És ne vígy minket kísértésbe - Mercedes-AMG GLC 63 menetpróba

Mercedes-AMG GLC 63
Vágólapra másolva!
Kilométer-milliomos taxik, hűvösen elegáns reprezentációs limuzinok, szendvicspadlós kiskocsik, kőkemény terepjárók. Bárhová is néztünk, a Mercedesekben mindig nagy adag racionalitás volt, de az elmúlt években minden a feje tetejére állt. Most elérkeztünk a sportosítási őrület csúcsára: fogták a közepes méretű SUV-ot, belegyömöszöltek egy pokoli V8-as motort, az AMG pedig hozzáigazította a futóművet és a fékeket. Ilyen szörnyetege még a BMW-nek és a Porschénak sincs - de mire jó vajon?
Vágólapra másolva!

Rekedt hördüléssel ébred fel a gépház mélyén a biturbó motor, majd emelt alapjáratú gurgulázással hozza újra a kormány mögött ülő topmenedzser (és az irodaházi mélygarázsba letévedő összes kolléga) tudomására, hogy

készen áll a súlyos tűzijátékra.

De kis idő múlva vége az erőfitogtatásnak: a V8-as járása kisimul, és polkorrekt üzemmódban hámozza át magát a GLC 63 AMG a radarokkal teli nagyvárosban, hogy aztán a tempólimit nélkül sztrádán mindenkit felfaljon.

Kékben az ötajtós AMG-SUV, fehérben a Coupé. Mindkettő kipufogójából egy-egy csappantyút kinyitva őrült rock&roll szól, a felnik 19, illetve az S-modellben 20 colosak Forrás: Mercedes-Benz

Nem hegyomlás, de jól kigyúrta magát

Egyáltalán mi ez az autó? Sokan még nem igazodnak ki a Mercedes szabadidő-autók típusjelzésein, pedig a korábbi káosz után néhány éve racionalizálták őket. A G (Geländewagen, vagyis terepjáró) és L előtag mindnél közös, utána pedig a harmadik betű arra utal, melyik limuzin alapjaira épül. Ez a gép a C-osztályra, tehát egy középkategóriás SUV, Európában újabban ilyenekért állnak sorba a vevők.

Nagy a SUV-felhozatal, a tornasorban GLA, a GLC, a GLE és a hatalmas GLS áll. Na meg a hamarosan megújuló klasszikus terepjáró, a G-osztály. Méret szepontjából a GLC talán a legjobb kompromisszum: tágas, de lehet vele parkolni Forrás: Mercedes-Benz

Ebben a mezőnyben mintha hallgatólagos megegyezés lenne a prémiumgyártók közt: a BMW X3 M40i, az Audi SQ5, a Jaguar F-Pace S és a Porsche Macan Turbo is hathengeres, 350-400 lóerős motorral áll a kínálat csúcsán, és ebbe a sorba illeszkedik a szintén V6-os Mercedes-AMG GLC 43 kupé is.

Nemigen lehetett dühös tulajdonosi panaszokat hallani arról, hogy levillognák őket az útról.

Sportkormány középállás-jelzővel, sok karbon- és aludíszítés, AMG-plakett és néhány más apróság jelzi a csúcsmodellt Forrás: Mercedes-Benz

Csakhogy a Mercedes sportrészlegén valakinek elgurult a részlege, talán Hamilton diadalmenetét látva, vagy azon felbuzdulva, hogy mennyire jól sült el az üreguras autómárka fiatalosra, pörgősre alakítása az elmúlt években. Fogták hát az AMG GT nevű szörny (itt olvashat róla tesztet) nyolchengeres, négyliteres biturbó motorját, és bepréselték a GLC orrába - erre varrjon gombot a konkurencia!

Börtönrács, egy régi elem a Mercedes motorsport hőskorából: csak a nyolchengeres AMG kap Panamericana hűtőmaszkot Forrás: Mercedes-Benz

Kell belőle terepkupé, mert az a menő

A mérnökőrület eredménye 476 lóerő és kereken négy másodperc alatt megfutott százas sprint egy viszonylag emberi léptékű hobbiterepjáróban, de biztos, ami biztos, máris készültek egy még durvább S-modellel is azoknak, akiknek semmi sem elég. Mondanunk sem kell, ilyeneket hoztak el a Stuttgart környéki nemzetközi menetpróbára is, méghozzá a drágábbik, Coupé kivitelben.

Sokan gyászolják a régi 6,3-as szívómotort, és tényleg utánozhatatlan volt a hangja, de a négyliteres biturbó akár 700 Nm-es nyomatékával hamar rövidre zárja a nosztalgiázást: ez brutális Forrás: Mercedes-Benz

Sokak zsebében kinyílik a bicska az ilyen terepkupék láttán (ennek talán az X6-tulajok sávváltási, parkolási szokásai ágyazhattak meg az elmúlt években), és magam sem rajonok a műfajért: túl azon, hogy felvágós, a praktikum is csorbát szenved, hiszen kisebb a fejtér, a mögöttes forgalmat lőrésnyi szélvédőn látjuk.

De a vevők szeretik, mert masszív, viszont mégis sportosabb, mint egy mezei SUV.

