Nemrég még sci-fi volt, ma ettől rettegnek a magyar autósok

hekker hacker autó
Vágólapra másolva!
A magyar autósok 90 százaléka lehetségesnek tart egy autós hackertámadást, és 55 százalékuk szerint a hackerek a jövőben még komolyabb veszélyt jelentenek majd az autósokra nézve.
Vágólapra másolva!

Az NRC Médiakutató és a globális autóipari szoftverbeszállító, az NNG Kft. közös reprezentatív kutatása szerint az autóval rendelkezők 90 százaléka - nagyjából 2,2 millió magyar -, az autóval nem rendelkezőknek pedig 80 százaléka - 2,7 millió lakos - mondta azt, hogy

egy ilyen támadás veszélye már ma is valós.

A felmérés szerint az autóval rendelkezők 63 százaléka, azaz több mint 1,5 millió ember úgy gondolja, hogy az ő autóját nem érheti hackertámadás.

Az autótulajdonosok által birtokolt járművek 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, amelyek kockázatot jelenthetnek:

ilyen például az elektronikus lopásgátló rendszer; 44 százalék rendelkezik okos funkciókkal, 31 százalékukban van fedélzeti számítógép, 21 százalékuk pedig vezetést segítő funkcióval is rendelkezik.

A kiberbűnözés új ága jöhet létre

A lopásgátló feltörésére akkor van lehetőség, ha a hacker az autótól 10-30 méterre tartózkodik,

és kívülről-belülről ismeri az ilyen jellegű rendszereket - hívta fel a figyelmet Ziv Levi, az NNG csoporthoz tartozó Arilou Cyber Security (Arilou Ltd.) ügyvezető igazgatója. Kifejtette:

a navigációs rendszerek akár távolról is feltörhetők,

és bár kritikus rendszerekhez ezeken keresztül nem lehet hozzáférni, az elérhető, hogy az eredeti cél helyett valami egészen más helyszínre navigálják a sofőröket.

Az okos funkciók többnyire a telefon Bluetooth-kapcsolatán keresztül irányíthatóak az autóban, mivel azonban a telefon internetkapcsolattal is rendelkezik, ezen keresztül

gyakorlatilag bármekkora távolságról be lehet hatolni az autók rendszereibe.

A közlemény szerint egyre többet lehet majd hallani az autóipari kibervédelemről. Az Amerikai Egyesült Államokban már jogszabálytervezet is készült arra vonatkozóan, hogy

a közlekedési hatóságok szigorúbban szabályozhassák az autók rendszereire vonatkozó előírásokat,

és ezzel is csökkentsék egy esetleges kibertámadás kockázatát.