Túlélési tippek: horror lehet az autós nyaralás, ha ezekre nem gondol

család, nyaralás, csomagok, autó
Family with SUV exploring the outdoors
Vágólapra másolva!
Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor a hónapok óta tervezgetett nyaralást tönkreteszi egy rossz pillanatban lerobbanó autó. A legtöbb műszaki hiba és egyéb probléma gondos felkészüléssel elkerülhető, ehhez adunk tippeket.
Vágólapra másolva!

A tavasz már az utolsó harmadánál tart, a családok nagy része ilyenkor már javában tervezi a következő nyaralást. Sokan autóval indulnak el a népszerű üdülési célpontok felé, de

nagyon nem mindegy, hogy milyen műszaki állapotú autóval vágunk neki az előttünk álló több száz, esetleg több ezer kilométernek.

Az autós nyaralás csupa öröm, ha felkészültünk mindenre Forrás: PhotoAlto/Thierry Foulon

Az autósok egy része nem fordít kellő figyelmet a jármű felkészítésére, állapotának felmérésére, amiből aztán jön a horror: nincs is kellemetlenebb annál, mint amikor idegen helyen, esetleg helyi nyelvtudás nélkül kell szervizt keresgélni.

Átvizsgálás szervizben

A műszaki ellenőrzéseket érdemes szakszervizre bízni.

A még garanciális autók esetében ellenőrizzük, hogy a következő karbantartáshoz megállapított futott kilométerek számát várhatóan túllépjük-e az út során, ugyanis ebben az esetben ajánlott korábban átnézetni az autót, hogy az esetleges hibákra még időben fény derüljön (és később a garanciával kapcsolatban se legyen semmilyen vita).

A rosszul beállított futómű veszélyes is lehet Forrás: Cultura Creative/Cultura/Peter Muller/Peter Muller

A futómű beállítását évente kétszer érdemes elvégeztetni,

mert a téli hónapok folyamán a rosszabb útviszonyok miatt könnyen elállítódhat, ami később kárt okozhat az autóban és az abroncsokban egyaránt. Ha már úgyis elérkezett az ideje, az esedékes ellenőrzést érdemes az indulás előtt elvégeztetni.

Célszerű a fékbetéteket is megnézetni a hosszabb utak előtt,

mivel csak így garantálható, hogy egy erősebb fékezés esetén úgy reagál az autó, ahogyan arra szükség van. A kopott fékbetétet feltétlenül az utazás előtt kell kicserélni.

Gumik ellenőrzése

Nyáron nyári gumi legyen az autón, aki korábban nem tette, kezdjen egy cserével. A nyári gumik átvizsgálása során a szemmel látható sérülések mellett

ellenőrizni kell a profilmélységet, mert a kopott abroncsok tapadása nem megfelelő.

Hosszú útnak kizárólag nyári gumival vágjunk neki. A fent felejtett télivel hosszabb a fékút, ami balesetveszélyes Forrás: RIA Novosti/RIA Novosti/Igor Zarembo

A guminyomást bármelyik benzinkúton meg lehet mérni, és indulás előtt érdemes figyelembe venni, mennyi csomaggal kívánunk elindulni – az átlagosnál

jobban megterhelt autó esetében ugyanis a megszokottnál magasabb lehet az előírt nyomás.

Folyadékszintek ellenőrzése

A folyadékszintek ellenőrzése kiemelten fontos: a motorolaj és a hűtőfolyadék mellett a fékfolyadékot is érdemes megnézni, ha pedig szükséges, az utántöltésről is gondoskodni kell. A motorolaj esetében mindenképpen ügyelni kell arra, hogy a megfelelő fajtát használjuk, máskülönben komoly problémák léphetnek fel.

Olajból legyen tartalék a csomagtartóban, de pontosan ugyanolyan típus, mint ami a motorban van Forrás: Aral

A tapasztalatok szerint a kocsikban nyáron a legtöbb meghibásodást a motorolaj, a hűtőfolyadék vagy a fékolaj utántöltésének elmaradása, valamint a nem megfelelő keréknyomás okozza.

Akkumulátor és ablaktörlők ellenőrzése

Mindenképpen javasolt megvizsgálni, hogy az akkumulátor megfelelően működik-e, szükség esetén pedig érdemes feltölteni vagy kicserélni.

A nyári zivatarokra készülve gondoskodni kell az ablaktörlő lapátok cseréjéről,

mivel a téli használat megviseli, a gumi berepedezik, elkopik. Az alkoholtartalmú téli szélvédőmosót nyárira illik lecserélni, és gondoskodni kell arról, hogy a tartály teljesen fel legyen töltve.

Az ablaktörlők gyorsan kopnak - ha már csíkosan törölnek, cseréljük őket újra Forrás: Carlos Caetano | Dreamstime.com

Sokszor még a megfelelő mosófolyadékkal is problémát okoz a rovarok eltávolítása a szélvédőről, ehhez azonban lehet külön tisztítóspray-t kapni, amivel egyszerűen eltüntethetők.

Takarítás

Az autó alapos külső-belső tisztítását már tavasszal célszerű beiktatni, azonban

egy hosszabb autóút előtt érdemes ezt megismételni.

