A keleti blokk kedvence a Lada-korszak előtt - Moszkvics 408 (1967) teszt

Moszkvics 408 veterán teszt
A 408-ast egészen 1976-ig gyártották, nyolc évig az utód 412-essel párhuzamosan. Nyugaton is kedvelték, mert olcsó volt (1967-ben a termelés 51%-a exportra ment)
Vágólapra másolva!
Ha műszakilag nem is, formatervében nagyot lépett előre a Moszkvics 1964-ben. A 408-as vonalait az olasz Pininfarina rajzolta. Kipróbáltunk egy csodásan felújított példányt, ami az oldtimer minősítés mellé egy különleges bejegyzést is kapott a forgalmijába.
Vágólapra másolva!

Az MZMA (Moszkvai Kisautógyár) vezetősége az 1960-as évek elején meglepő fordulattal úgy döntött, hogy az új modell formatervét a Pininfarina stúdióra bízza. Az eredmény elegánsra és finoman amerikai beütésűre sikeredett, technikailag azonban csak egy tyúklépést tett előre a szerkezet, hiszen ugyanaz a lomha, OHV-vezérlésű, három főtengelycsapágyas, 1,4-es motor dohogott az orrában, amely elődjét, a gömbölyű 403-ast is vitte.

Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt

Igaz, új karburátorral és a szívócső átalakításával 50 lóerősre izmosították a négyhengerest,

átvették ugyanakkor a klasszikus kormányváltót.

A futómű is változatlan maradt, elől független, kettős keresztlengőkaros csavarrugós, hátul merevhidas, hosszanti laprugós, de hátul puhábbra cserélték a rugókat, így a 408-as pattogós helyett ringós lett, és a rossz utaktól sem ijedt meg.

Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt
Moszkvics 408 veterán teszt

A tervezők tudták, nem minden autójuk közlekedik majd Moszkva sugárútjain, és a télre is gondoltak: a kabinból zsalu húzható a hűtő elé, az olajhűtő pedig elzárható, így hidegben könnyebben bemelegszik a motor.

Az 1,4-est szükség esetén be is lehet kurblizni,

és az előgyújtás szerszám nélkül állítható egy, az elosztófej tövében lévő kerékkel és skálával. Két olajszűrő is van: egy papírbetétes és egy fésűs, az akkori szovjet olajak minőségét ismerve nem csoda, hogy 2000 km-enkénti cserét írt elő a gyár.

Belgiumnak még dízel Moszkvicsok is jutottak

Dinamizmus még nyomokban sem lelhető fel a 408-asban, de ez nem gátolta meg a gyári versenycsapatot abban, hogy – akárcsak korábban a 407-esekkel – ezekkel is rendszeresen elinduljon hazai és nemzetközi ralikon (a raliváltozatokat a 412-es modernebb, 1,5-ös OHC-motorja vitte). A 408-ast két sorozatban is gyártották, a korai kettő vagy négy kerek fényszóróval (nyugati exportra csak néggyel) világított, hátul pedig keskeny, függőleges lámpái voltak.

A könnyűfém hengerfejes, három főtengely-csapágyas gép már 1964-ben is elavultnak számított. Duplatorkú K-126-os karburátor eteti, átlagfogyasztása 9,0 l/100 km körüli Forrás: Retro Mobil

1969-től a második szériára már téglalap alakú reflektorokat, kormány- helyett padlóváltót és vízszintes hátsó lámpákat szereltek,

így megjelenése leginkább az utódmodellre, a 412-esére hasonlít.

Ötajtós kombi (M-426, ilyet is teszteltünk) és háromajtós furgon (M-423) is létezett belőle, a nyugati licenszre készülő Zsiguli felbukkanásáig a 408-as igazi keleti sikermodell volt.

Hátul két személy kényelemben utazhat, az üléseken új műbőr feszül. A kétszínű ritka volt Forrás: Retro Mobil

Nyugatra is exportálták, Franciaországba, Finnországba, Norvégiába és Nagy-Britanniába, majd 1968-tól Belgiumban, a Scaldia gyárában elindult a dízelek összeszerelése. Ezek lusta és zajos, de egészen takarékos 1,8-as, 52 lóerős, Perkins-gyártmányú gázolajos motorokat kaptak. Hozzánk csak kevés 408-as jutott, és nem is volt túlságosan népszerű.

Érdekes lelet, oszladozó beltéri műanyagokkal

Tesztautónk tulajdonosát különleges kapcsolat fűzi a típushoz, régen, tágabb családjában több ilyen is volt, ő pedig

korábban restaurált már egy színre, évjáratra is szakasztott ugyanilyet,

de aztán eladta. Belejött a felújításába, ezért keresett magának egy ugyanolyat. Itthon találta meg, részben szétszedett, restaurálásra már előkészített állapotban.

