Összecsukható nyaraló - Skif M1 sátras utánfutó

Skif M1 sátras utánfutó
Elősátorral, és a vontatáshoz előszeretettel használt kereklámpás Zsigulival. Maga a sátoranyag többféle színkombinációban létezett
Vágólapra másolva!
Hiába voltunk a „legvidámabb barakk”, a többségnek nem telt hétvégi házra, de még lakókocsira sem. Akadt azonban egy megfizethető megoldás, aminek a tárolása is viszonylag könnyen megoldható volt: a sátras utánfutó. Vajon milyen volt a Skiffel kempingezni?
Vágólapra másolva!

Élénken él az emlékeimben, hogy a nyolcvanas években milyen sokan jöttek sátrakkal a balatoni kempingekbe, elsősorban NDK-sok, lengyelek, csehszlovákok. Hogy irigyeltük azokat a barátaimmal, akiknek nemcsak egy szimpla vászondarab jutott a fejük fölé, hanem sátras utánfutó, a lakókocsisokról már nem is beszélve.

Eredeti szovjet lámpák (UAZ-ról ismerős) és 4.40x10-es diagonál abroncsok. Féket ne keressünk a felnik alatt. A fényvisszaverő háromszögprizmák alatt és felett lévő gumituskókra lehetett függőlegesen felborítani a használaton kívüli Skifet, így egy fal mellett kényelmesen elfért Forrás: Retro Mobil

NDK-s vagy szovjet utánfutó legyen?

Persze az előbbi szerkezet jobban izgatott minket, el sem tudtuk képzelni, hogyan lehet egy négy- vagy hatszemélyes,

hatalmas sátrat kihajtogatni ezekből az apró járművekből.

Pedig nincs nagy bonyolultság a dologban: az utánfutó „teknőjében” rejtőzik a sátor és a rudazat, a kihajtott fedélben pedig az ágyat találjuk.

A sátornak hátul két szúnyoghálós ablaka van. Eredeti a belépést segítő, használaton kívül összecsukható fellépő, a Skif melletti kék zsákokban az elősátor alkatrészei rejtőznek Forrás: Retro Mobil

Camptouristból láttunk többet, ezeket a keletnémet IFA járműgyártó készítette, s többféle típus létezett: a legjobban felszereltek nemcsak kétlapos tűzhellyel és mosogatóval, de hűtőszekrénnyel is kényeztették a turistákat, akik egy praktikus elősátrat is igénybe vehettek. A kisebb és könnyebb, ezzel együtt puritánabb Skifből csak néhány bukkant fel, ezeket inkább magyarok vagy kárpátaljai rokonaink húzták.

Ezeket is a szovjetek tervezték a Skifhez: összecsukható székecskék, amelyekből egyelőre kettőt sikerült beszerezni Forrás: Retro Mobil

Az egyféle változatban készített modell a Szovjetunióból származik, ám

itt a Camptourist extráiról nem is álmodhatott az ember,

bár az elősátrat szerencsére a skifeseknek sem kellett nélkülözniük. A kezelési útmutató szerint öt alvóhelyet lehet kialakítani a csöppnyi futóban, bár szerintünk ez erős túlzás, de négyen – két felnőtt és két gyermek – azért viszonylagos kényelemben elalszanak.

Erről az oldalról nyílik fel, a fémreteszek közül a szemből nézve bal oldaliban zár is rejtőzik. A karosszéria jó állapotú, a 270 kilós futót könnyű vontatni Forrás: Retro Mobil

Ma már veteránbulik különlegessége

A cikkben bemutatott modellt 2014-ben vette Sashegyi Tibor és felesége, Tímea potom 85 ezer forintért, mert úgy gondolták, hogy mint a Magyarországi Veterán Zsiguli és Lada Egyesület oszlopos tagjai, ezzel mennek majd a csapat által szervezett nyári találkozókra. A terv bevált, többször is volt alkalmuk kipróbálni két kisgyermekükkel, milyen a sátras utánfutós kempingezők élete.

Két nem túl magas felnőtt és egy kisgyermek elalszik itt. A vékonyka szivacs és a huzat is eredeti Forrás: Retro Mobil

Szerencsére az eredeti vászon közel 30 évnyi szolgálat után sem ázik be, és a Skif fémszerkezete ugyancsak jó állapotban van. Nem nehéz összerakni a sátrat,

talán ha 20 percbe telik, míg elősátorral együtt feláll a szerkezet.

Jó, hogy az utánfutó nemcsak a sátrat, de jó néhány kempingkelléket is elnyel (a 270 kilós önsúlyt 400-ig lehet fokozni), és azért is szeretik, mert a fék nélküli, apró, mindössze 1650 mm széles futóval lényegesen könnyebb közlekedni, mint mondjuk egy igazi lakókocsival.

Elősátorral, és a vontatáshoz előszeretettel használt kereklámpás Zsigulival. Maga a sátoranyag többféle színkombinációban létezett Forrás: Retro Mobil

Igaz, erre is vonatkoznak a vontatással összefüggően betartandó sebességkorlátozások (autópályán legfeljebb 80, lakott területen kívül pedig 70 km/h a megengedett), de nem is száguldoznak a kereklámpás zsigulis vagy kombi ladás fogattal. Tárolni is lényegesebb egyszerűbb, sokan a hátuljára felállítva helyezik el a garázs végében, s egyre többen fedezik fel a megmaradt Skifekben a nosztalgiafaktort.

Műszaki adatok - Skif M1 (1989)

Felépítmény: önhordó, fémszerkezetű. Felszerelt tömege: 270 kg. Megengedett legnagyobb össztömeg: 400 kg.


Hosszúság x szélesség x magasság: 2000x1650x920 mm. Vonószerkezet hosszúsága: 900 mm.


Nyomtáv: 1440 mm. Szabad magasság: 260 mm.


Sátor alapterülete: 6 m2. Elősátor alapterülete: 9 m2. Sátor magassága: 2400 mm.


Futómű: független, háromszög-lengőkaros, rugóhidraulikus lengéscsillapítóval. Gumiméret: 4.40-10.

Még több veterános cikk a Retro Mobil júliusi számában