A külső tisztításhoz a legegyszerűbb egy gépi autómosót felkeresni (már ha valaki nem sajnálja a fényezést), de egy szivacs és autósampon segítségével akár kézzel, otthon is megtisztítható az autó.

Klíma

A klímával rendelkező autók esetében kiemelten fontos, hogy

évente legalább egyszer kitisztítsák a rendszert.

A koszos klíma büdös, és fertőzést is okozhat, nem érdemes kockáztatni vele Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rolf Vennenbernd

Egyes módszerekhez szakszerviz segítségét kell kérni, de ha erre nincs idő, egy speciális tisztító spray használatával bárki elvégezheti a műveletet. Ha úgyis rég volt, a nyaralás előtt végeztessük el a tisztítást, a szellőzőrendszerből áradó bűz nemcsak kellemetlen, de az egészségre ártalmas is lehet.

Ez legyen a kocsiban

A hosszabb utak előtt a biztonsági felszerelések ellenőrzése is elengedhetetlen:

gondoskodni kell elsősegélydobozról, pótizzókról, elakadásjelző háromszögről, valamint a kötelező sárga fényvisszaverő mellény(ek)ről.

Pótkerék és szerszámosláda mindig legyen nálunk egy esetleges defekt vagy lerobbanás esetére.

Normális esetben az ember fejadagja napi egy-másfél liter víz, nagy igénybevételnél viszont akár napi négy-hat litert is elérheti Forrás: AFP/Noah Seelam

Az autósoknak fel kell készülniük azokra az esetekre is, amikor például egy baleset miatt nagyobb torlódás alakul ki egy útszakaszon. Főleg kánikula idején fontos, hogy

legyen elég folyadék az autóban,

hiszen a napsütésben hamar átmelegszik a kocsi, ami könnyen kiszáradáshoz vezethet. Az átmelegedést akár dugóban ülve, akár egy parkolóban hagyott autó esetében a legegyszerűbb szélvédőtakaróval és különféle árnyékolókkal enyhíteni.

Tervezzünk meg mindent pontosan!

Az autó felkészítése mellett ajánlott az útvonal pontos megtervezése, és

annak is nézzünk utána, hogy mely útszakaszokon szükséges autópálya-matricát vásárolni.

Németországban még nem kell autópálya-matrica, de sok más országban fizetni kell. Horvátországban érdemes kártyával fizetni a kapuknál, akkor biztosan nem lesz gond a visszajáróval

Érdemes figyelembe venni a regionális klíma- és útviszonyokat, arra pedig szintén figyeljünk, hogy a kánikulában, ha sokat jár a motor, akkor könnyen túlmelegedhet, ami a hűtővíz felforrásához vezethet. Ennek megelőzése érdekében

fontos az utazás során rendszeres pihenőket tartani.

Legyen útvonaltervünk tankolási pontokkal, és készítsük elő a pályadíjakat, ne a kapunál kelljen keresgélni.

Az utazást csak kipihenten kezdjük meg, és ha mód van rá, akkor a hosszabb távokon több sofőr váltsa egymást.

Éjszaka a sofőr mellett mindig legyen valaki, aki beszélget vele, és ébren tartja. A kormány mögött elalvás veszélyeiről, a rejtélyes apnoe betegségről és a frissen tartó praktikákról itt írtunk bővebben.

Ezt tegye baleset esetén

A hazánkban megkötött felelősségbiztosítás

az EU valamennyi tagállamában, illetve Izlandon, Norvégiában és Svájcban is érvényes.

A biztosítási okmányokat feltétlenül vigyük magunkkal, és célszerű az autóban tartani néhány példányt az európai baleset-bejelentő lapból, mert ez jelentősen megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt.

Koccanások bármikor előfordulhatnak, legyen kéznél az összes szükséges dokumentum Forrás: 123RF

A casco szerződések külföldi töréskárokra vonatkozó passzusai biztosítónként változnak, ezért indulás előtt tekintsük át az általunk kötött cascoszerződés szabályzatát.

Felkészülés a váratlan helyzetekre

Nem árt, ha előre felkészülünk a problémás helyzetekre: a tartalékkulcsot hagyjuk otthon elérhető helyen, hogy egy esetleges kulcselvesztés esetén gyorsan küldhető legyen, továbbá indulás előtt ellenőrizzük az úti okmányokat, és

írjuk fel a segélyvonalak, a biztosító, illetve a banki ügyfélszolgálat telefonszámait.

Hogyan pakoljunk?

Csak annyi felszerelést, bőröndöt vigyünk, amennyi feltétlenül szükséges.

A túlpakolt autók többet fogyasztanak, és lassabban tudunk velük közlekedni. Az sem mindegy, hogyan helyezzük el a csomagokat, erről itt írtunk bővebben.

Felülre, a tetőbokszba mindig a nagyobb méretű, de könnyű holmik kerüljenek Forrás: ADAC

Az utazás során mindvégig tartsuk bekapcsolva a biztonsági övet. Az öv használata minden uniós tagállamban, minden járművön kötelező, a kisgyermekek számára pedig megfelelő gyermekülést kell biztosítani.

Az utasok ne tegyék fel a lábukat sem az ülésre, sem a műszerfalra, mert akár egy hirtelen fékezés is komoly személyi sérülést okozhat.