Tíz éve mindenkit lenyom, és nem tervezi abbahagyni - Nissan Qashqai (2017)

Nissan Qashqai
Vágólapra másolva!
A kompakt szabadidő-autók bestsellere, a Nissan Qashqai a frissítés után is maradt, ami volt: egy tágas és kifinomult szabadidő-autó, amit nem a sportos vezetőknek, hanem a nyugodt családapáknak szánnak. Főleg a külső és a felszereltség változott, és hamarosan az önvezető rendszer is rendelhető lesz.
Vágólapra másolva!
A Qashqai továbbra is a Nissan sunderlandi gyártóüzemében készül az Egyesült Királyságban Forrás: Nissan

Ha nem tudták, eláruljuk: Európában a legkeresettebb szabadidő-autó Nissan Qashqai. Eddig összesen

2,3 millió talált gazdára belőle,

és 2017 első negyedévében is piacvezető volt a Volkswagen Tiguan és a Hyundai Tucson előtt. Persze a Qashqai első nemzedékének könnyű dolga volt, mert 2007-ben, amikor piacra dobták az Almera utódaként, még nem volt konkurense a kompakt szabadidő-autók kategóriájában.

A frissített Qashqai 17 milliméterrel hosszabb elődjénél (4377 milliméter helyett 4394 mm), de ez csak az új lökhárítóknak köszönhető Forrás: Nissan

A 2013-ben bemutatott második nemzedék ott folytatta a sikersztorit, ahol az elődje abbahagyta: úgy tud 10 százalék feletti piaci részesedést szerezni, hogy már 20 konkurenssel kell megküzdenie a vevőkért. Persze neki is

szüksége volt egy ráncfelvarrásra,

hogy a legújabb vetélytársakkal (Seat Ateca, Skoda Karoq, Peugeot 3008, Mazda CX-5) szemben is helyt tudjon állni.

A második generációból már nem készül hétüléses, nyújtott változat, pedig az egyterűek csökkenő népszerűségével talán lehetne létjogosultsága Forrás: Origo

Kezdetek óta az a Qashqai titka, hogy ügyesen ötvözi egy szabadidő-autó robusztus külsejét, enyhe terepjáró képességét, praktikusságát és kényelmét egy ferdehátú emberi léptékű alapterületével, vezetési dinamikájával, fenntartási költségeivel és - nem utolsósorban - alapárával, amely továbbra is hatmillió alatti.

Karakteresebb dizájn, adaptív LED

A Qashqai modellfrissítése azonnal észrevehető, akár a kocsi orrát, akár a hátulját nézzük. Újak a felnik, a lökhárítók, a V-alakú hűtőmaszk és a fényszórók is, a radar az első emblémába, a körkörös kamerarendszer első kamerája a hűtőrács keretébe költözött.

Könnyű felismerni a frissített változatot, nagyobb és feketébb lett a hűtőmaszk, és karakteresebbek a fényszórók Forrás: Nissan

A drága Tekna változatok teljesen LED-es fényszórójában a tompított fényszóró már adaptív, vagyis bevilágít a kanyarokba, de az egyenesekben is az időjárás és a sebesség függvényében sokféle módon terítheti a fényt. Szerencsére az olcsóbb változatok halogénjén is javítottak, a reflektor messzebbre és szélesebb kévével világít.

Jobb lett, de még nem prémium

Ahogy eddig, a Qashqai utastere tágas, a csomagtere viszont csak átlagos (430 literes).

Hétüléses kivitelt továbbra sem készítenek belőle

(pedig az első generációból volt), aki ennyi ülést akar, azt az értékesítő udvariasan továbbvezeti majd a szintén megújult X-Trail felé.

Az új kormánytól végre jobban lehet látni a műszereket, amelyek nem léteznek digitális változatban Forrás: Nissan

Észrevehetőek a kellemesebb anyagok az utastérben, de azért ne várjuk az Audik és Volvók szintjét: a Qashqai

egy jól összerakott, korrekt népautó, és a belseje is ennek megfelelő.

A korábbinál több gombot tartalmazó kormánykerék alul sportosan lapított, hogy megkönnyítse a be- és kiszállást, de ez eddig sem volt nehéz a vásárlók által kedvelt emelt üléspozíció miatt.