A 372 literes csomagtérbe csak ferdén fér be a pótkerék, sokat elvesz a helyből. A tekintélyes méretű gyári szerszámkészletben kurbli is van Forrás: Retro Mobil

Bár a 408-as kasztnija egészen jól ellenáll a rozsdának - vastag acéllemezekből készült –, a típusra jellemző korróziós helyeket, a hátsó sárvédőíveket és a küszöböket itt is felfalta az idő. Nem jelentett különösebb gondot a kijavításuk, itthon sikerült hozzájuk megfelelő elemeket találni. A motor gyenge volt és füstölt, de nem kellett nagygenerál, egy gyűrűcserétől rendbejött.

2,4 méteres a tengelytáv, a hasmagasság tisztességes, 18 centis Forrás: Retro Mobil

A futóművet az utolsó csavarig szétszedték és felújították, a váltóhoz azonban nem nyúltak. Ezt az autót valaki korábban padlóváltóssá alakította, de eredetiségét egy bontóból szerzett kormányváltós egységgel viszonylag gyorsan sikerült helyreállítani.

A 408-asok betegsége a beltéri szerves műanyagok elporladása.

Itt is menthetetlen volt az összes kapcsoló és gomb, sőt a kormányból is csak a vasváz maradt meg. Szarvason egy kisiparos öntött mindenből újat.

Amerikás hangulat kanapéval és kormányváltóval

Ikerfényszórók, diszkrét fecskefarok, elegáns hűtőmaszk, mindenütt króm, kényelmes, egybe-üléspadok és puha rugózás: ezek alapján a 408-as tényleg amerikai minilimuzin benyomását kelti. A legnagyobb kuriózum azonban az, hogy hidegháború ide vagy oda, a Moszkvicsok amerikai szabvány szerinti, General Electric-gyártmányú fényszórókat viseltek egészen 1967-ig!

Nyugati mércével is elegáns a pult, orosz divat szerint balra van az indítókulcs. 1968 januárjában osztott ülőlapok váltották le az egybepadot Forrás: Retro Mobil

A 408-as motorja zajos és gyenge. Állásból majdnem fél perc kell a 100 km/h-hoz, a végsebesség pedig 120 körüli.

A kezelőszervek megdolgoztatják a vezetőt, az egyes szinkronizálatlan,

a váltót határozottan kell mozgatni, de pontos, a hátramenetet viszont keresgélni kell, és zajos is. Nehezen forog a kormány, aki vezetett már ős-Ladát, ismeri ezt az érzést.

Hiába az ikerfényszóró, sötétben tilos használni

Hatalmas a holtjáték, emiatt és a keskeny diagonálgumik miatt is a kocsi kóvályog az úton, állandóan korrigálni kell. A lágy futómű a kanyarban és fékezéskor is billeg, a magas karosszéria pedig dől, érzésre rettentően instabil, de az úthibakezelés nagyon jó – akkor sem jönnek zavarba a Moszkvicsok, ha le kell térni az aszfaltról.

13-as kerekeken gurul, gyárilag nem adtak hozzá fehér falú gumikat, de jól állnak neki Forrás: Retro Mobil

A felfüggesztésben egyértelműen az egykörös, rásegítő nélküli (csak 1969-től lett kétkörös és szervós a rendszer) négy dobfék a leggyengébb láncszem, a konstruktőrök dicséretére szóljon: elöl duplexek a dobok, és – először a Szovjetunióban – önbeállítósak is. Nagyon rá kell lépni a pedálra, hogy a kocsi megálljon,

80 km/h felett pedig elvész a biztonságérzet,

úgyhogy nagyjából ez a kellemes utazótempó, már csak a nyomórudas motor szelepeinek épsége érdekében is.

A szivargyújtó és a rádió maga a luxus. Itt még csupasz fém a pult teteje körbefutó habszivacs-csíkkal, 1971 után puha műanyagba burkolták Forrás: Retro Mobil

A forgalmi érdekes bejegyzése, a „szürkületig használható” a teljesen piros hátsó lámpák miatt került a papírokra (le lehetett volna cserélni újabb narancssárga indexburásra, de így eredeti). A 408-as nagyobb élmény a szemnek, mint az utasnak és pláne a vezetőnek, be kell látni, hogy új korában sem volt jó autó. Ennek ellenére bárhol a KGST-ben mindenki boldog volt, aki hozzájuthatott.

Műszaki adatok - Moszkvics 408 (1967)

Motor: soros négyhengeres, OHV-vezérlésű, hengerenkénti négyszelepes benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1358 cm3. Furat x löket: 76,0x75,0 mm. Kompresszió: 7,0:1. Teljesítmény: 50 LE, 4750/perc fordulaton. Nyomaték: 92 Nm, 2750/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugókkal, hátul merev tengely, laprugókkal, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítókkal. Egykörös hidraulikus fékrendszer elöl duplex, hátul szimplex dobfékekkel, szervorásegítés nélkül.

Felépítmény: négyajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4090x1550x1480 mm. Saját tömeg: 990 kg.

Végsebesség: 120 km/h. Tank: 46 l.

Még több veterántesztet olvashat a Retro Mobil aktuális számában: