Szeszélyes évszakok: rohamra fel a nyári gumikért!

autógumi, autószerelő, gumiabroncs, gumicsere
Pécs, 2016. november 11. Gumit cserél egy szerelő egy pécsi autószervizben 2016. november 11-én. Egyre jobban terjed Magyarországon a téli gumik használata, ám még mindig sokan hagyják az utolsó pillanatra a cserét. MTI Fotó: Sóki Tamás
Vágólapra másolva!
Amint megjön végre a jó idő, első feladatként érdemes a sós latyakot lemosni az autóról (az alvázról is), ha nem akarjuk, hogy a rozsda melegágya legyen. Aztán muszáj elgondolkodni a télik gumik lecserélésén. A gond csak az, hogy sok százezer autós ugyanígy a homlokához csap áprilisban – mi lesz így a műhelyekben? És mi van egyáltalán, ha már nem használható a régi nyári gumi?
Vágólapra másolva!

Aligha kell bárkinek is bemutatni a szeszélyes idei márciust, a rövid napsütéses napokat követő havazásokkal és jeges széllel. Ilyen időben a legtöbbeknek eszébe sem jutott lecseréltetni a nyári gumikat, igaz, a 2013. március 15-i katasztrófahelyzet óta eleve sokkal óvatosabbak az autósok.

Tél előtt sokan az utolsó pillanatra hagyják a cserét, tavasszal viszont jó páran előrehozzák - de nem idén Forrás: MTI/Sóki Tamás

Ennek csúcsa április közepére várható, május első heteire enyhül csak a szervizekre helyeződő nyomás" - mondta Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. Több helyen akár egyhetes, 10 napos várakozási idővel is számolhatnak az autósok, érdemes tehát időben lépni, és időpontot foglalni.

Téli gumin egész évben: rossz, de nem tilos

Aki a szervizben tárolja az éppen nem használt abroncsait (gumihotel), nyilván helyhez van kötve, mindenki más viszont több műhelynél is érdeklődhet a vállalási időkről. Tiszay a trendekről elmondta, hogy szezonális kerékcserékben a gazdasági válság mélypontjához képest az elmúlt években jelentős javulás érzékelhető, ma már kevesen közlekednek nyáron is téli gumikon.

Átlagosan darabonként 15 ezer forint körül vásárolnak új gumit a magyarok, de a használtak is kelendők. Ritkább típusoknál érdemes lehet váltóméretben gondolkodni, ebben sok online kalkulátor segíthet - a lényeg, hogy változatlan legyen a kerülete Forrás: MTI/Sóki Tamás

Sokan rájöttek, hogy ez nem éri meg, hiszen a más összetételű téli keverék a nyári 50-60 fokos aszfalton sokkal hamarabb elkopik, így legközelebb előre kell hozni a cserét. Még fontosabb, hogy jó minőségű

nyári abronccsal harmadával csökken a fékút.

Erre vonatkozóan nincs előírás, a KRESZ és a 6/1990. KÖHÉM rendelet csak azt szabályozza, hogy mind a négy guminak teljesítenie kell a járműre vonatkozó terhelhetőséget és sebességindexet.

A gumicsere után sem szabad megfeledkezni a nyomás rendszeres ellenőrzéséről - ez jogilag is a sofőr felelőssége. Tavaly november óta új autókban kötelező az elektronikus ellenőrzőrendszer beépítése Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Angelika Warmuth

Azonos tengelyre szerelt gumiknál azonosnak kell lennie:

  • a méretnek
  • a szerkezetnek
  • a teherbírásnak
  • a mintázat jellegének (téli-nyári, illetve országút-terep).

Drágult az abroncs, mégis lehet spórolni

Tavaly a kaucsuk világpiaci ára jócskán nőtt a termelő országokat sújtó természeti katasztrófák miatt, ráadásul a gyártáshoz szükséges anyagok (elsősorban a szénszármazékok és az acél) ára is magasabb lett. Mindez 2017 őszén a téli abroncsok akár 5-10 százalékos drágulását okozta, és bizony most tavasszal sem fog jelképes árakba botlani az, aki betér a gumishoz.

A munkadíjak sem lettek olcsóbbak

(sőt, kevés a szakember), ugyanakkor több lehetőség is adódik a spórolásra.

Ha felnin van a gumi (télen acél, nyáron acél vagy alu), saját kezűleg sem nagy kihívás cserélni. De rendszeres időközönként így is el kell vinni gumishoz kiegyensúlyoztatni Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Frank May

Ezek közül az egyik az, hogyha nem ugyanarra felnire rakatjuk fel és le az abroncsokat (összesen 6000-13 000 forint), hanem komplett kereket cserélünk (centrírozással kb. 4-7000 forint). Könnyű kiszámolni, hogy egy külön téli acéltárcsa-szett néhány év alatt megtérül.

