Az Uber arról szeretné meggyőzni a luxembourgi székhelyű törvényszéket, hogy nem egy fuvarozótársaság, hanem digitális szolgáltatást nyújt. Ezzel eldőlhetne az a kérdés, hogy egy alkalmazás-alapú startup mentesülhet-e a hagyományos vállalatok számára előírt szigorú szabályok alól.
Maciej Szpunar főtanácsnok javaslata szerint
az Ubernek közlekedési szolgáltatásnak kell minősülnie,
mivel gazdasági szempontból ez képezi az elsődleges elemet a vállalat működésében,
az utasok és a sofőrök interneten keresztül történő összekapcsolása csak másodlagos.
Mint írta, utóbbi "nem önálló és nem is elsődleges jellegű a közlekedési szolgáltatáshoz képest".
Ebből az értelmezésből következik, hogy az Uber tevékenységére
nem irányadó az "információs társadalommal összefüggő szolgáltatásnyújtás szabadságának elve",
ily módon
azonos feltételek vonatkoznak rá a tagállamokban, mint a hagyományos taxicégekre.
Az Uber öt éve érkezett Európába. A hagyományos taxitársaságok és hatóságok is bírálták, mondván, tisztességtelen versenyelőnyre tett szert azzal, hogy közösségi személyszállító szolgáltatásként nem vonatkoztak rá a szigorú engedélyezési és biztonsági előírások.
A főtanácsnoki indítvány nem köti a bírákat,
a tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy az ítéletek többnyire megegyeznek az előzetes állásfoglalással.
A most is alkalmazott, előzetes döntéshozatali eljárás lehetővé teszi, hogy a tagországok bíróságai a közösségi jog értelmezésére vagy valamely uniós jogi aktus érvényességére vonatkozó kérdést terjesszenek az EU bírósága elé. Utóbbi azonban nem dönti el a jogvitát, az a tagállami bíróság feladata, hogy az ügyet a luxembourgi ítélet alapján elbírálja.
A határozat mindazonáltal a tartalmilag hasonló kérdésben eljáró más tagállami bíróságokat is köti.