A jég hátán is megélnek - Volkswagen 4x4-es modellek

Pohu Eplény
Vágólapra másolva!
Izgalmas helyzet adódott: autósorfalat állított elénk a Volkswagen konszern magyar importőre, ráadásul olyan helyen, ahol nem csak egy-két hófolt van az utakon, hanem az eplényi sípályánál. Meg is szereztük néhány érdekesség kulcsát, hogy kipróbáljuk a flotta érdekességeit, és mindnek egy közös nevezője volt: az összkerékhajtás. Majdnem mindnek...
Vágólapra másolva!

Azért a valóság sokszor árnyaltabb, mint az álom, most sem volt ez másképp. A 3-5 kilométeres, leginkább közúti szakaszokon mélyrehatóan nem sikerült megismerkedni az autókkal, de nem is ez volt a cél. Élménymorzsákból szemezgetek, amiket a Porsche Hungária 4x4-es felhozatalából sikerült összecsipegetnem. Az óriási felhozatalból sikerült kipróbálni egy-egy szabadidőautót, pickupot, menedzser limuzint és kisbuszt is, olyanokat, amiknek meg sem kottyan pár centi hó.

A 372 ezer forintos felárú 18 colos könnyűfém kerekek jól mutatnak, de rázóssá is teszik a Multivant. Sok krómmal és kéttónusú fényezéssel (909 ezer forint) iszonyú menő a VW busz: idézi a régi T1 és T2 modellek világát, nem véletlen a Bulli felirat Forrás: Czifrus Dávid

A mai napig sokan terepjárózzák, jobb esetben álterepjárózzák a SUV-kat, sőt, néha a megemelt hasmagasságú kombikat is. Pedig

attól, hogy valami hajtja mind a négy kerekét, cseppet sem biztos, hogy terepre is lehet vele menni.

A közúton túlra kellenek a terepszögek, és ha nem akarunk rögtön elásni magunkat, a megfelelő gumi is alapvető kellék. De akkor mire jók ezek mégis?

Az eplényi sípálya környéke autóval is érdekes Forrás: Siarena.hu

Egy Q7, ami az egész hegyet elhúzná

Például havas-síkos útviszonyok között is felmegy az aszfaltozott úton a hegyre, és nem mellékesen biztosabban tarja a kanyaríven magát, ami az oviból hazafelé tartó anyukának megnyugtató érzés lehet. Olyan is akad, ami a bődületes erőt nem képes egy tengelyen keresztül az aszfaltra vinni, amire kevés jobb alanyt találtam volna, mint az Audi aktuális csúcsbatárját, a tavaly már tesztelt SQ7 4.0 V8 TDI-t.

Ezúttal csak lifttel lehetett feljönni, nem autóval. Már a nyolcvanas években készített az Audi olyan reklámot, amiben síugró sáncon demonstrálják a Quattro-hajtás tudását Forrás: Siarena.hu

Nincs annál nagyobb kettősség, mint egy két tonna feletti krumplit sportosnak titulálni, itt most mégis ezzel szembesülünk. Ne legyenek kétségeink, polgári körülmények között egy 3.0TDI is bőven kiszolgál minden igényt, de ez nem is a racionalitásról szól.

A súlya 2270 kg üresen a 0,34-es légellenállási együtthatójú csatahajónak. Új arca kisebbnek láttatja elődjénél, de azért nem kell félni, hogy eltűnne a tömegben Forrás: Audi

Az SQ7 435 lóereje és a valamivel alapjárat felett 900 newtonméterrel lesújtó nyomatéka partner abban is, ha úri kedvünk úgy tartja, egy hegyet akarjunk elhúzni a hűtött-fűtött foteljében ülve. A 4,8-as százas sprintje csalóka, mert

sportautó soha nem lesz, de a dízelmozdonyhoz már elég közel áll.

A nyolcfokozatú automataváltó egyenletes sebességnél vitorlázással segít csökkenteni a fogyasztást, ami így 10 liter körül tartható. Van egy tapipad a váltókar előtt, ott lehet bevinni karaktereket például a navigációhoz Forrás: Audi

Értem, hogy ez a technikai menyország, ahol az Audinak reprezentálnia kell, hol is tart éppen, de az én öregautós szemem csak egy pofátlanul gyorsan avuló, naponta sok tizenezer forintot értékvesztő tárgyat lát benne, semmi többet. De hát nem vagyok gazdag, hogy megértsem a fájdalmát a tulajoknak, ha kijön két év múlva a faceliftje, még 10-20 lóerővel többet tud majd a mostaninál.