Ez a hercehurca elmarad annál, aki négy évszakos gumit használ

- az elmúlt években nagyot fejlődtek ezek, de extrém időjárásban, például az évi néhány havas napon gyengébben muzsikálnak. Igaz, így is érdekesek a keveset autózókak.

8-10 évig használhatóak megfelelő tárolás esetén a gumik. Leszerelés után hűvös és sötét helyen célszerű tárolni őket, a kerékre szerelteket egymásra fektetve, a felni nélkülieket függőlegesen egymás mellé állítva Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Bernd Wustneck

Maradva a szezononkénti szetteknél, sokan csak a műhelyben szembesülnek azzal, hogy elkopott vagy –öregedett a nyári gumijuk. Ilyenkor már szinte senki sem veteti le autóját az emelőről, hanem a szerviz készletéből választ gumit, pedig akár tízezres nagyságrendben is spórolhatott volna azzal, ha webáruházban vásárol. Érdemes tehát mindig arról is kikérdezni a szerelőket, hogy milyen állapotban vannak az éppen leszerelt abroncsok, vagy magunk is kézbe vehetjük az ellenőrzést.

Ellenőrizze a profilt és a DOT-számot!

Az egyik legfontosabb, törvényben is szabályozott kritérium a megfelelő profilmélység. 1,6 milliméter szerepel a jogszabályban, de a fél év alatt várható kopás mértékét figyelembe véve legalább 2-3 milliméterrel szabad csak nekivágni a szezonnak, bár

alsó határértéken nem ideális a vízkiszorító-képesség.

Fontos, hogy abroncson belül több helyen érdemes mérni (az egyenetlen kopás elállítódott futóműre utal), és mind a négy gumit ellenőrizni kell, alkalmanként cserélve az elsőket és hátsókat.

Az új nyári gumik profilmélysége általában 7-9 milliméter körül szokott alakulni (természetesen a téliek barázdái mélyebbek). Szakemberek szerint a nyárinál legkésőbb 2-3 mm-nél muszáj cserélni, de még szerencsésebb a 4 Forrás: Dunlop

Sokan a pénzérmés - elsősorban 100 forintos - módszerre esküsznek, de a legjobb eszköz erre a mélységmérő. Otthoni használatra felesleges digitálisra költeni, bőven megteszi a pár száz forintos, kulcstartónak is használható tolómérő. Található az abroncsokban kopásjelző is, amikor viszont ez 1,6 milliméternél láthatóvá válik a futófelületen, már régen rossz, ilyenkor indulni kell a műhelybe cseréltetni.

DOT-szám alapján lehet meghatározni az abroncs korát, az első két számjegy a gyártás hetét, a második kettő az évét jelenti. Például DOT 3515: 2015-ös év 35. hetében készült Forrás: TÜV

Nem csak a sok kilométer, hanem az idő (illetve a napsütés) a gumi ellensége - ha repedezett az oldalfala, ideje selejtezni.

A mai abroncsok élettartamát 10 évben szokták maximalizálni,

de ebből hosszabb idő is eltelhet úgy, hogy felszerelés előtt, raktárban állnak. Meddig szabad megvenni őket? A Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása szerint megfelelő tárolás mellett 3 éves koráig frissen gyártottnak, 3-5 évesen újnak számítanak - utóbbi eset azonban ritka, és tudnia kell róla a vevőnek.

Mondd, te kit választanál?

Milyen abroncsot érdemes választani? Ennek eldöntésében minden évben az ADAC német-osztrák gumitesztje ad támpontot, amely idén meglepetést tartogatott,

a középkategóriás típusok remekül szerepeltek.

Kétféle népszerű méretet teszteltek, egyik a Volkswagen Golfé (205/55 R16) volt: itt a prémium Michelin Primacy 3 nyert, de a Bridgestone-almárka Firestone is az élmezőnyben végzett.

Két népszerű méretben tesztelt idén az ADAC, az eredményekhez kattintson ide Forrás: ADAC

Kisautó, vagyis Ford Fiesta méretben (175/65 R14 T) pedig felborult a szokásos erősorrend, és első helyezést szerzett a Falken Sincera SN832 Ecorun, mögötte a szintén másodvonalbelinek tartott, a többinél kedvezőbb árú Semperit Comfort Life2 végzett. A száraz és vizes úton kezelhetőség, a zaj, a fogyasztás és a kopás számított az értékelésnél, összesen három abroncsa kapott csak feltételesen ajánlott értékelést. „Sokat fejlődtek a nagy konszernek másodmárkái” - szólt az ADAC összegzése.