Hol másutt, mint a Nürburgringen hangolták a Race üzemmódot. Széria a légrugó és az adaptív lengéscsillapító Forrás: Mercedes-Benz

Jobban aggaszt a megítélésénél, hogy szakadó esőben indulunk útnak, az erdőben kanyargó utakra pedig helyenként avarszőnyeget fújt a szél - hogyan fogjuk így megcibálni az oroszlán bajszát? Még szerencse, hogy alapáras az összkerék-hajtás, körben 390 milliméteres féktárcsákba harapnak a betétek, a kiszélesített kerékjáratokban pedig peres, csúcsminőségű gumik feszülnek a felniken.

Dráma tagozat: így tombol bő 500 lóerő

Néhány kanyar után kezd kialakulni a bizalom, amit az elején a magas üléshelyzet és a két tonnás saját tömeg még erősen megkérdőjelezett: ez bizony döbbenetes sebességekkel képes elfordulni, és kormány (lényegében menetdinamikai üzemmódtól függetlenül) meglepően direkt.

Nyilván nem tudja letagadni a méreteit

és magasabb tömegközéppontját, de SUV-mércével fenomenális. Egészen addig legalábbis, amíg át nem ül valaki a fél emelettel alacsonyabb C-osztály AMG-változatába.

Képen elegánsabb ugyan a Coupe, de élőben szimpatikusabb az alapváltozat. Ezen jobban is látszik, mennyire kigyúrta magát a 63-as AMG: szélesebb, alacsonyabb a többi GLC-nél, tetőszárnya, diffúzora és 2+2 kipufogóvége is fenyegető Forrás: Mercedes-Benz

Ez persze mellékes, amikor úgyis mindenki szabadidőautót akar, és a GLC még néhány érdekességet elő tud rántani a bűvészkalapból. Például akár 280-nal is repeszthet, ha a tulaj megrendeli a Driver's Package nevű opciót, majd ideális esetben elballag egy vezetéstechnikai tréningre (és nem a Dózsa György úton próbálja csiszolni képességeit). Van még benne rajtprogram is, amivel 3,8 másodperc alatt katapultál százra - ezt a balláb-fékes trükköt kipróbáltuk, és megállt bennünk az ütő.

Bizony, ebben még analóg műszerek vannak. A képen aktivált rajtprogram mellett, mielőtt az utasok feje koppanna a fejtámlán Forrás: Mercedes-Benz

További betyáros trükk a sperrdiffi (az S-modellben elektronikus vezérléssel), ami a Sport+, és főleg a Race üzemmódban részben kiiktatott menetstabilizálóval, illetve a nyomatékot alapvetően hátrafelé terelő összkerékhajtással együtt szürreális dolgokat enged: egy-egy kanyarban

simán fel lehet kérni kis driftelős táncra

a GLC-t, ami nem éppen szokványos dolog a háziasszony-kompatibilis SUV-ok közt.

Látunk némi esélyt arra, hogy válaszul a többi prémiumgyártó is kijön V8-as középketegóriás SUV-modellekkel, ha a Mercedesre lesz vásárlói igény. Akkor aztán indulhat a felesleges lóerőháború Forrás: Mercedes-Benz

Harci elefánttal a hétköznapokban

Aligha árulunk el titkot azzal, hogy mindennek ára van: a menetpróbán száz kilométerenként 15,6 liter benzint hörpintett fel a terepkupé, és fenntartási költségek (gumik, fékek, stb.) terén senki se számítson sok jóra. A nyolchengeres AMG-modellek ára eleve 25 millió felett indul, de a kipróbált Coupé S-nél 30 millió szerepel az árcédula, és egy kisautó árát simán el lehet még tapsolni extrákra. Igaz viszont, hogy a legtöbb műszaki okosság széria benne, köztük a remek légrugózás is.

Jól használható méretű a csomagtér, de akinek csak ez a fontos, és nem a magas üléshelyzet vagy a zömök fellépés, vehet ám kombi C-osztályt is hasonló hajtáslánccal, de alacsonyabb súlyponttal Forrás: Mercedes-Benz

Aki ez alapján varázsszőnyegre számítana, meg fog azért lepődni, ugyanis komfort üzemmódban is elég feszes a rugózás. Ugyanakkor a sokféle vezetéssegítő asszisztens, illetve az okos infotainment rendszer mellett a finoman kapcsolgató,

kilencfokozatú automataváltó segíti a jó hétköznapi használhatóságot.

Utóbbi legfőbb összetevője persze a tágas, minőségi berendezésű utastér és az 500-1600 literes csomagtér, e téren természetesen jobban muzsikál a Coupénál a GLC-alapkasztni.

Villámgyorsan dobálja fel-le kilenc fokozatát az automataváltó, igazából a kormány mögötti fülekkel felesleges is beavatkozni. Versenypályán persze más a helyzet, ott kikapcsolt ESP-vel nagy mókára lehet képes Forrás: Mercedes-Benz

Hoztak azért ilyet is a menetpróbára, és a kizárólag a 63-asokat díszítő Panamericana-hűtőráccsal, kék színben, na meg a decens, de határozott optikai tuning többi elemével tényleg elhitette velem, hogy lehet érte rajongani. Racionális érvek persze nemigen szólnak mellette (jóval értelmesebb választás például egy plug-in hibrid kivitel), de két hagyományos AMG-erőssége, az egyenesekben nyújtott pokoli gyorsulása, és lúdbőröztető V8-as hangja egyedi, megunhatatlan játékszerré teszi.