A lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróság a héten hozott ítéletet abban az ügyben, amelynek egyik lehetséges kimenetele volt az, hogy
kitiltják az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású, dízelmotorral szerelt autókat több német nagyváros központjából.
A bíróság helybenhagyta az alsóbb szintű bíróságok döntését:
hamarosan ki lehet tiltani Düsseldorf és Stuttgart belvárosából a dízelautókat.
A mostani ítélet szerint a hatályos jogszabályok alapján az önkormányzatok megtilthatják a dízelautók használatát a belvárosokban annak érdekében, hogy javítsák a levegő minőségét. Ugyanakkor kiköti a bíróság azt is, hogy
figyelni kell az arányosság elvének betartására, ami azt jelenti, hogy csak a legvégső megoldásként rendelhetik el a dízelautók kitiltását.
Stuttgart esetében a döntés azt is kimondja, hogy
2019. szeptember 1-je előtt nem léptethető életbe a szigorítás.
Fokozatosan korlátozzák tehát a németek a régebbi emissziós kategóriájú autók nagyvárosi használatát, ami nem teljesen új keletű: már évek óta környezetvédelmi matricákkal szabályozzák a behajtást bizonyos zónákba - a gázolajosokra szigorúbb előírásokkal, mint a benzinesekre.
Róma főpolgármestere, Virginia Raggi hétfőn a Mexikóvárosban tartott Women4Climate konferencián azt mondta,
2024-től betiltják a dízelautók használatát Róma belvárosában.
A főpolgármester Facebook-oldalán tette közzé beszédét, amelyben elsősorban a városok károsanyag-kibocsátásának hatásairól, illetve az arra adható válaszokról beszélt, eközben említette meg, hogy 2024-től kitiltják Róma belvárosából a dízeles autókat,
2025-től pedig csak zéró emissziós buszok fognak járni a város útjain.
Tarlós István főpolgármester szerint
mostantól itthon is érdemes kétszer meggondolni dízelautó vásárlását, mert hamarosan Budapesten is terítékre kerül a kitiltásról szóló döntés
- írta az Index.
Tarlós szerint a lépés középtávon elképzelhető, és indokolt Budapesten is.
Nem nagyon hiszem, hogy öt éven belül ez generálisan megoldható. Egy biztos, itt is bekövetkezik"
- fogalmazott Tarlós.
Magyarországon a jogszabályi környezet nem teszi lehetővé a dízelkocsik kitiltását, mások az autósok anyagi körülményei, és más a gépkocsipark állapota is.
Mi is tervbe vettük a kitiltást, de csak bizonyos türelmi idővel, és nem egyik napról a másikra"
– közölte Tarlós. Erre rá kell készülni, fel kell készíteni a lakosságot, vállalkozókat, jogszabályokat kell alkotni, és kommunikálni a terveket. Nemcsak az autósokat érinti a szabályozás, hanem sok buszt és teherautót is.
Tarlós szerint az első lépéseket a szmogriadó-rendelet módosításánál már megtette a város.
A jogszabálynak két év múlva lép hatályba az a része, amely szerint szmogriadó idején bizonyos dízelek nem használhatók.
2016-ban már szigorították a szmogriadós rendelkezéseket, riasztási fokozat elrendelésénél az eddigi 7-8 helyett az autók akár 32 százaléka nem közlekedhet. Egyelőre az Euro 2-es vagy annál rosszabb besorolású kocsikat érinti a rendelkezés, a pontos besorolást pedig rendszámmatrica híján a forgalmi engedély V9 rovatából lehet megtudni: ha a szám 4-es vagy annál kisebb, nem lehet útnak indulni.