Nincs is ilyen királyfi tán - Peugeot 308 (2017) menetpróba

Peugeot 308
Vágólapra másolva!
A kompakt autók öldöklő küzdelmében sosem következett be a 2014-ben Év autója díjat elnyert Peugeot 308 uralma. Lényegében csak a címlapokat sikerült ideig-óráig bitorolnia, pedig nem érdemtelenül nyert ám anno a francia kompakt. De bárhogy is volt, ennek már három éve, eljött hát a kozmetika ideje. És egy vadonatúj dízelmotoré, ami a padlólemezhez hasonlóan az Opelek ruhája alatt is felbukkanhat.
Vágólapra másolva!

A külső - leszámítva a mérhető dimenziókat - meglehetősen szubjektív szemüvegen át vizsgálható csak. Mindazonáltal van egy bizonyos közízlés, amit a tudományos alapokon alkotó dizájnereknek illik tudnia és figyelembe vennie, nem megfeledkezve a márkaarculatról és a modell pozicionálásáról.

Az oroszlános embléma a motorháztetőről leköltözött a hűtőrácsra, egyes modellekben LED-es fényszóró pásztázza az utat. Még több kép a galériában, kattintson a képre! Forrás: Origo

A 2014-ben piacra dobott 308 tervezőcsapata szemmel láthatóan az aktuális Peugeot-stílusjegyekre összpontosított csak, a végeredmény úgynevezett selling pointja, azaz az értékesítési vonzereje inkább a tartalmában, mintsem a formájában érhető tetten.

Jellegzetes a hátsó lámpa, amúgy nem lehet ráfogni, hogy kilógna a kompaktok tömegéből Forrás: Peugeot

A vizuális ingerekre kihegyezett nagyközönség meglehetősen langyosan is fogadta, a belbecsre fogékony s erősen kritikus autós újságírói szakma azonban 2014-ben a rangos Év Autójának választotta.

Szóval a 308 messze jobb autó, mint amilyennek mutatja magát,

és a július közepétől bevezetendő modellfrissített változata még tartalmasabbá vált.

Korai lenne még temetni a dízelt

Ennek jegyében például két új motort kapott, amelyekből az 1,2-es PureTech, 4,5 l/100 km fogyasztású 130 lóerős turbós benzinest csak a prezentáción ismerhettük meg, az ugyancsak 130 lóerős, de 300 Nm nyomatékból gazdálkodó 1,5 literes HDi blokk viszont élőben is szerepelt a nemzetközi menetpróbára kiállított flottában.

Korszerű moduláris padlólemezen: a PSA EMP2-re épül a Peugeot 3008/5008 is, plusz az Opel Grandland X, a DS7, és a jövőben majd a III. Berlingo/Partner generáció (plusz Opel Combo) Forrás: Origo

A dízelbotrányok ellenére ne keressük azonnal a kákán a csomót: ez a gép a PSA állítása szerint

már most megfelel a 2020-as Euro 6c normáknak,

persze AdBlue adalékkal, ami a gázolajtank betöltőnyílása melletti bevezetőcsőbe tankolható, s immár szinte minden benzinkúton elérhető.

A Peugeot, majd a Citroen is felült az SUV-divat hullámaira, de sokan az alacsony üléshelyzetet értékelik - és a 308-ban meg is kapják Forrás: Peugeot

A jól ismert 1,6-ost nyugdíjazó új dízelmotor a gyakorlatban nagyjából ugyanazt az élményt nyújtja, amit az elődje: a 308-ban a tisztességes iparos jelző illeszthető rá, az 1,3 tonna menetkész tömeggel határhelyzetekben érezhetően küzd, a mindennapi haladós és takarékos közlekedéshez viszont kitűnő választás. Esélyes, hogy a nemrégiben felvásárolt Opel idővel egymaga is milliós tételben fogja értékesíteni majd az A-D mérettartományban.

Felébresztett oroszlán

Szerencsére az élvhajhászok is megtalálják a számításukat a 308 palettán: a 2.0 HDi a maga 180 lóerejével és a vadonatúj nyolcfokozatú Aisin adaptív automatával, gombnyomásra vadítható hangolású (de nem adatív gátlós) GT-line csomaggal már szedi a lábát rendesen.

Maradt az átlagosnál kisebb volán,

az e modellben direktebbre vett áttétellel a dél-német Alpokban megrendezett menetpróbán öröm volt cikázni a szerpentineken.

