Az autóipar megunta az állandó bírálatokat, számokkal vág vissza

dízel autó, füst
Motor vehicle exhaust gases. Paris, France VOISIN/PHANIE
Vágólapra másolva!
Az autóipar szerint tények igazolják, hogy az elmúlt másfél-két évtizedben az autóipar tette a legnagyobb lépéseket a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért. Nagyobbat, mint bármely más ágazat vagy maga a lakosság.
Vágólapra másolva!

Noha az autózással kapcsolatban állandó vitatémát jelent a vele járó környezetkárosító hatás, nem egyedül és nem a legnagyobb mértékben a sokat kárhoztatott autóiparból és közlekedésből kerülnek a levegőbe káros anyagok.

Forrás:Audi

A dízelbotrány főszereplője,

a Volkswagen szerint az elmúlt másfél-két évtizedet tekintve az autógyártók élen jártak a környezetszennyezés visszaszorításában, és igen komoly eredményeket értek el.

Olyannyira, hogy a legfrissebb kimutatások szerint

a járműipar és az autózás csak az ötödik helyen áll a globális környezetszennyezés tekintetében.

Az elektromos és hibrid technológia elterjedésével pedig ez a pozíció tovább javulhat majd.

Egy európai uniós jelentés szerint például ma

a világ 15 legnagyobb áruszállító hajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint a Föld összes személyautója.

Forrás: AFP/Phanie/Voisin

De a gazdaság különféle ágazatai mellett a legtöbb helyen

a lakosság is erőteljesen hozzájárul a környezet szennyezéséhez.

Az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság által 2015-ben kezdeményezett, valamennyi kontinensre kiterjedő vizsgálatból az is kiderült, hogy például Közép-Európában elsősorban a korszerűtlen háztartási tüzelés felelős a 2,5 mikronnál kisebb szennyező részecskék kibocsátása miatti rossz levegőminőségért. A felmérések végeredménye:

a lakosság által okozott környezetszennyezés a teljes légszennyezés mintegy 13 százalékát teszi ki.

Az autóiparban 1992-től lépett életbe az úgynevezett Euro-normáknak való megfelelés. Négyévenkénti szigorítással, 2014-től már csak az Euro 6-os normakövetelmény szerinti benzines vagy dízel gépjárművek kerülhetnek ki az autógyárakból.

Forrás: Volkswagen

Az Euro-normák bevezetése azt jelenti, hogy 1992 és 2014 között a kipufogógázban lévő részecskék mennyisége 98 százalékkal, az el nem égett szénhidrogének és a nitrogénoxidok együttes mennyisége 88 százalékkal csökkent, miközben a szén-monoxid 78 százalékkal lett kevesebb.