Végre megint kitalált egy újfajta futóművet a Citroën

Citroën C5 Aircross
Vágólapra másolva!
Az év autójának választott Peugeot 3008 testvérmodellje, a C5 Aircross egy kompakt SUV trükkös rugózással, de hagyományos összkerékhajtás nélkül.
Vágólapra másolva!
Citroën C5 Aircross Forrás: Citroën

A Sanghaji Autószalonon leleplezett új C5 Aircross egy újabb állomás a márka egyre erősödő SUV-offenzívájában. A Peugeot 3008-ashoz hasonlóan ez is az EMP2 padlólemezre épül, de a futóműve teljesen egyedi, mert ez az első autó, amelyiknél progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott csavarrugós felfüggesztést alkalmaztak.

Forrás: Citroën

Ez a komfortra hangolt rendszer állítólag hatékonyan szűri az útegyenetlenségeket, és a Citroënekre jellemző jó menetkényelmet biztosít, amit a videón azzal próbálnak bizonyítani, hogy földúton haladva sem lötykölődik ki a pohártartóba tett ital.

Az új felfüggesztés fejlesztése során 20 szabadalmi bejelentést nyújtottak be, de a működési elv viszonylag egyszerű. Míg egy hagyományos felfüggesztés egy lengéscsillapítóból, egy rugóból és egy mechanikus ütközőből áll, addig az új rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően.

A trükkös futómű lelke így néz ki Forrás: Citroën

A felfüggesztés az igénybevételtől függően így két ütemben működik:

  • kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Az ütközőelemek alkalmazása lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a kocsi kilengését, ami állítólag olyan érzetet kelt, mintha az autó egy repülő szőnyeghez hasonlóan átsuhanna az úthibák felett;

  • nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel. Ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát. Így nincs visszapattanó hatás.
Forrás: Citroën

Belül a panoráma-napfénytető jóvoltából világos az utastér, az első ülések fűtés- és masszázsfunkcióval rendelkeznek, a speciális légtisztító rendszernek köszönhetően a levegőminőség is remek. A 12,3 colos digitális műszercsoporttal és 8 colos HD-minőségű kapacitív érintőképernyővel felszerelt C5 Aircross sok vezetéssegítő rendszert alkalmaz, jó részük feláras lesz.

Forrás: Citroën

Bár rendes összkerékhajtás nincs hozzá, a C5 Aircross állítólag terepen is biztonsággal mozog a trükkös kipörgésgátlójával. A Citroën modellek közül elsőként ebben lesz majd konnektoros hibrid hajtáslánc, amelyben a villanymotor a hátsó tengelyt hajtja. A Sanghaji Autószalonon bemutatott francia SUV kínai forgalmazása 2017 októberében, az európai 2018 második felében kezdődik.