Öt innováció, amit szívesen látunk a Subarutól

Subaru, ascend, impreza, 2017.06.28.
Vágólapra másolva!
Közel hatvan évvel ezelőtt egy mindössze 360 köbcentis népautóval kezdődött minden, ma pedig Japán egyik legérdekesebb, 4x4-specialista autómárkájaként jegyzik a Subarut, ahol még mindig a tartalom számít inkább, mint a forma. Lássuk, milyen fegyverekkel indul csatába az autóipar Dávidja az óriáskonszernek Góliátjai ellen!
Vágólapra másolva!

Lesz kéthengeres bokszer turbómotor, Legacy pickup (lásd a szépemlékű Baját) vagy frizuragyilkos BRZ roadster? Megannyi kínzó kérdés, és mindre határozott nem a válasz, de a realitások talaján maradva is akadnak azért bőven izgalmas témák a Subaru háza táján. A márkánál, amit sosem a dizájn, a presztízs vagy a lehengerlő minőségérzet adott el igazán, hanem a műszaki tartalom.

A repülőiparban vannak a Fuji Heavy Industries (idéntől új nevén: Subaru Corporation) gyökerei. Jobbra a 16 lóerős, pöttöm 360-as kei car, a gyár legelső autója, középen a Leone kombi abból az időből, amikor még senki sem kínált 4WD személyautót. Galériához kattintson a képre! Forrás: Subaru

Ennek fő eleme az évtizedek óta csiszolt összkerékhajtás, amivel japán gyártó a mai SUV-őrületben helyzeti előnyből indul.

Naná, hogy a Foresterek és Outbackek népszerűek igazán,

idén pedig a friss XV lesz a fő újdonságuk, de adja magát a kérdés: mi lesz a hagyományos értékekkel, mint a precíz tömegeloszlás? Hogy állnak a biztonsági- és ökofejlesztésekkel? Egy innovációs napon minden kiderült.

Az innovációkat bemutató workshopon előadásokon és szemléltető ábrákon mutatták be a tervezés apró mozzanatait, beleértve a formatervezést is meghatározó funkcionális szempontokat (átláthatóság, helykínálat, áramvonalasság, komfort) Forrás: Origo

1. Idéntől gyalogoslégzsák és dugóasszisztens

Radar helyett sztereó kamerával működik a Subaru vezetéssegítő asszisztenseit összefoglaló Eye Sight rendszer, és a gyártó ígérete szerint pontosabban fel tudja ismerni az akadályokat, azok pontos távolságát. Fontos biztonsági fejlesztések ezek, a távolságtartó tempomat mellett ráfutás- és koccanásgátló, gyalogosfelismerő, sávelhagyásra figyelmeztető funkcióval.

Az emberi szemhez hasonlóan működik a sztereó kamera, az objektum mérete alapján határozza meg annak távolságát. Feltéve, hogy nincsen sötét Forrás: Subaru

A továbbfejlesztett asszisztens már a sávba is vissza tudja kormányozni az elbambuló sofőr Subaruját, a következő lépésben pedig majd félre fog állni az út szélére bealvás vagy rosszullét esetén. De van más is: a Touring Assist részben önvezető autók korszakába vezet, kanyarban a sáv közepén terelgeti az autót (igaz, a sofőr nem veheti le kezét hosszú ideig a kormányról).

A gyalogosfelismerő és vészfékező rendszer miatt elvileg nagyon ritkán lesz rá szükség, akkor viszont életeket ment vagy maradandó sérüléseket előz meg a külső légzsák. Először a Volvo alkalmazott ilyet, és sajnos nem igazán terjedt el Forrás: Subaru

Javában készül a más márkáknál elterjedt táblafelismerés és idei fejlesztés a dugóasszisztens, ami az elöl haladó autó követését jelenti kisebb tempónál, sok megállással és kanyarodással fűszerezve.

