A tavasz már az utolsó harmadánál tart, a családok nagy része ilyenkor már javában tervezi a következő nyaralást. Sokan autóval indulnak el a népszerű üdülési célpontok felé, de
nagyon nem mindegy, hogy milyen műszaki állapotú autóval vágunk neki az előttünk álló több száz, esetleg több ezer kilométernek.
Az autósok egy része nem fordít kellő figyelmet a jármű felkészítésére, állapotának felmérésére, amiből aztán jön a horror: nincs is kellemetlenebb annál, mint amikor idegen helyen, esetleg helyi nyelvtudás nélkül kell szervizt keresgélni.
A műszaki ellenőrzéseket érdemes szakszervizre bízni.
A még garanciális autók esetében ellenőrizzük, hogy a következő karbantartáshoz megállapított futott kilométerek számát várhatóan túllépjük-e az út során, ugyanis ebben az esetben ajánlott korábban átnézetni az autót, hogy az esetleges hibákra még időben fény derüljön (és később a garanciával kapcsolatban se legyen semmilyen vita).
A futómű beállítását évente kétszer érdemes elvégeztetni,
mert a téli hónapok folyamán a rosszabb útviszonyok miatt könnyen elállítódhat, ami később kárt okozhat az autóban és az abroncsokban egyaránt. Ha már úgyis elérkezett az ideje, az esedékes ellenőrzést érdemes az indulás előtt elvégeztetni.
Célszerű a fékbetéteket is megnézetni a hosszabb utak előtt,
mivel csak így garantálható, hogy egy erősebb fékezés esetén úgy reagál az autó, ahogyan arra szükség van. A kopott fékbetétet feltétlenül az utazás előtt kell kicserélni.
Nyáron nyári gumi legyen az autón, aki korábban nem tette, kezdjen egy cserével. A nyári gumik átvizsgálása során a szemmel látható sérülések mellett
ellenőrizni kell a profilmélységet, mert a kopott abroncsok tapadása nem megfelelő.
A guminyomást bármelyik benzinkúton meg lehet mérni, és indulás előtt érdemes figyelembe venni, mennyi csomaggal kívánunk elindulni – az átlagosnál
jobban megterhelt autó esetében ugyanis a megszokottnál magasabb lehet az előírt nyomás.
A folyadékszintek ellenőrzése kiemelten fontos: a motorolaj és a hűtőfolyadék mellett a fékfolyadékot is érdemes megnézni, ha pedig szükséges, az utántöltésről is gondoskodni kell. A motorolaj esetében mindenképpen ügyelni kell arra, hogy a megfelelő fajtát használjuk, máskülönben komoly problémák léphetnek fel.
A tapasztalatok szerint a kocsikban nyáron a legtöbb meghibásodást a motorolaj, a hűtőfolyadék vagy a fékolaj utántöltésének elmaradása, valamint a nem megfelelő keréknyomás okozza.
Mindenképpen javasolt megvizsgálni, hogy az akkumulátor megfelelően működik-e, szükség esetén pedig érdemes feltölteni vagy kicserélni.
A nyári zivatarokra készülve gondoskodni kell az ablaktörlő lapátok cseréjéről,
mivel a téli használat megviseli, a gumi berepedezik, elkopik. Az alkoholtartalmú téli szélvédőmosót nyárira illik lecserélni, és gondoskodni kell arról, hogy a tartály teljesen fel legyen töltve.
Sokszor még a megfelelő mosófolyadékkal is problémát okoz a rovarok eltávolítása a szélvédőről, ehhez azonban lehet külön tisztítóspray-t kapni, amivel egyszerűen eltüntethetők.
Az autó alapos külső-belső tisztítását már tavasszal célszerű beiktatni, azonban
egy hosszabb autóút előtt érdemes ezt megismételni.
A külső tisztításhoz a legegyszerűbb egy gépi autómosót felkeresni (már ha valaki nem sajnálja a fényezést), de egy szivacs és autósampon segítségével akár kézzel, otthon is megtisztítható az autó.
