Túl a harmadik X-en - BMW X3 (2017) menetpróba

új X3-as BMW
Vágólapra másolva!
Az első X3-as BMW bemutatása, vagyis 2003 óta másfél millió darab kelt el a modellből a világon. Bármennyire is népszerű Európában, Németországban nem is gyártják, hanem az Egyesült Államokban, valamint Kínában és Dél-Afrikában. Hogy miért töretlen az X3-as sikere, az a harmadik generáció hazai menetpróbáján néhány perc után egyértelmű lett. De vastag pénztárca kell hozzá.
Vágólapra másolva!

Tokaj-Hegyalján, egészen pontosan Mádon próbálhattuk ki az új BMW X3-ast. Nehéz elképzelni alkalmasabb helyszínt a szőlőtőkék között kanyargó meredek, sáros földutaknál, amelyeket helyenként betonpanelekkel tettek traktorállóvá.

A bajor prémiumgyártó SUV-jának harmadik modellgenerációja minden probléma nélkül vette az akadályokat a vulkanikus talajon,

nem is csoda, hiszen a középkategóriából már bőven kilógó X3-ast pontosan ilyen terepre álmodták meg. Ez persze nem jelenti azt, hogy az autó kényelmetlenül érezné magát az aszfalton, szó sincs róla, sőt.

Könnyű terepen is jól érzi magát, de társaihoz hasonlóan főleg aszfaltra szánták. Alig változott a megjelenése, pedig a lemezek alatt minden új, még a platform is Forrás: BMW

Az új X3-as kívülről az elődnél is kevésbé tűnik terepjárónak: még lendületesebb, még sportosabb külsőt kapott. Ez a modell bemutatásakor bejelentett, az X modellcsalád történetének első hatszög alakú ködlámpáinak is köszönhető.

Avatatlan szem ugyanakkor nem lát túl sok különbséget a legújabb széria és az előző darabjai között,

az viszont tény, hogy ízig-vérig BMW maradt az autó így is: nem annyira feltűnő, mint inkább megjegyezhető.

Még tovább javult a minőségérzet, a középkonzol régi márkahagyományok szerint a vezető felé fordul Forrás: BMW

A legfőbb változások láthatatlanok

A belső változtatások is csak a legrutinosabb BMW-rajongóknak szúrnak szemet: a tapasztalt X3-as vezetőnek számító Berki Krisztián is nehezen találta elsőre a különbségeket. Olimpiai bajnok tornászunk szerint a legszembetűnőbb újítás, hogy érezhetően megnőtt a belső tér, kényelmesebb lett a vezető pozíciója, jobban kézre esnek a kartámaszok, a napfénytetőnek köszönhetően pedig szinte lélegzik az autó. Az akusztikus szélvédő, valamint a vastag oldalablakok már-már ijesztően tompítják a menetzajt,

belülről olyan az egész, mintha egy hangszigetelt rádióstúdióban ülne az ember.

A belső dizánjra az igényes szó a legtalálóbb, a gyártó hozza a tőle megszokott prémium megoldásokat akár a kárpitokról, akár a klasszikus BMW-menüre épülő multimédiás rendszerről legyen szó.

Berki Krisztián szerint kényelmesebb, jobban vezethető lett az X3-as Forrás: BMW

Utóbbi ráadásul már nem csak érintésre, hanem a kézmozgásra is reagál, ezzel jelentősen könnyebb például a navigáció használata, nem kell az érintőképernyőig nyújtózkodni. A head-up kijelző opcionálisan kérhető, a vezetett modellben jól felismerhető ábrákkal, könnyen emészthető felbontásban vetítette a vezető látómezejébe a legfontosabb információkat.

Itt is megjelent a nagyobb modellekből ismert gesztusvezérlés: meg sem kell például érinteni a kijelzőt a nagyobb felbontáshoz Forrás: Uwe Fischer

Az öt centiméterrel megnövelt tengelytávolságnak köszönhetően a hátul ülőknek sem kell lemondaniuk a kényelemről. Az ülések kialakítása az átszabott térrel együtt teszi problémantessé a hátul utazást.

A csomagtartó mérete 550 litertől 1600 literig rendezhető át,

a hátsó ülések támlája 40-20-40 arányban, három részre osztva hajtható előre.

Hátul is kényelmes (főleg a nagyobb tengelytáv miatt), és nagyobb fejteret kínál, mint a műszaki alapjain osztozó X4 terepkupé Forrás: Uwe Fischer

Jön a kanyar? Jöjjön inkább kettő!