Fontos emberek autója lett a hippibuszból

Az SQ7-nél csak egy nagyobbat találtam, gyorsan bele is ugrottam a Multivan Highline-ba. Piszok kényelmes hátul minden hely, van kihajtható kisasztal, digitális többzónás klíma, finom szövet, alcantara és bőr váltja egymást minden centiméteren, ahol ülünk. Az állítható futóműve hírből sem ismeri a furgonos pattogást, jól is megy, luxusbusz ez a javából, de azért az árcédula itt is elég súlyos lett: 26 millióban ülök éppen.

Alapáron 10,5 millióért el lehet épp hozni elsőkerék-hajtással és kézi váltóval, de nem hiszem, hogy sokan fogják ezt választani a végtelen sivár felszereltsége miatt. Nagyon könnyű 3-4 milliónyi extrát rápakolni Forrás: Volkswagen

Tudtam, hogy drága, de mikor szállt el az ára ennyire? Otthon gyorsan nekiestem a konfigurátornak, na majd én megmutatom, mennyi az annyi. Persze, meg ahogy elképzeltem. Az, hogy a Multivan 11 millió forintos alapárában még fényezetlen lökhárítónk és csupán két hangszórós rádióelőkészítésünk van, elég erős utalás a Volkswagen részéről, hogy

a 17 milliós induló árú Highline alatt nem sok lapot osztottak.

Ha luxust akarunk, annak ára lesz, amit azért jó néhány tehetős család, üzletember, szállítócég, minisztérium és hotel meg tud fizetni.

A hátul utazók sem szenvednek semmiben hiányt, ugyanolyan magas minőség fogadja őket. A forgatható második sorban lévő két ülés opcionális, kérhető háromszemélyes padként is Forrás: Volkswagen

Viszlát, munkagép-atmoszféra!

SQ7 és Multivan után estem be az Amarok Adventure jól felszerelt példányába, de nem éreztem, hogy fele- vagy harmadolyan drága lenne csak, mint az előbbiek. Jó, nyilván ott van a regadómentesség és az áfavisszatérítés, de az ára akkor is egy kövér piros pont a bizonyítványába.

Nálunk csak automatával és 4Motion összkerékhajtással lehet konfigurálni a Volkswagen honlapján, bruttó 11,4 millió forintos alapárért Forrás: Volkswagen

Bevallottan nem az igazi melósoknak készült, nem is létezik (nálunk) szimpla kabinos ütni-vágni való kivitel, csak úri fényezéssel, krómmal, müanyagokkal megtömött verzió. A célközönség igényeit figyelmebe véve

egy igazi SUV beltere fogad annak minden kényelmével

és kényeztető extrájával, az orrában egy piszok erős háromliteres, V6-os TDI (163-224 lóerővel).

Ha nem mondom meg, hogy ez Amarokban ülünk, Ön meg tudná? Haszonjárműnek nyoma sincs már a beltérben Forrás: Volkswagen

A tesztautó 204 lóerejét és 550 Nm-ét csodásan osztotta el a nyolcfokozatú automataváltó, fürgesége bőven túlmutat a kishaszonjárművek világán. Bár hátul laprugós maradt, mint egyetlen nyoma cipekedésre tervezett múltjának, még ügyesen kezeli a tipikus pattogást rosszabb utakon, még üres platóval is. Ha SQ7-re nem telik, nagy duzzogva ezzel is le lehet rángatni a tutajt az Adriára.

Minden modellbe a 3.0 V6 TDI kerül háromféle teljesítményszinttel (163/204/224 lóerő) Forrás: Volkswagen

Sítúrázók kedvence, kigyúrt dízellel

Emlékeznek még a zseniális reklámra, amiben tolatva előz meg mindenkit egy utánfutós Passat? Nem csak hasznos extra a zöldfülű vontatóknak, de a marketing is betalált, ám

enélkül is emlékezetes a VW, főleg Alltrack terepruhában.

Itt négyhengeres ugyan a dízel (2.0 TDI), viszont impozáns számok szerepelnek az adatlapján: 240 lóerő, 500Nm ráadásul dupla turbó, hogy semmilyen fordulatszámon ne hagyjon cserben az erő.

