Az autóklub szerint ahol Európában kilométer-arányos díjfizetés van, annak mértéke kilométerenként 19-31 forint között mozog. Ezzel számolva
a kilométer-arányos díj Budapest és Szeged között már egy irányban több lenne, mint a jelenlegi 10 napos e-útdíj 2975 forintos ára.
Az autóklub szerint elvileg anélkül is be lehetne vezetni az egynapos autópálya-használat lehetőségét, hogy ezt tovább kellene fejleszteni kilométer-arányos díjfizetésre, vagy meg kellene szüntetni a jelenlegi heti, havi, éves, illetve megyei matrica vásárlásának lehetőségét.
Az átmenet lehetőségének megteremtése ugyanakkor a jelenlegi átalánydíjas rendszer fokozatos felszámolásának veszélyét hordozná
– fejtette ki a szervezet.
Az autóklub felidézte az 1996–1998 közötti autópályadíj-pert, amikor az Európában kiugróan magas kilométer-arányos díjfizetés miatt csak bírósági úton sikerült elérniük a szolgáltatással aránytalan Győr–Hegyeshalom közötti autópálya díjának mérséklését, ami országosan a jelenlegi, a rendszeres úthasználóknak kedvezőbb átalánydíjas fizetési módhoz vezetett.
A tehergépkocsik esetében ugyanakkor a jelenlegi kilométer-arányos díjfizetés továbbra is indokolt a Magyar Autóklub szerint, mert a teherjárművek esetében az utak igénybevételének mértéke több ezerszeres a személygépkocsikhoz képest.
Z. Kárpát Dániel, a Jobbik alelnöke múlt pénteki sajtótájékoztatóján közölte, hogy ismét benyújtják az egynapos és a hosszú hétvégére szóló autópálya-matrica bevezetéséről szóló javaslatot az Országgyűlésnek. A politikus észszerűnek nevezte, hogy ne kelljen tíznapos jegyet váltani annak, aki egy napra vagy egy hosszú hétvégére veszi igénybe a sztrádákat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is megfontolná, hogy a személyautókra is kiterjessze a megtett úttal arányos autópályadíj rendszerét. Egyetlen feltétele van a tervezésnek:
sokan kérjék ezt a lehetőséget.