Ki nem találná, mikre képes ez a 8500 lóerős ZIL

Masszív létraalvázon és laprugókon ül a ZIL, mechanikus csörlőjével mély sárból is kimenti magát
Vágólapra másolva!
A speciális, sugárhajtóműves tűzoltó kivitel eredeti feladata a lángra kapott olajkutak oltása volt.
Vágólapra másolva!
Masszív létraalvázon és laprugókon ül a ZIL, mechanikus csörlőjével mély sárból is kimenti magát Forrás: Retro Mobil

A szovjet olajmezőkön nem voltak ritkák a gáz- és olajkúttüzek, ezeket általában csak speciális eszközökkel lehetett megfékezni. Először ott álltak hadrendbe a

teherautó és sugárhajtású repülőgép-gázturbina házasságából született turboreaktív oltók.

Félelmetesen hatékony: a művihar legfeljebb 14 másodperc alatt elfújja a legnagyobb tüzeket is Forrás: Retro Mobil

Briliáns az oltási elv:

a gázturbina sugarába permetezett vízköd hűt, maga a sugár pedig leszakítja a fáklyában felcsapó lángokat a tűzfészekről. A terv bevált, többek között a hírhedt 1968-as algyői kitörést is ilyen, a miénkhez hasonló, de egyszerűbb, kölcsönkapott szerkezettel sikerült végül eloltani.

A turbina alapjáraton 500, teljes gázon 4000 liter kerozint fogyaszt óránként. A fülke mögötti tartályba 2000 liter fér Forrás: Retro Mobil

Okulva a történtekből Vecsernyés Imre algyői tűzoltóparancsnok - autodidakta gépészként - nekilátott megkonstruálni egy hasonló gépezetet.

A 3,5 tonnás, 6x6-os hajtásképletű ZIL-ből készültek gyári tűzoltók is, de cikkünk főszereplőjét itthon építették,

mégpedig okkal. A hetvenes években ugyanis nagyságrendekkel több szénhidrogént termeltek ki nálunk, mint manapság, könnyen újra előfordulhatott volna hasonló katasztrófa.

A három sugárcsövön a vizet adagolják a turbina légsugarához Forrás: Retro Mobil

A parancsnok az államtól két ZIL-t és három Klimov VK1 sugárhajtóművet kapott (ez vitte a MiG–15-öst, a MiG–17-est és az IL–28-as bombázót is), letesztelte, hogy leghatékonyabban két, egymással 30 fokot bezáró, szimultán dolgozó turbina olt, húsz méterre megközelítve a fáklyát és alulról felfelé mozgatva az oltósugarat.

A turbinát hidraulikával forgatni és emelni is lehet,

kábeles távirányítóval.

880 kilót nyom csak a hajtómű, ma is repülőgép-szerelők tartják karban Forrás: Retro Mobil

Ahogy várná az ember, a szerkezet beindítása bonyolult, nagyon alapos ellenőrzés előzi meg. Röviden: a kenőolaj- és üzemanyag-szivattyú bekapcsolása után saját indítómotorjával megforgatják, a gyújtás után pedig egy grafikonon ábrázolt procedúra szerint, percbeosztással járatják alapgáztól a maximumig – ezután jöhet a tűzharc. Kezelői mesélték, hogy a szerkezet

működése közben a környéken még a föld is remeg...

A pulton és a géptető belsején is látszik a mundéros múlt, csak kívül festették pirosra. A kormány szervós, de így is komoly munka tekergetni Forrás: Retro Mobil

Okkal választották hordozónak a ZIL 131-est: hatalmas, önfelfújó terepabroncsain, állandó hátsó- (mind a két tengely hajtott) és elektromosan kapcsolható elsőkerék-hajtással

nagyon rossz terepen is elevickél.

A Klimov gázturbina kezelőszervei a két ülés között. Indításkor és leállításkor ugyanazt az eljárást követik, mint a pilóták Forrás: Retro Mobil

Diffizára nincs, de van terepváltója, hatliteres, 150 lóerős benzines V8-as viszi, ami ötfokozatú aszinkronváltón adja tovább a nyomatékát - nagy gyakorlat kell, hogy ne recsegjen. Levegős dobfékek állítják meg, nagyon hatékonyan.

Balról a keréknyomások kijelzője, a sebességmérő, még egy töltésmérő, vízhőfok-, tankszint- és olajnyomás-mutató, jobbról pedig a gázturbina légmennyiség-mérője Forrás: Retro Mobil

Hogy a 8500 lóerős lökhajtásos gép ne repítse el a 11,6 tonnás ZIL-t,

nem csak kiékelik a kerekeket, behúzzák a kéziféket is, és egy tűzoltó teljes erejéből nyomja a fékpedált.

Az amerikai mintájú 6,0 literes OHV V8-as csupán 150 lóerőt ad le Forrás: Retro Mobil

Az 1979-es zsanai kúttüzet két ilyen géppel oltották el, az 1998-as nagylengyeli szén-dioxid-kitörésnél nem oltani kellett, hanem felolvasztani a kútfejre és környékére fagyott gázt.

A komoly esetek mellett volt burleszkbe illő is:

egy filmforgatáson szélgépként dolgozott volna a ZIL, de a teljes jelenetet mindenestől elfújta...

A dobra feltekert fekete kábel a távirányítóé, balra alatta a turbinát mozgató rendszer része a hidroakkumulátor Forrás: Retro Mobil

Pár évvel ezelőtt leszerelték az aktív szolgálatból,

manapság a szegedi tűzoltóság veteránja, és néha részt vesz bemutatókon is. Turbinája üzemképes – a kecskeméti reptér szerelői gondozzák –, és nagyon is él, rendelkezési állományban van, bármikor bevethető. Érdekesség, hogy gazdaságossági okokból (a ZIL 75 litert iszik 100 km-en) mindenhová tréleren szállítják...

Műszaki adatok

Motor: OHV-vezérlésű V8-as benzines elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5969 cm3. Furat x löket: 100,0x95,0 mm. Kompresszió: 6,5:1. Teljesítmény: 150 LE, 3200/perc fordulaton. Nyomaték: 410 Nm, 2000/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó (szinkron nélkül), hátsókerékhajtás, kapcsolható összkerékhajtással. Felfüggesztés: elöl-hátul merev tengely hosszanti laprugókkal, létraalváz, egykörös, dobos légfékrendszer.
Felépítmény: kétajtós, kétüléses acél vezetőfülke. Hosszúság x szélesség x magasság: 6900x2500x2480 mm. Saját tömeg: 11 620 kg.
Forrás: Retro Mobil