Polgári ötajtósból menő kupé, kész a szegény ember Audi A5-öse - Hyundai i30 Fastback menetpróba

Hyundai i30 Fastback
Vágólapra másolva!
A Hyundai nagyon szeretne már kitörni azon autómárkák közül, amiknek autóit csak a racionális szempontok miatt veszik. Már az érzelmekre is hatni akarnak, amire a legjobb bizonyíték az i30 újszerű Fastback változata.
Vágólapra másolva!
Messziről nézve kísértetiesen hasonlít a Hyundai egy Mazda3 szedánra Fotó: Gulyás Péter

A Mercedes CLS 2004-es bemutatása óta másképp gondolkodunk arról, hogy mi számít kupé karosszériának. Addig szigorúan a kétajtós kocsikat hívtuk így, a CLS óta viszont

már bármire ráaggatják a kupé nevet a gyártók marketingosztályain,

aminek a teteje alacsonyabb a szokásosnál, és laposabb szögben építik be a hátsó szélvédőjét.

Hosszabb, laposabb és hátul szélesebb a normál i30-nál a Fastback Fotó: Gulyás Péter

Főleg a prémiummárkák élnek a lehetőséggel, az Audi A5 és A7, BMW 4-es és 6-os sorozat, Mercedes CLA és CLS is mind e szerint a recept szerint készült, de ide vehetjük a Volkswagen Passat CC-t és utódát, az Arteont is. Ezek a kocsik

azoknak készülnek, akik a hagyományos helyett izgalmasabb karosszériára vágynak,

és az sem érdekli őket, hogy ugyanazt a technikát más típusban olcsóbban is megkaphatnák.

Az orr-rész alig változott a normál i30-hoz képest Fotó: Gulyás Péter

A nem prémium tömegmárkák eddig nem igazán éltek a lehetőséggel,

hogy sokajtós kupét készítsenek, talán azért, mert az ő vásárlóik racionális emberek, akiknél egy két-dizájntrükk még nem jelenti azt, hogy kapásból szélesebbre nyitják a pénztárcájukat.

A Renault is próbálkozott

Renault Mégane GrandCoupé Forrás: Renault

Igaz, hogy a Renault GrandCoupénak hívja a Mégane négyajtós változatát, de ők nem annyira a külső miatt döntöttek így, hanem csak a nem túl jól csengő Fluence nevet akarták valami jobban csengőre változtatni. Talán abban bíztak, hogy így már nem csak a taxisok és a nagycsaládosok, hanem a dizájnra érzékeny, jómódú cégvezetők érdeklődését is felkelti a típus. Ők persze átláttak a szitán, és nem cserélték olcsó, Törökországban készülő francia autóra a A5-ös Audijukat, 4-es BMW-jüket.

A Kia új zászlóshajója, a kupészerű Stinger Forrás: Kia

A Renault mellett a Hyundai-Kia konszern is úgy érzi, a ferdehátú családi kupékban lehet némi értékesítési potenciál.

Először a Kia robbantott nagyot a Kovács Miklós irányításával megtervezett Stingerrel,

de annál a kocsinál a hátsókerék-meghajtás és a 370 lóerős biturbó V6-os motor legalább annyira különleges, mint az eltalált dizájn. De hiába olcsóbb és jobban felszerelt a Kia csúcsmodellje a hasonló prémiumautóknál, a 12-17 milliós alapár gondoskodik róla, hogy ne váljon az utcakép részévé.

A Hyundai jelszava: családi kupét mindenkinek!

Thomas Bürkle főtervező a Hyundai kupés hagyományait ismerteti a prezentáción. Ma már komikusnak tűnik a 90-es évek Coupé modellje az apró kerekeivel és a hullámos kasztnijával, pedig húsz éve nagyon menőnek számított. Érdekes módon a bivalyerős és hátsókerék-meghajtású Genesis Coupét Bürkle kihagyta a felsorolásból, az előző i30 háromajtósát viszont bevette Fotó: Gulyás Péter

A koreai autógyártó konszern másik ága, a Hyundai egész másképpen gondolkodik a családi kupéról, náluk az is fontos, hogy egy átlagember is meg tudja venni, amit úgy fejeznek ki, hogy

demokratizálták a kupéformát.

Ők az i30 modellcsalád új tagjaként mutatták be a Fastback változatot, a hagyományos ötajtós és a flottások kedvencének számító kombi után.

Nagyobb lett a nyílás és maga a csomagtartó is Fotó: Gulyás Péter

A normál i30 hátulja a Golfhoz hasonlóan közel függőleges, a Fastbacké viszont lankás, ezért

a karosszériája fél arasszal (11,5 centi) hosszabb

és a laposabb tetővonal miatt három centivel alacsonyabb is. Szépen integrálták a köríves, kacsafarkat formázó hátsó szpojlert és a kissé mercedeses hátsó lámpákat a komplex, háromdimenziós farformába.

Szép a hátsó lámpa és az integrált szpojler Forrás: Hyundai

Emellett kiszélesítették a hátsó sárvédőket, sőt, még a hűtőmaszkot is átalakították, bár ha ezt nem olvastam volna a sajtóanyagban, magamtól nem vettem volna észre. Az viszont nekem is feltűnt, hogy a fényszórók fekete maszkolást kaptak, ugyanúgy, mint a i30 N sportváltozatban.

Új felniket terveztek a Fastback számára 16-18 colos méretben Fotó: Gulyás Péter

Mindent egybevetve a tető és a far átalakítása nem sikerült rosszul, de a még így is kissé magas, keskeny és zömök i30

inkább egy kiskerekű terepkupéra emlékeztet

a plasztikai műtét után, és nem egy vérbeli sportszedánra vagy gran turismóra, ahogy azt belénk akarta sulykolni a prezentáción a Fastback német tervezője, Thomas Bürkle.

A cikk folytatódik a második oldalon, lapozzon!