Első japán gyártóként helyi piacon már kínál gyalogoslégzsákot,

itt láthatja működés közben a lökhárító mögötti szenzorok jeleire a szélvédő tövénél felfúvódó életmentő eszközt.

2. Moduláris padlólemezen bővül a család

Amikor egy japán felsővezetővel beszélgettem, aki Justy-ügyben annak idején Esztergomban is sokszor megfordult, fontos információ hangzott el: bár a Subaru a legkisebb önálló japán gyártó, a 3. legnyereségesebb. Ahhoz, hogy a jövőben is így legyen, vadonatúj, moduláris padlólemezt fejlesztettek ki, sok nagyszilárdságú (helyenként melegsajtolású) acél felhasználásával, egységesen elöl MacPherson, hátul multilink futóművel.

Íme, az új moduláris padlóelemez, amivel nőtt az energiaelnyelő képesség és még alacsonyabbra kerül a súlypont, ami a hórihorgas SUV-modelleknél különösen fontos. Bejöttek a nagy szilárdságú acélok, a motorháztető alumínium (a lapos bokszerek jóvoltából nem kell felpattania gázolásnál) Forrás: Subaru

A VW-konszern által elindított legódivat gazdaságosabb gyártást tesz lehetővé, a Subarunál is ugyanolyan alapokra építkezik az új Impreza/XV-generációtól kezdve az új, hétüléses Ascent SUV-ig minden friss modell. Szerencsére a változtatható tengely- és nyomtávú platformból

nem csak a gyártó pénzügyi részlege profitál majd,

a tulajok merevebb építésnek, jobb kilátásnak, kevesebb rezgésnek és pontosabb kormányreakcióknak örülhetnek.

3. Régi érték: bokszermotor újratöltve

A Porsche mellett a Subaru az egyetlen autógyár, amely fantáziát lát a bokszerben, már több mint ötven éve. Nem két fillér gyártani, viszont az előnyei sem elhanyagolhatók: csendes és kiegyensúlyozott, ráadásul alacsony építésű. Ez manapság aranyat ér a gyalogosvédelmi normák teljesítésében (nagyobb hely van deformálódni a gépháztető alatt, nem kell felpattanó konstrukciót használni), de a benzinvérűek más miatt szeretik.

1966-ban készültek az első Subaru bokszermotorok, 2008-ban pedig az első dízelek, amelyek azonban messze nem olyan állóképesek, mint a benzinesek. Ma már egyre többet fújnak meg turbóval Forrás: Subaru

Lapos építése miatt a bokszer segít alacsonyabban tartani a tömegközéppontot, ami még a hórihorgas SUV-k menettulajdonságainak is jót tesz. Sajnos a downzing-divat miatt

Európából eltűntek a selymes járású hathengeresek,

viszont a négyesek (1,6-2,5 liter közötti lökettérfogattal) már a harmadik generációnál járnak, egyre szélesebb körben terjedő turbófeltöltéssel, és a szívó változatoknál is megjelent a direktbefecskendezés.

Sportos modellek csoportképe a bokszutcában, bár a szívómotoros BRZ kupé és a harci díszbe öltözött ralisztár-utód WRX STI mellett kissé fura a Levorg nevű kombiszerűség Forrás: Subaru

4. Háromféle 4x4 hajtás és népszerű CVT

Van ugyan néhány kakukkfióka a fészekaljban, például a belpiacos miniautók (átemblémázott Daihatsu kei carok) fronthajtásúak, a Toyotával közös fejlesztésű BRZ kupé pedig hátul kapar, de a saját fejlesztésű Subaruk fő alapértéke már évtizedek óta az igényes összkerékhajtás. Ma háromféle rendszert kínálnak, közös vonásuk, hogy nem csak az első kerekek megcsúszásakor küldenek nyomatékot hátra, alapesetben is állandó a 4x4.