Vezetéssegítő rendszerek tucatjaiból választhatunk, mint az adaptív tempomat legújabb generációja, a kormányzó- és sávtartó asszisztens, a holttérfigyelő, vagy a lejtmenet-szabályozó, ami jól is jött a meredek mádi dűlőkön lefelé. Az alapbeállítás nem engedi 9 km/óránál nagyobb sebességre gyorsulni az autót, de ez a tereptől és a vezető bátorságától függően állítható.

Csak egy gombnyomás, és máris biztonságban érezhetjük magunkat lejtőn lefelé is Forrás: Uwe Fischer

A kipróbált xDrive 30d 265 lóerős motorjával magabiztosan veszi a sima útfelületet is, aligha okozunk meglepetést azzal, hogy a BMW szabadidőautóját elsősorban ide tervezték. Nyolcfokozatú Steptronic automataváltója (ez minden X3-ban szériatartozék) szinte érzi az ember gondolatait: akkor, ott és úgy kapcsol fokozatot, amikor, ahol és ahogy azt a vezető szeretné.

Előzéskor begyújtja rakétáit, és - az 1,9 tonnányi összsúly ellenére - óriási önbizalmat ad az erős motor.

Nem véletlen, hiszen 5,8 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, a végsebesség 240-nél van. Az átlagos üzemanyag-fogyasztást 5,7 és 6 liter közé teszi hivatalosan a gyártó, de persze ennél jóval több gázolajat felhörpint a gyakorlatban.

A kibillenthetetlenség érzése a kanyarokban is megmarad, stabilitás és reakciók terén le is tagadhatná magas építését, a hibátlan tapadás, plusz az elektronikai segédletek sora legalább olyan biztonságérzetet nyújt, mint terepen az összkerékhajtás. A szőlőtőkék között gurulva az volt az érzésünk, hogy ez az autó tényleg átmegy mindenen, pedig nem vérbeli offroader felezővel és jó terepszögekkel: a legtöbb tulajnak az a fontos, hogy alkalmanként havas úton is hazajusson vele.

Felfelé és lefelé is magabiztos. Már 4,71 méter hosszú, nagyjából mint egy Skoda Kodiaq Forrás: BMW

Spórolós dízelek és egy új M-csúcsmodell

Az új BMW X3 itthon háromféle benzines és kétféle dízelmotorral kapható. A csúcsnak a 360 lóerős maximális teljesítményű M40i számít. A 8,2-8,4 literes átlagfogyasztást azért senki se vegye készpénznek, a 20 millió 50 ezer forintos alapárat viszont nyugodtan. Akad egy fontos érdeme is: ez a modellcsalád történetének első BMW M Performance tagja, álló helyzetből a százas sprintet 4,8 másodperc alatt letudja.

Az xDrive 20i induló ára 13 millió 350 ezer forint.

Ezért cserébe 184 lóerős benzinmotor jár 7,2 és 7,4 liter közötti szabványos átlagfogyasztással, alapesetben a kínálatból egyedüliként hátsókerék-hajtással (sDrive). A benzines paletta közepén pedig a típusjelzése ellenére szintén kétliteres 30i áll, 15 millió 900 ezer forintos alapárral, 252 lóerővel és 7,4 literes gyári fogyasztással.

Az M40i az erőforrások csúcsa Forrás: Uwe Fischer

A dízel-fanok a 20d és a 30d közül választhatnak, előbbi 14 millió 250 ezer forintnál, utóbbi 17 milliónál kezdődik. A kisebbik motor 190 lóerős és papíron csak 5 és 5,4 liter között fogyaszt, várhatóan ez lesz a kínálat egyik legnépszerűbb tagja. A nagyobbik hathengeres - amit mi is próbáltunk 265 lóerőre és ami még impozásabb érték, 620 Nm maximális nyomatékra képes.

A hosszabb orr jót tett az összhatásnak, már a legkisebb felniméret is 18 col Forrás: BMW

Nagyon valószínű, hogy hamarosan zöld (rendszámos) alternatíva is gyarapítja az X3-modellcsaládot, mégpedig a többi BMW-ből ismerős plug-in hibrid hajtással - hiszen nem csak Amerikában lenne rá igény, hanem újabban Európában is egyre többen keresnek ilyeneket a dízelek helyett.