Hét bő esztendő - Kia Stonic (2017) bemutató

Kia Stonic
Vágólapra másolva!
A koreaiak egyáltalán nem kezdők a SUV-témában, azonban mindeddig elsősorban a közepes és a nagyobb méretű szabadidőautókra összpontosítottak. Csakhogy a vásárlók világszerte követelik a kisebb méretű terepjáró-imitációkat is, így adott volt a feladat, lefelé kell bővíteni a palettát, a Rio alapjain, de kalandot ígérő fazonnal.
Vágólapra másolva!

Nem volt nehéz dolga a mérnököknek, már csak azért sem, mert ezúttal is a konszerntárs Hyundai-al közösen folyt a munka. Ennek eredményeként megszületett a Hyundai Kona - Kia Stonic páros, amelyek egyébként méretükön kívül jobban nem is különbözhetnének egymástól. A Stonic hazai bemutatóján természetesen sokat nem foglalkoztak a másik autóval, ellenben a házon kívüli konkurenciával annál inkább.

Jellegzetesen kiás arc, határozott élek, de közel sem olyan extrém dizájn, mint a Hyundai Kona esetében: ez mindenkinek tetszeni akar. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Kia

A Klebelsberg kastélyban tartott rendezvényen Nagy Norbert, a márka hazai ügyvezetője mi mással is kezdhette volna a prezentációt, mint a kategória népszerűségével, illetve ezen belül a kiskategória egyre növekvő SUV-eladásaival.

Ebből a tortából a Kia is szeretne részesedni,

ami Stonicra vár majd (a nagyjából hasonló méretű, elektromosként is kapható Soul kicsit más közönséget céloz meg).

Az eltérő fényezésű tetővel összesen 20 színkombináció létezik. Nem billegős a Stonic, ennek viszont kissé feszes hangolás az ára Forrás: Kia

Láthattunk adatokat e szegmens hazai eladásairól, utóbbinál a lista élén a Suzuki S-Cross, az Opel Mokka és a Renault Captur állt. Egyszer sem ejtették ki annak a konkurensnek a nevét, akivel igazán harcolnia kell majd, ez pedig a Vitara. Márpedig a Stonic méretével és árával főleg az esztergomi bestseller típus ellen indulhat harcba, de persze egy részletes teszt során magunk is meggyőződünk erről.

Minden változatban széria a 7 colos érintőképernyő. A beltér a színes betéteket leszámítva nem túl formabontó, de jó az ergonómia Forrás: Kia

Szimplán divatos, nem formabontó

A Stonic egyébként bevált recept szerint készült, hiszen egyszerűen fogták a kínálatban lévő Rio kisautót, kicsit megnyújtották és faragtak rá egy új karosszériát. Ennek megfelelően a formavilág nem okoz nagy megdöbbenést, a meglehetősen merész Hyundai Konával szemben a Kia verzió egészen visszafogott lett. Szemből látszik a legjobban a Rióval való rokonság, a kicsit más lökhárítót leszámítva szinte semmi sem változott.

Nem hiányozhatnak róla a terepjárós műanyag díszítőelemek, de szó sincs összkerékhajtásról. Igaz, ebben a szegmensben elenyésző a 4x4-arány Forrás: Kia

Oldalról már egyértelmű a különbség, sőt, még kisebb játékos részletekre is futotta. Ilyen az övvonal végének felívelése vagy az elmaradhatatlan oldalsó műanyagozás szintén ívelt megtörése a hátsó ajtókon.

Hátulról aztán ismét ismerős látvány fogadja az embert,

tulajdonképpen egy Sportage köszön vissza, bár a lámpákat ezúttal nem kötötték össze. Sokk helyett könnyen emészthető, és barátságos az összhatás.

Ebben még szívómotorosok a belépők

A műszaki tartalom és a beltér már tényleg egy az egyben a Rióból érkezett. Ennek megfelelően az alapmotor az 1,25 literes, szívó négyhengeres, 84 lóerős, amely kellemes csalódás volt a Rióban, a Stonic pedig nem nehezebb nála, szóval akár még működhet is a dolog. Aki ezt kevesli, mert szeretne némi dinamizmust, vagy gyakran jár városon kívül, ugorhat az 1,4 literes változatra: ez még szintén egyszerű, de problémamentes szívómotor, de 100 lovas, ráadásul hatsebességes váltó jár hozzá.

Aki dinamizmusra számít, a képen látható ezres turbómotorhoz vagy a dízelhez kénytelen folyamodni. Áruk és megbízhatóságuk miatt mégis sokak választják majd a szívó benzineseket Forrás: Kia

Szintén hat fokozattal jön a csúcsbenzines, ez egyliteres, háromhengeres és turbós:

120 lóerővel már életvidáman mozgatja az autót.