Évtizedek óta minden Subaru sajtórendezvényen előkerül a szimmetrikus összkerékhajtás előnye: nem csak az első és hátsó tengely, hanem az autó bal és jobb oldala közti tömegarányokat is fontos kiegyensúlyozni Forrás: Subaru

A különbséget a központi differenciálmű kialakítása jelenti, ami a kézi váltós modellekben viszkókuplungos, közúton, normál körülmények között 50:50 arányú nyomatékeloszlással. Természetesen a ralis géneket hordozó a WRX STI-be építik be a csúcsrendszert mechanikus sperrel és elektromágneses kuplunggal, itt a sofőr több lépésben is dönthet a diffi zárásáról.

Íme, az új XV, amely sziluettjében hasonlít elődjére, de vadonatúj, friss extrákkal (adapív lámpák stb.) és könnyebb, újraprogramozott Lineartronic váltóval. Ha az SV-t definiálnunk kéne, így szólna: az ötajtós Impreza terepruhás testvére, ami eladható Forrás: Subaru

Létezik egy harmadik rendszer, amelyben hangsúlyosabb az elektronikus vezérlés (havon, sárban kanyarodva például megtartja a diffi zárását), és jól összedolgozik a kipörgésgátlóval, még lejtmenetvezérlő funckióval is kiegészül. Az Acitve Torque Split rendszer a CVT-s, Subaru zsargonban Lineartronic modellek sajátja, amelyek

a gumiszalaghatás kiküszöbölésére hét virtuális fokozattal is gazdálkodnak.

Hagyományos automata vagy duplakuplungos modell nincs a kínálatban, de a CVT-s autók már a teljes eladások 80 százalékát teszik ki.

Furcsa, de Európában is kézi helyett inkább Lineartronic váltót kérnek a vevők. Van egy nagyon fontos újítása: intenzív gyorsításnál (vagy kézi üzemmódra váltva) nem bőgeti a motort, mint más CVT-k, hanem hét virtuális fokozatot végigléptetve ejti a fordulatot Forrás: Subaru

5. Így készülnek a villanyautós korszakra

Míg a Skoda tavalyelőtt, addig a Subaru tavaly lépte át a bűvös évi egymilliós eladási számot, de túl azon, hogy konszern része helyett önállóan működik, a felvevőpiacban is különbözik a cseh márkától: főleg Amerikának gyárt, Európa a maga évi 40 ezer Subarujával csak vékony szelete a tortának. Így máris érthető, miért nem esett szó a workshopon a kizárólag felénk eladható, kényes bokszer dízelek utódlásáról.

Magyarországon is árulnak éppen egy ilyen Subaru-kakukktojást: Crosstrex, a cégben résztulajdonos Toyota által szállított hibrid komponensekkel Forrás: Használtautó.hu

Annál inkább csodálkoztam, hogy az alternatív hajtásokról harapófogóval kellett kiszedni az infókat a mérnökökből.

Kevesen ismerték, de volt már egy hibridje a Subarunak,

mégpedig az XV-ből részben Toyota-technikával átalakított, Ni-MH akkus, ugyanakkor bokszermotoros Crosstrek. Csakhogy alig fogyasztott kevesebbet a hagyományos modellnél és drága volt, így idénre törölték a kínálatból.

Hosszú idő telt el a Tribeca kivezetése óta, és a hétüléses Ascent márka nemsoká újra visszatér a nagy SUV-k piacára az Egyesült Államokban. Hathengeres boxerrel nem várható, nagyon esélyes viszont egy plug-in hibrid Forrás: Subaru

Most alapoktól újrakezdik az ökomodellek tervezését, és az új padlólemezt is felkészítették az akkuk befogadására. Nem hivatalos infók szerint első körben, talán már jövőre a friss plug-in hibrid készülhet el, aztán 2020 környékén jön a márka első villanyautója. Bizony, ez a 4WD kialakításában és a tömegek kidekázásában is nagy játékteret ad - reméljük, élni fognak vele, mint a régi benzines-központi diffis hajtásnál.