Aligha kell bárkinek is bemutatni a szeszélyes idei márciust, a rövid napsütéses napokat követő havazásokkal és jeges széllel. Ilyen időben a legtöbbeknek eszébe sem jutott lecseréltetni a nyári gumikat, igaz, a 2013. március 15-i katasztrófahelyzet óta eleve sokkal óvatosabbak az autósok.
Húsvét után egyszerre indul el a szezon a keleti és nyugati országrészekben is.
Ennek csúcsa április közepére várható, május első heteire enyhül csak a szervizekre helyeződő nyomás" - mondta Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. Több helyen akár egyhetes, 10 napos várakozási idővel is számolhatnak az autósok, érdemes tehát időben lépni, és időpontot foglalni.
Aki a szervizben tárolja az éppen nem használt abroncsait (gumihotel), nyilván helyhez van kötve, mindenki más viszont több műhelynél is érdeklődhet a vállalási időkről. Tiszay a trendekről elmondta, hogy szezonális kerékcserékben a gazdasági válság mélypontjához képest az elmúlt években jelentős javulás érzékelhető, ma már kevesen közlekednek nyáron is téli gumikon.
Sokan rájöttek, hogy ez nem éri meg, hiszen a más összetételű téli keverék a nyári 50-60 fokos aszfalton sokkal hamarabb elkopik, így legközelebb előre kell hozni a cserét. Még fontosabb, hogy jó minőségű
nyári abronccsal harmadával csökken a fékút.
Erre vonatkozóan nincs előírás, a KRESZ és a 6/1990. KÖHÉM rendelet csak azt szabályozza, hogy mind a négy guminak teljesítenie kell a járműre vonatkozó terhelhetőséget és sebességindexet.
Azonos tengelyre szerelt gumiknál azonosnak kell lennie:
Tavaly a kaucsuk világpiaci ára jócskán nőtt a termelő országokat sújtó természeti katasztrófák miatt, ráadásul a gyártáshoz szükséges anyagok (elsősorban a szénszármazékok és az acél) ára is magasabb lett. Mindez 2017 őszén a téli abroncsok akár 5-10 százalékos drágulását okozta, és bizony most tavasszal sem fog jelképes árakba botlani az, aki betér a gumishoz.
A munkadíjak sem lettek olcsóbbak
(sőt, kevés a szakember), ugyanakkor több lehetőség is adódik a spórolásra.
Ezek közül az egyik az, hogyha nem ugyanarra felnire rakatjuk fel és le az abroncsokat (összesen 6000-13 000 forint), hanem komplett kereket cserélünk (centrírozással kb. 4-7000 forint). Könnyű kiszámolni, hogy egy külön téli acéltárcsa-szett néhány év alatt megtérül.
Ez a hercehurca elmarad annál, aki négy évszakos gumit használ
- az elmúlt években nagyot fejlődtek ezek, de extrém időjárásban, például az évi néhány havas napon gyengébben muzsikálnak. Igaz, így is érdekesek a keveset autózókak.
Maradva a szezononkénti szetteknél, sokan csak a műhelyben szembesülnek azzal, hogy elkopott vagy –öregedett a nyári gumijuk. Ilyenkor már szinte senki sem veteti le autóját az emelőről, hanem a szerviz készletéből választ gumit, pedig akár tízezres nagyságrendben is spórolhatott volna azzal, ha webáruházban vásárol. Érdemes tehát mindig arról is kikérdezni a szerelőket, hogy milyen állapotban vannak az éppen leszerelt abroncsok, vagy magunk is kézbe vehetjük az ellenőrzést.
Az egyik legfontosabb, törvényben is szabályozott kritérium a megfelelő profilmélység. 1,6 milliméter szerepel a jogszabályban, de a fél év alatt várható kopás mértékét figyelembe véve legalább 2-3 milliméterrel szabad csak nekivágni a szezonnak, bár
alsó határértéken nem ideális a vízkiszorító-képesség.
Fontos, hogy abroncson belül több helyen érdemes mérni (az egyenetlen kopás elállítódott futóműre utal), és mind a négy gumit ellenőrizni kell, alkalmanként cserélve az elsőket és hátsókat.
Sokan a pénzérmés - elsősorban 100 forintos - módszerre esküsznek, de a legjobb eszköz erre a mélységmérő. Otthoni használatra felesleges digitálisra költeni, bőven megteszi a pár száz forintos, kulcstartónak is használható tolómérő. Található az abroncsokban kopásjelző is, amikor viszont ez 1,6 milliméternél láthatóvá válik a futófelületen, már régen rossz, ilyenkor indulni kell a műhelybe cseréltetni.
Nem csak a sok kilométer, hanem az idő (illetve a napsütés) a gumi ellensége - ha repedezett az oldalfala, ideje selejtezni.
A mai abroncsok élettartamát 10 évben szokták maximalizálni,
de ebből hosszabb idő is eltelhet úgy, hogy felszerelés előtt, raktárban állnak. Meddig szabad megvenni őket? A Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása szerint megfelelő tárolás mellett 3 éves koráig frissen gyártottnak, 3-5 évesen újnak számítanak - utóbbi eset azonban ritka, és tudnia kell róla a vevőnek.
Milyen abroncsot érdemes választani? Ennek eldöntésében minden évben az ADAC német-osztrák gumitesztje ad támpontot, amely idén meglepetést tartogatott,
a középkategóriás típusok remekül szerepeltek.
Kétféle népszerű méretet teszteltek, egyik a Volkswagen Golfé (205/55 R16) volt: itt a prémium Michelin Primacy 3 nyert, de a Bridgestone-almárka Firestone is az élmezőnyben végzett.
Kisautó, vagyis Ford Fiesta méretben (175/65 R14 T) pedig felborult a szokásos erősorrend, és első helyezést szerzett a Falken Sincera SN832 Ecorun, mögötte a szintén másodvonalbelinek tartott, a többinél kedvezőbb árú Semperit Comfort Life2 végzett. A száraz és vizes úton kezelhetőség, a zaj, a fogyasztás és a kopás számított az értékelésnél, összesen három abroncsa kapott csak feltételesen ajánlott értékelést. „Sokat fejlődtek a nagy konszernek másodmárkái” - szólt az ADAC összegzése.