Felülről 1,6-es dízel zárja a sort, ez 110 lóerejével nem a legerősebb, viszont 260 Nm-es nyomatéka bőven a többiek felett van. Jövőre a turbós benzineshez érkezik egy hétfokozatú duplakuplungos váltó, viszont összkerékhajtás biztosan nem lesz, a Kia nem erőlteti a terepjárós irányt.

Szemből nézve van azért valami komikus a fogatlan mosolyban, de élőben könnyen emészthető a forma. A nappali fény természetesen LED-es, a tompított- és távfény nem az Forrás: Kia

Mint egy felfújt és panorámás Rio

A bemutató keretein belüli rövid tesztvezésen pillanatok alatt meg is tapasztaltuk, hogy a Stonic nem falmászásra termett: a kastélyból kihajtva a meredek kijáraton rögtön sikerült odakoccolni az első lökhárító koptatóját. A próbaút persze nem volt elegendő alapos megismerésére, erre majd külön tesztben kerítünk sort, mindenesetre élénken kanyarodott, és épeszű felnimérettel a rugózása is elfogadható, de nem lágy. Csendes, és átlagos dinamikát nyújt az 1,4-es szívó benzinmotor.

Kellemesen kemény az ülések tömése, ami azt sejtteti, hogy hosszú utakra is beválnak, de a hátsókon kissé rövid az ülőlap Forrás: Kia

Mivel nemrég teszteltem a Riót, némi előnyben voltam, és első benyomásaim nagyon hasonlóak voltak: extravagáns külső-belső dizájn és sportosság helyett itt is

főleg a használati értékre helyezték a hangsúlyt,

szolid kidolgozással. Vezetés közben elsősorban a magasabb üléspozíció (és az ebből eredő jobb kilátás) jelent újdonságot, na meg természetesen a szellősebb helykínálat.

Felső helyzetben rögzített padlóval az ajtóperemnél és a ledöntött hátsó üléstámlánál sem keletkezik lépcső - mostanában így szokás Forrás: Kia

Átlagos testalkatú felnőttek hátul is meglepően jól elférnek, ez mindenképpen feledteti a kisautó-alapokat, miként az a figyelmesség is, hogy nekik is juthat USB-csatlakozó. Használható méretű, 352 literes a dupla padlós csomagtartó, ennél azonban a Vitara is többet tud - érdemes lett volna tologatható paddal javítani a variálhatóságán.

Négymillió alatt már kapható klímával

Árával is igyekeztek vonzóvá tenni a Stonicot, a négyféle felszereltségből az alapot jelentő LX kivitelt a már említett 1,25 literes benzinessel akciósan 3,69 millióért kínálják. Ehhez a hat légzsákon és a hárombetűs biztonsági rendszereken kívül elektromos első ablak, automatikus fényszóró, állítható magasságú vezetőülés, elektromos tükörpár és 7 colos érintőkijelzős, Bluetooth kihangosítós rádió jár.

Csomagban 250 ezer forintért számtalan asszisztens (automata távfénykapcsolás, holttérfigyelő, fáradtságérzékelő, sávelhagyásra figyelmeztető, adaptív tempomat, vészfékező) kapható, az alapmodellénél fejlettebb műszeregységgel kombinálva Forrás: Kia

Nincs benne viszont légkondi, így érdemes a még épp négymillió alatti LX Exclusive verziót választani, ott további extrákat kapunk a pénzünkért. Felárért tolatókamera, sávelhagyásra és holttérre figyelmeztető rendszer, ülés- és kormányfűtés, esőszenzor és az elmaradhatatlan kéttónusú fényezés is kérhető.

Utóbbinál a C-oszlop alapszíne a tetőben is folytatódik,

ez a gyártó szerint targatetős hatást kelt, ami furcsa meglátás ugyan, de tényleg jól néz ki.

Talán ez a legelőnyösebb nézete, érdekes a C-oszlop sávjának folytatása a kétszínű tetőn. Ezzel a modellel búcsúzik a praktikus Kia Venga - kisméretű egyterűt a SUV-őrület óta szinte senki sem vesz Forrás: Kia

A turbós benzines legolcsóbban 4,59, a dízel pedig szintén akciósan 4,94 milliótól vihető el a belépőkivitelben. Utóbbinál még úgy is óriási az árkülönbség a listaáron hétmillió feletti gázolajos Vitarához képest, ha tudjuk, a Suzuki kereskedésekben ebből jócskán engednek, és a Kiához ugye 4x4-hajtás sem jár. Ne feledjük a koreai márka aduászát, a 7 év teljeskörű garanciát sem (ez viszont csak 150 ezer kilométerig érvényes), amely természetesen a Stonic-hoz is jár. Nagy meccs lesz, az biztos.