Ezt tegye, ha felvillan a műszerfalon a sárga piktogram

guminyomás-ellenőrző
Vágólapra másolva!
Nyaraláskor, sőt, műszaki vizsgán is okozhat kellemetlen meglepetéseket a guminyomás-ellenőrző rendszer, ennek ellenére a leghasznosabb fejlesztések egyike: segít spórolni és növeli a biztonságot. Bemutatjuk, hogy működik, és mi a teendő gumicserénél illetve akkor, ha jelez egy lámpa a műszerfalon.
Vágólapra másolva!

2014. november 1. óta az EU tagállamaiban csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS). A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában. A megfelelő nyomás az autósok érdeke; kíméli az abroncsot és a pénztárcát, figyelmeztet a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA).

Forrás: MTI/Sóki Tamás

Ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt.

Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása

és tapadása, plusz a futómű is gyorsabban kopik. 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését: abban az esetben, ha 20%-os guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, sikertelen a vizsga.

Kötelező, de nem szabványos a rendszer

Kétféle TPMS rendszerrel találkozhatunk. Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb, mely az adatokat az ABS szenzorból nyeri. (Az ABS, vagyis a blokkolásgátló már több mint egy évtizede kötelező tartozéka valamennyi új autónak.) Ez a rendszer nagyobb toleranciával működik, álló helyzetben nem mér. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, de a téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert.

A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást.

Szakemberek szerint ez a megoldás a megbízhatóbb,

mivel az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. A direkt TPMS 0.1 bar pontossággal mér, és azt is figyelembe veszi, hogy az autó halad vagy áll. Segítségével egy esetleges defektről még azelőtt értesülhetünk, hogy az abroncsot tönkretennénk.

Forrás: MTI/Sóki Tamás

Fontos, hogy az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, míg az utóbbinál a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők.

Léteznek programozható, illetve univerzális szenzorok is,

amelyet bármely régebbi gyártású autó abroncsaira is fel lehet szerelni; ilyen esetben a visszajelzés az okostelefonunk kijelzőjére érkezik. (Hiszen ezekben az autókban még nincs a műszerfalon erre szolgáló piktogram.)

A szenzorok felszerelése, elemeinek cseréje és programozása képzett szakember hozzáértését követeli meg. Azt javasoljuk, hogy ha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is ellátott autón cserélünk gumiabroncsot, azt minden esetben olyan megbízható szakműhelyben végeztessük, amelyben képesek a megfelelő berendezéssel történő kalibrációra is.

Mit tegyünk, ha világít a visszajelző lámpa?

A direkt rendszernél a TPMS visszajelző lámpa jelzi, hogy valamelyik abroncsban csökkent a nyomás. Érdemes valamennyit, tehát nem csak a jelzettet ellenőrizni. Ha a piktogram villog vagy egyéb figyelmeztető jel is megjelenik, rendszerhibával van dolgunk, ami érintheti a szenzort, az antennát, a szenzor-akkut vagy az elektronikát.

Indirekt rendszernél is ugyanaz a lámpa jelez a műszerfalon, de a direkt rendszer 0,1 baros küszöbértékével szemben

20%-os nyomáscsökkenésre hívja fel a figyelmet.

Ellenőrizzük valamennyi abroncsot, benzinkúton egyenlítsük ki a nyomást (defekt esetén természetesen keressünk gumijavító műhelyt), és nyomjuk meg a TPMS-rendszer reset gombját. Mindkét rendszerre igaz, hogy a helyreállított abroncsnyomás alapesetben „eltűnteti" a hibajelet a műszerfalról.

Forrás: Origo

A TPMS abban segít, hogy az abroncs a karakterisztikájának megfelelően, a lehető leghosszabb ideig szolgáljon bennünket. A téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél olyan műhelyt válasszunk, akik megfelelően felkészültek a TPMS szenzorok felszerelésére és kalibrálására. Érdemes előre felmérni, van-e pótkerék az autóban (ami jó eséllyel szükségpótkerék), vagy javítóspray-re, esetleg defekttűrő abroncsra kell-e hagyatkoznunk – utóbbi két esetben drága javításba is belefuthatunk.

Ha menet közben figyelembe vesszük a műszerfalon megjelenő jelzéseket, és időben helyreállítjuk a megfelelő abroncsnyomást, azzal növeljük az abroncsok élettartamát, energiát és pénzt takaríthatunk meg.

Forrás: Origo

A nyaralás előtt mindenképpen ellenőrizzük az abroncsokat

(ne csak a nyomásértéket, de az esetleges sérüléseket is), hogy ne az autópálya pihenőben kelljen tanakodni a teendőkről.