Prémium hangulatot árasztanak a csúcsváltozat új tervezésű, puha bőrrel borított ülései Forrás: Nissan

A Qashqai csúcsváltozatában, a Tekna+-ban puha nappa bőrrel kárpitozott, új tervezésű, kényelmes ülések vannak elektromos gerinctámasszal és memóriás állítással, de az ülésszellőztetés és a masszázs még ezekből is kimaradt. Viszont felszereltségi szinttől függetlenül mind a négy ablakhoz automata ablakemelő jár, amiket akár a távirányítóról is lehet működtetni.

Hátul kicsit több lett a lábtér az első ülések keskenyebbb háttámláinak köszönhetően Forrás: Nissan

A kétféle érintőképernyős fedélzeti rendszer is megújult, a felületük már olyan, mint egy okostelefoné, de így is régimódinak tűnnek a legújabb konkurensek rendszereit ismerve, ráadásul az Apple Car Play és Android Auto is hiányzik belőlük. Nálunk nincs nagy jelentősége, de az alapfelszereltség része a DAB digitális rádió, vezeték nélküli telefontöltő viszont felárért sincs.

Még jobban gyúr a komfortra

Kicsit kényelmesebbé tették a Qashqai eleve lágy futóművét a lengéscsillapítók cseréjével, a rugók puhításával, de a merevebb kanyarstabilizátoroknak köszönhetően megmaradt a jó úttartás is.

Még a 19 colos kerekekkel sem kényelmetlen az utazás,

persze a 17-es felnik a ballonosabb gumikkal városi tempónál jobban semlegesítik az úthibák ütéseit.

Csendesebb lett a Qashqai, mert az első ajtókba és a hátsó kerékívek mögé több zajcsillapító anyag került, és az ajtók körül is javították a zajszigetelést, és a hátsó ablak is vastagabb lett Forrás: Nissan

A Mazdáéhoz hasonló „aktív futóműszabályozás" rendszerrel még kevésbé mozog a karosszéria útegyenetlenségeken áthaladva, mivel az üzemi- és motorfék alkalmazásával csökkenti a bólintási hajlamot. Ezt nem nagyon érezni, de a Mazdában sem jelentős a hatása.

Hamarosan önvezető lesz

A második generációs Leafből érkező ProPILOT asszisztens 2018 tavaszán debütál majd a Qashqai-ban. A vezetéstámogató rendszer autópályán akár sűrű forgalomban, akár nagy sebességű utazásnál képes a kormányzás, a gázpedál és a fékek kezelésére, amennyiben nincs szükség sávváltásra. Három technológián alapul: Sávelhagyás-jelzés (LKA), Intelligens sebességtartó automatika (ICC) és Forgalmi torlódás asszisztens (TJP).

Kényelmes állásban nagyon könnyű, sportosban viszont jobban felkeményedik az elektromos szervokormány, mint korábban, de sok visszajelzést ekkor sem ad a vezetőnek. A Ford Kuga, a Seat Ateca és a Mazda CX-5 kormányzása közvetlenebb és élettelibb, bár a Nissané sem vádolható azzal, hogy pontatlan vagy indirekt lenne.

Változatlan motorok

A belépő szintet az 1,2-es turbós benzines jelenti 115 lóerővel, az 1,6-os 163 lóerős. Rendelhető két Renault-dízel is, az 1,5-ös 109, az 1,6-os 130 lóerős. A 630 ezer forintba kerülő fokozatmentes (CVT) Xtronic automata a gyengébb benzinessel és az erősebb dízellel párosítható, a

720 ezerbe kerülő összkerékhajtás

csak az utóbbival.

Erős, de nem túl takarékos az 1,6-os turbómotor, a zajosabb, de takarékosabb dízelek jobban illenek a Qashqai-ba Forrás: Origo

Nekünk csak az 1,6 literes, 163 lóerős turbós benzineshez volt szerencsénk az ausztriai menetpróbán, amely csendes működéssel és kellemesen nyomatékos karakterrel, de kissé magas, 9 literes átlagfogyasztással és nagy turbólyukkal mutatkozott be.

Vannak nála sportosabb, nagyobb és műszakilag fejlettebb kompakt SUV-ok, de igazán gyenge pontja így nincs a Qashqai-nak, ezért töretlen a népszerűsége Forrás: Nissan

Minden Qashqai esetében alapfelszereltség a hat légzsák, a manuális klíma, a Bluetooth-csatlakozás, a tempomat, a négy villanyablak és az elektromosan állítható külső tükrök.

A belépő ár 5,88 millió forint,

a frissítés után a különböző Qashqai-változatok nagyjából 110-250 ezer forinttal kerülnek többe, mint a korábban. Az értékesítés júliusban indul.