Látványos müanyag elemek és 2,7 centivel 17,4 centire emelt hasmagasság és olajfürdős Haldex kuplung, ami akkor zár, ha az első kerekeken tapadásvesztést érzékel Forrás: Volkswagen

Nem is hagy. Nagyon finom utazóautó, elhiszem, hogy minden porcikájának a működésébe számolatlanul öntötték a munkaórát a mérnökök. Beszállás után viszont valami kicsit savanyúvá tette az egyébként tökéletes összhatást a terepkombiban. Képzeljék el, hogy a sofőrülésben van elektromos háttámla, elektromos gerinctámasz minden irányba, és most kapaszkodjanak meg, manuális az előre-hátra állítás. Az plusz harmincezer lett volna, bocs, kimaradt.

A hétsebességes duplakuplungos váltó előtt egy szolid Alltrack felirat jelent meg, egyébként csak a megszokott tökéletesség mindenfelé Forrás: Volkswagen

Ebben nem érezné magát csehül

Van egy másik, fontosabb oka is annak, hogy nem lopta be magát a szívembe a Passat, úgy hívják, Skoda Superb Style. Ez egy őszinte autó, ami az első generáció óta hozza az egyik legnagyobb ütőkártyáját, az óriási láb- és csomagteret. Közvetlenül a Passat után érezni, hogy valamivel másképp klattyannak a gombok, nem olyan vastag a bőr az ülésen, de ez nem hiba, és ettől nem lesz rosszabb.

Már az előd is óriási volt, de azért növeltek rajta egy kicsit. Most alaphelyzetben 625 (kombi: 660) liter, ledöntve pedig 1760 (kombi: 1950) liter a csomagtartó térfogata, és a maximális rakodóhossz 3,1 méter Forrás: Skoda

Főleg ha mellérakjuk az árcédulát, vagy a lépcsőshátúak esetében is ötajtósként kínált karosszériát, amit rajta kívül manapság szinte csak a Ford Mondeo kínál -

a liftback műfaj kihalt, maradtak a puccos szedánok

és a még kevésbé praktikus négyajtós kupék. Mindig megállapítom, hogy okos döntés a Superb, ha nagyra nőtt a család, most sincs ez másképp.

Kakukktojás: Audi, de nem Quattro

S a már az elején volt nagy Audi, legyen kicsi is alapon következett az Audi Q2. Kakukktojás volt, és nem csak a sok dízel után fura 1.4TSI miatt, hanem azért is, mert elsőkerekes is volt. Meglepetés, vagy sem, de normál, higgadt vezetéssel fel sem tűnt igazán a jeges-havas úton, hogy itt nem mind négy kerék dolgozik a szent tapadás ügyén. Az okos elektronika mindenben segített.

Magassága (1508mm) és szélessége (1794mm) miatt nagyobbnak látszik, mint amekkora valójában. 4191mm-es hosszúságával 13 centivel rövidebb egy A3-nál. A fiatalok szívéhez próbálnak utat találni a C oszlopon lévő cserélhető elemmel Fotó: Polyák Attila - Origo

Nemrég teszteltük az új Audit, és a cikkből részletesebben kiderült, milyen trükköket rejt. Annyit megsúgok, hiába kicsi a Q-modellek közt, nem szenved hátrányt csúcstechnikában. Többek között

részterhelésnél lekapcsol a négyből két hengert,

gázelvételkor meg vitorlázik is, azaz lekapcsolja a váltót a hajtásból, így 7-8 liter között eljárkál vele az ember vegyes üzemben, ami szép érték.

Ki tudjuk rakni magunk elé a műszerek helyére akár a térképet is, ami nem csak látványos, de tényleg hasznos is. A minőségen pont csak annyit rontottak, hogy a kategóriatársakat lekörözze, de ha egy nagyobb Audiba ülünk, érezzünk különbséget Forrás: Audi

Bár az eseménynek pont nem ez lett volna a célja, azt hiszem, a legnagyobb tanulságot éppen a Q2 szimpatikus trollkodása hozta el számomra: ha nem akar minden körülmények között sietni az ember a hegy tetején lévő házába, talán az elsőkerekessel is elboldogul az évnek azon a két napján, mikor reggelre tényleg lesz valami csúszós az úton.