A tsz-elnök limuzinja - Moszkvics 403 (1965)

Moszkvics 403
Vágólapra másolva!
A gömbölyű Moszkvicsokkal új időszámítás kezdődött a szovjet autóiparban: ezek voltak az első, már nem Nyugatról koppintott, saját tervezésű modellek. A 403-as a sorozat legjobban sikerült típusa.
Vágólapra másolva!
A 403-ast a baba nélküli lökhárítók és a kerek helyett szögletes indexek különböztetik meg a 407-estől. 1962 és 1965 között gyártották, 130 ezres sorozatban Forrás: Retro Mobil

A 401-es Moszkvicsot leváltó, nagyobb és kényelmesebb 402-es 1956-ban debütált, klasszikus, lépcsőshátú karosszériával, 12 V-os elektromos rendszerrel és átdolgozott (elöl már kettős keresztlengőkaros) futóművel. Kényelmesebb is lett, volt már fűtése és rádiója is, üvegfelületei pedig jelentősen megnőttek.

Akár a szántáson is elmegy. A fémházas hátsó lámpák is a 403-as sajátosságai Forrás: Retro Mobil

Viszont a hajtáslánc kevéssé változott, a váltó maradt az előd háromfokozatúja, de a 400/401-es szörnyen gyenge (26 lóerős) oldaltszelepelt 1,1-esét 1,2 literre és 35 lóerőre izmosították, változatlan szerkezet mellett.

A katalógus szerint 300 kg a teherbírása. A pótkerék a garázsban maradt, a rendszámtartó lehajtásával érhető el a betöltőnyílás Forrás: Retro Mobil

Új hajtásláncot csak a következő, 407-es generáció kapott, a korszerűbb, felülszelepelt 1,4-eshez (45 lóerő) már négyfokozatú váltó járt.

Olyan, mint egy Volga

Az 1961-ben érkező 403-ast is ez a motor mozgatta (nem elírás, a 407 előbb volt, mint a 403), további újdonsága a hidraulikus mozgatású kuplung és az új műszerfal.

Egyszerű és könnyen javítható a kis négyhengeres, 8-9 literrel gurul 100 km-t. Nagyobb, kéttorkú karburátorral a 408-as orrában is folytatta a pályafutását Forrás: Retro Mobil

Az egész sor egyébként ugyanazt a felépítményt használta, a tervezők csak a hűtőráccsal és díszlécekkel variáltak,

1963-tól már a kombi (424) és furgon (432) kivitel is készült.

Nem véletlenül emlékeztet a forma a kor Volgáira, a tervek részben közösen készültek.

Értő szemnek feltűnik a 407-es orrdísze, a 403-asé kisebb, és vörös lobogós betét nélküli. Az exportváltozatra jellemző a dupla díszléc és a kétoldali külső visszapillantó Forrás: Retro Mobil

A 403-ast kapitalista piacokra is exportálták, nálunk a hatvanas években

megszokott látvány volt az utakon,

vállalati kocsiként, taxiként és rendőrautóként is.

Megette a rozsda

Az itt bemutatott 403-ast mai tulaja mozgásképtelen állapotban találta lyukasra rozsdásodva, behorpadt tetővel; háromévnyi kitartó munkába került, míg helyrehozta. Házilag gyártotta a dob- és taposólemezeket, a sárvédők, a gép- és a csomagtértető gyári, a négy ajtó is új, itthoni szerzemény egy padlásról.

Töltés-, üzemanyagszint-, sebesség-, olajnyomás- és vízhőfokmérő. A megfelelő kormány, váltókar és csöves rádió beszerzése folyamatban van Forrás: Retro Mobil

A motort és az átforgathatatlan váltót generálozni kellett. Korábban csak egyetlen gazdája volt ennek a 403-asnak, de nem nagyon gondozhatta, mert a fékeket és a teljes futóművet is szinte a nulláról kellett újjáépíteni.

Ukrajnából nem volt nehéz új gyári alkatrészeket beszerezni,

szerencsére az utód 408-asból is sok minden passzol.

Kényelmesek az epedás ülések, ketten férnek el. Műbőr-szövet huzatokat csak az export kivitelbe tettek Forrás: Retro Mobil

Mély mormogással indul a motor, várunk egy kicsit, hogy melegedjen, és indulunk. Az öreguras tempó a bejáratós motornak és váltónak is jót tesz, utóbbi még nagyon szorosan jár. Kellő izomerővel és egy kis odafigyeléssel jól kapcsolható, de nem szabad siettetni, mert akkor meg-megreccsen. Meglepően könnyű a kuplung, jól adagolható és finoman is jár.

Távol áll tőle a sportosság

A Moszkvics főleg a rossz nyomatéki karakterisztikája miatt lustán gyűjti a sebességet,

élesebb kanyarokban pedig vészesen megdől.

Komoly tervezési hiba, hogy az indexkapcsoló egy pici kar a kormányoszlop tetején, mert furcsa és veszélyes is a kormányon átnyúlkálni menet közben.

Vaskos és strapabíró a hátul merev hidas futómű Forrás: Retro Mobil

A pontatlan, bő holtjátékú csigás kormánymű nehéz, a fékek pedig gyengék: időben és kemény taposással kell lassítani, szervó nincs. Már ebből is kiderülhetett, hogy

munkás dolog a robusztus kis limuzin dirigálása,

de legalább a rugózás és az ülőgarnitúra is kényelmes, a futómű pedig extrém jól bírja a kátyúkat.

Az aprócska könyöklők legfeljebb ajtóbehúzónak jók Forrás: Retro Mobil

Meglepően hatásos a fényszóró, a motor és a váltó menet közben nagyon zajos,

a tartós utazótempó 80 km/h körüli.

A maga korában, szovjet mércével kifejezetten minőséginek számító gép ma már nem való mindennapi használatra, de találkozókra járni nagyon jó vele.

Műszaki adatok

Motor: soros négyhengeres, OHV-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1361 cm3. Teljesítmény: 45 LE, 4600/perc fordulaton. Nyomaték: 86 Nm, 2600/perc fordulaton. Furat x löket: 76,0 x 75,0 mm. Kompresszió: 7,0:1.


Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerékhajtás.


Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugókkal, hátul merev tengely laprugókkal. Elöl-hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható mechanikus rögzítőfék.


Felépítmény: négyajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4040 x 1540 x 1600 mm. Tengelytáv: 2370 mm.
Saját tömeg: 900 kg. Tank: 35 l. Végsebesség: 115 km/h.

retro mobil címlap Forrás: Retro Mobil