A klímával rendelkező autók esetében kiemelten fontos, hogy
évente legalább egyszer kitisztítsák a rendszert.
Egyes módszerekhez szakszerviz segítségét kell kérni, de ha erre nincs idő, egy speciális tisztító spray használatával bárki elvégezheti a műveletet. Ha úgyis rég volt, a nyaralás előtt végeztessük el a tisztítást, a szellőzőrendszerből áradó bűz nemcsak kellemetlen, de az egészségre ártalmas is lehet.
A hosszabb utak előtt a biztonsági felszerelések ellenőrzése is elengedhetetlen:
gondoskodni kell elsősegélydobozról, pótizzókról, elakadásjelző háromszögről, valamint a kötelező sárga fényvisszaverő mellény(ek)ről.
Pótkerék és szerszámosláda mindig legyen nálunk egy esetleges defekt vagy lerobbanás esetére.
Az autósoknak fel kell készülniük azokra az esetekre is, amikor például egy baleset miatt nagyobb torlódás alakul ki egy útszakaszon. Főleg kánikula idején fontos, hogy
legyen elég folyadék az autóban,
hiszen a napsütésben hamar átmelegszik a kocsi, ami könnyen kiszáradáshoz vezethet. Az átmelegedést akár dugóban ülve, akár egy parkolóban hagyott autó esetében a legegyszerűbb szélvédőtakaróval és különféle árnyékolókkal enyhíteni.
Az autó felkészítése mellett ajánlott az útvonal pontos megtervezése, és
annak is nézzünk utána, hogy mely útszakaszokon szükséges autópálya-matricát vásárolni.
Érdemes figyelembe venni a regionális klíma- és útviszonyokat, arra pedig szintén figyeljünk, hogy a kánikulában, ha sokat jár a motor, akkor könnyen túlmelegedhet, ami a hűtővíz felforrásához vezethet. Ennek megelőzése érdekében
fontos az utazás során rendszeres pihenőket tartani.
Legyen útvonaltervünk tankolási pontokkal, és készítsük elő a pályadíjakat, ne a kapunál kelljen keresgélni.
Az utazást csak kipihenten kezdjük meg, és ha mód van rá, akkor a hosszabb távokon több sofőr váltsa egymást.
Éjszaka a sofőr mellett mindig legyen valaki, aki beszélget vele, és ébren tartja. A kormány mögött elalvás veszélyeiről, a rejtélyes apnoe betegségről és a frissen tartó praktikákról itt írtunk bővebben.
A hazánkban megkötött felelősségbiztosítás
az EU valamennyi tagállamában, illetve Izlandon, Norvégiában és Svájcban is érvényes.
A biztosítási okmányokat feltétlenül vigyük magunkkal, és célszerű az autóban tartani néhány példányt az európai baleset-bejelentő lapból, mert ez jelentősen megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt.
A casco szerződések külföldi töréskárokra vonatkozó passzusai biztosítónként változnak, ezért indulás előtt tekintsük át az általunk kötött cascoszerződés szabályzatát.
Nem árt, ha előre felkészülünk a problémás helyzetekre: a tartalékkulcsot hagyjuk otthon elérhető helyen, hogy egy esetleges kulcselvesztés esetén gyorsan küldhető legyen, továbbá indulás előtt ellenőrizzük az úti okmányokat, és
írjuk fel a segélyvonalak, a biztosító, illetve a banki ügyfélszolgálat telefonszámait.
Csak annyi felszerelést, bőröndöt vigyünk, amennyi feltétlenül szükséges.
A túlpakolt autók többet fogyasztanak, és lassabban tudunk velük közlekedni. Az sem mindegy, hogyan helyezzük el a csomagokat, erről itt írtunk bővebben.
Az utazás során mindvégig tartsuk bekapcsolva a biztonsági övet. Az öv használata minden uniós tagállamban, minden járművön kötelező, a kisgyermekek számára pedig megfelelő gyermekülést kell biztosítani.
Az utasok ne tegyék fel a lábukat sem az ülésre, sem a műszerfalra, mert akár egy hirtelen fékezés is komoly személyi sérülést okozhat.