. Még Ferjáncz Attila is a Műegyetem Rakparton kezdte a pályafutását 1964-ben, amikor emlékezetes módon tolatva teljesítette a pályát egy váltóhibás Wartburggal.

Egyáltalán mi az a szlalom?

Az ültetett Trabikkal a szűk helyeken is jól lehet manőverezni Fotó: Gulyás Péter

A Magyar Szlalom Bajnokság versenyeit az különbözteti meg a rali és gyorsasági versenyektől, hogy itt

kb. 1,5 kilométeres ügyességi pályákat alakítanak ki

forgalomtól elzárt, aszfaltos területen bójákkal és gumifallal.

Az együléses Formula autó sajnos csak egy kört bírt ki Fotó: Gulyás Péter

A pályán tartózkodó versenyző a lehető leggyorsabban próbálja teljesíteni a távot, figyelve arra, hogy ne legyen bójadöntése (amit lehullott teniszlabda jelez), vagy pályatévesztése, mert ezekért 2, illetve 20 másodperces büntetés jár. Mivel szoros a mezőny, pár hiba bizony már azt eredményezi, hogy a versenyzőnek nincs esélye a dobogós helyekre.

Pályabejárás gyalog, az egyetlen autós edzés előtt Fotó: Gulyás Péter

A kategóriákat több szempont alapján jelölik ki: az autó lehet széria (utcai) vagy (épített), ezen belül a hengerűrtartalomtól (0-1000, 1001-1400, 1401-1600, 1600-2000, 2001-nél nagyobb cm3 közötti) függenek a kategóriák, érdekes módon

a turbófeltöltő és a kompresszor nem számít

a besorolásnál.

Zajlik a műszaki gépátvétel Fotó: Gulyás Péter

Vannak márkakupa jellegű (Skoda és Mazda MX-5 kupa), életkortól függő (junior, senior), illetve a Prototípus, 4x4 turbó, Hátsókerék-hajtású és Zöld (elektromos) kategóriák is. Persze a nap végén már mindenki az Abszolút kategória eredménylistáját böngészi, ahol csak az elért időeredmény számít.

Hogy zajlik egy verseny?

Minden tavasztól őszig tart a Magyar Szlalom Bajnokság, változatos helyszíneken (Kakucs, Kiskunlacháza, Kalocsa, stb.), az MNASZ felügyelete alatt. Úgy zajlik a lebonyolítás, hogy egy reggeli gyakorló kör (ami a gyalogos bejáráson kívül az egyetlen lehetőség a pálya megismerésére) után 11 és 17 óra között

négy mért kört lehet futni

meghatározott időfutamokon. Ezek közül a legrosszabb futam eredményét nem veszik figyelembe a végelszámolásnál.

Ez a két épített autó, a Fiat X 1/9 és a VW Golf nyere az abszolút értékelést, Lotusokat, Evókat megelőzve Fotó: Gulyás Péter

Nem a leggyorsabb kör eredménye számít, hanem a három legjobb időeredményének összege, vagyis konstans, jó időket kell futni. Mint minden komoly autóversenyt, a szlalomversenyeket is megelőzi műszaki gépátvétel, ahol a kocsik üzembiztosságát, biztonsági rendszereit ellenőrzik a szervezők, kategóriába sorolják és rajtszámmal látják el őket.

Van lehetőség bukócső nélküli szériaautóval is indulni,

de az „E" jelzésű bukósisak és a zárt lábbeli mindenkire nézve kötelező.

Az eredményeket ezredmásodperc pontosságú időmérő szoftverrel mérik, automatikus kiértékelő rendszerrel Fotó: Gulyás Péter

Egy versenyre a nevezés (biztosítással együtt) 15 ezer forint, és ehhez jöhet még a rendezvény 3000 forintos belépője és az éves amatőr versenyzői kártya 5000 forintba kerülő kiváltása, ami akkor kell, ha azt szeretnénk, hogy ne csak az adott futamon, hanem a bajnokságban is értékeljenek minket. Napi licencet is ki lehet váltani, de az értelemszerűen csak az adott versenyre érvényes.

Milyen kezdőként itt versenyezni?

Egy barátom rendszeres résztvevője a versenyeknek ültetett, 1,8-as sperres Mazda MX-5 NB-jével, amelyet kölcsönadott a múltkori kiskunlacházi versenyre úgy, hogy ő is indult vele. Hiába tartom magam gyakorlott sofőrnek, vele szemben esélyem sem volt, mind a négyszer alaposan elvert. Persze nem szégyen egy rutinos szlalom-menőtől kikapni, hiszen ő már szinte összenőtt gondosan felkészített autójával, évek óta járja a bajnokság fordulóit, és még a 200 lóerő fölötti, kompresszoros Mx-5-ösöket is rendre maga mögé utasítja 140 lovas szívómotoros sajátjával.

Itt épp a motorvezérlés hangolása zajlik két futam között Fotó: Gulyás Péter

Sőt, az abszolút 10-be is be szokott kerülni, pedig ott már középmotoros Lotus Elise-ekkel, Hayabusa-motoros, pillekönnyű Speedcarokkal, Lancer Evókkal, és a donorra csak karosszéria formában emlékeztető, speciálisan szlalomra épített komoly versenyautókkal (Fiat X 1/9, VW Golf I, Toyota MR2, stb.) kell küzdeni a helyezésekért.

Az ívek megválasztásán múlik minden

Rövid, de annál sikertelenebb szlalomversenyzői karrierem egy napig tartott, de ez alatt is számos tapasztalatot szereztem, élveztem a kihívást, főleg a rajtok előtti adrenalináradatot. Egy következő versenyen talán kisebb lenne a lemaradásom, bár ezt mindig könnyebb eltervezni, mint végrehajtani.

Vigyázz, kész, rajt! Fotó: Gulyás Péter

Hiába nem voltak bója- és pályahibáim, úgy is

mindig összejött az a futamonkénti 5-7 másodperces hátrány

a kategória legjobbjaihoz képest. Ez az időveszteség a nem megfelelő rajtokból (vagy megtorpant a motor, vagy túlpörgött a kerék), az elóvatoskodott féktávokból, és főleg a rossz ívekből tevődött össze.

Hayabusa-motoros Speedcar, ideális szlalomautó Fotó: Gulyás Péter

A szlalompálya ugyanis egy szempontból pont olyan, mint egy igazi versenypálya: az ideális ív megválasztásánál nemcsak az adott kanyart kell figyelni, hanem az adott kanyarkombináció egészét. Ezért van az, hogy

néha szándékosan el kell rontani egy kanyart,

hogy a következő, fontosabb kanyart kedvezőbb íven kezdhessük meg. Kezdőként a legnehezebb feladat az eltolt bójasor teljesítése volt, ahol tényleg észnél kellett lenni az ívek megválasztásánál, de a 360 fokos visszafordítókkal is többször meggyűlt a bajom.

Lotus Elise a bóják között Fotó: Gulyás Péter

Aki kedvet kapott a szlalomversenyekhez, az idén már csak egy alkalommal, most szombaton látogathat ki egyre, ekkor rendezik ugyanis Kiskunlacházán, a repülőtéren a 2018-as Magyar Szlalom Bajnokság záró fordulóját, a 18. DragRacingKupát.