Icipici, sportos kormány, magasra tett műszerek: ezekkel meg lehet barátkozni. A külön panel helyett érintőképernyőről szabályozható klímával viszont nem Forrás: Peugeot

Ez fokozattan igaz volt a 205 lóerős THP 1.6 turbóra, amivel a hajtűkanyarokból bő gázzal vett kigyorsítások kihozzák az emberből a legjobbat, aztán az állatot s végül, ha túlzásba esik, a legkönnyebb nyáresti vacsorát is. Mit tudhat a még vadabb GTi?

Asszisztensek hada segít

Márpedig könnyen vérszemet kaphat az, aki egy teljes felszereltségű modernizált 308-as i-Cockpitja mögé kerül. Kissé hamis biztonságérzetet ad, hogy a legkorszerűbb, az 5008-ból átvett aktív vezetéstámogató-rendszerek sora avatkozik közbe, ha a vezető elmérné a féktávot, hiszen utólag már tehetetlenek.

Sávon belül tíz másodpercig önállóan tud kormányozni a 308-as, aztán átadja az irányítást a sofőrnek. Nálunk csak a kombit kínálják, a Kínában gyártott lépcsőshátút nem - olcsó szedánnak ott a 301-es Forrás: Peugeot

Ráadásul a kanyarvadászat leginkább inaktív állapotukban lehetséges, de a táblafelismerés, az adaptív tempomat,

a sávtartó és a vészfékasszisztens sűrű forgalomban életet is menthetnek.

A parkolássegítő pedig nyilván megálláskor praktikus, és ugye könnyen visszahozza az árát, ha a karcos, horpadt lökhárítót nem kell százezrekért javítgatni.

Belül továbbra sem szokványos

A vezetői környezet maradt, amilyen volt, azaz szimulátorokhoz hasonlóan futurisztikus. A főműszerek sem változtak, továbbra is hagyományos analógok, nagy kijelzővel csupán a középkonzolon találkozhatunk, de ott legalább jókora, 9,7 colos, természetesen érintős tablet feszít.

Analóg maradt a műszeregység, és továbbra is ellentétes oldalon van a kilométeróra és a fordulatszámmérő végállása Forrás: Peugeot

Érdekes geg a fordulatszámmérő tükörfordított működése, a legjobb azonban továbbra is a kicsi, tömzsi, a legkisebb mozdulatra is reagáló dodgemkormány, amivel a hágók megmászása mellett a szűk városi utcákban is öröm a manőverezés.

Nem mindenki szereti ezt az elrendezést,

de mi simán találtunk olyan üléspozíciót, amikor a karmima nem takart bele a műszerekbe.

Kis különbségek, de más összhatás

A vezetni szerető felnőtteken túl az óvodás gyerekeket is el lehet szórakoztatni a 308-cal: állítsuk egymás mellé a korábbi és a felújított modellt, s találják meg a különbségeket. Aki megtalálja mind az ötöt - az embléma elhelyezése, az első lökhárító, a fényszóró, a LED-csík és a hátsó lámpatest - megérdemel egy nagy adag fagyit.

A 2,75 méteres tengelytávú SW raktere az egyik legnagyobb a kategóriában, 610-1660 literes Forrás: Peugeot

Persze ilyen rejtvényekkel leginkább a vásárlók foglalkoznak majd, köztük is a jókora hányadot kitevő flottások, és hamar az anyagiakra terelődik a szó. Nos, az új modell árát sajnos még nem tudjuk,

a kifutó széria 4,75-6,70 millió forinttól vihető el akciósan,

használtautó-beszámítási kedvezménnyel. Azért így sem mondanánk a ketegória diszkontajánlatának.

Négy felszereltségi szint választható, a csúcs a GT, az extralistán még masszázsülést is találunk. Szívó benzinmotor nincs a kínálatban, a sztár várhatóan az új 1,5-ös dízel lesz Forrás: Peugeot

Persze a céges ügyfelek érdeklődésére mindenekelőtt a kombi tart számot, nem is csak kapitális csomagtere, hanem - nagyobb tengelytávja jóvoltából - a hátsó ülésnél érezhetően jobb helykínálata miatt. Ám így is kemény csatára számíthat a 308-as, házon belül a 3008/5008 duóval is.