Tavaly még egy őrült tanulmányautóval érkezett az új amerikai elektromos autós startup a Las Vegas-i technológiai expóra: az FFZERO1-ben mindössze egy ülés volt, a vezetőnek pedig egy oxigénmaszkot is bekészítettek, ha nem kapna levegőt. Az idei CES-re viszont már egy szériaközeli egyterűt hoztak, ami
a Tesla Model X közvetlen konkurense lehetne,
ha 2018-ban tényleg elkezdenék gyártani.
Erre viszonylag kevés az esély, mert a most bemutatott autó még messze van attól, hogy érett legyen a sorozatgyártásra, a Faraday Future első autógyára még nincs kész Nevadában, ráadásul a mindössze három éve alapított startup pénzügyi háttere is bizonytalanabb, mint valaha.
A márka első autóját, az FF 91-et egy 130 kilowattórás akkumulátor látja el árammal (ez több mint az ötszöröse a Nissan Leaf kapacitásának), a hajtásért négy villanymotor felel, a rendszerteljesítmény eléri az 1050 lóerőt, a nyomaték pedig a mozdonyokat idéző 1800 Nm-t.
A több mint két tonnás, elegáns monstrum
2,39 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 96 km/h-ra,
ez pontosan 0,01 másodperccel jobb, mint az eddigi rekorder Tesla Model S P100 D ideje. Egyértelmű, hogy más területen is a Teslát akarják megverni, mivel annak hasonló méretű Model X P100 D modelljének az akkumulátora „csak" 100 kilowattórás, a gyorsulása pedig „csak" 2,9 másodperc.
A Faraday Future európai norma szerint
akár 700 km-t is meg tud tenni töltés nélkül,
míg a Model X a legnagyobb akkumulátorral is csak 542-t. Az FF 91 padlóba épített, a világon a legnagyobb energiasűrűségűjének mondott, LG Chem lítium-ion akkumulátorát 4,5 óra alatt fel lehet tölteni 50 százalékosra a kocsihoz adott 240 V-os otthoni töltővel.
Maga a karosszéria nem mutat rosszul, de az 5,25 méter hosszúsága és 2,28 méter szélessége nem arra utal, hogy a magyar lakótelepi garázsokra vagy akár az európai úthálózatra tervezték. Miután a tulajdonost okostelefonjáról felismerta az autó,
minden ajtó automatikusan, villanymotorokkal nyílik,
és szenzorok akadályozzák meg, hogy nekiütközzenek a tereptárgyaknak.
A hátsó kerekeknél a különálló villanymotorokkal megvalósították a nyomatékvektor szabályzást, kanyarban mindig az ívkülső kerékre jut több erő, ami nagyobb kanyarsebességet tesz lehetővé. Kérdés, hogy erre a tudásra és az 1050 lóerőre mi szükség van egy olyan autóban, amely egy kényelemre hangolt, önvezető, magas építésű, sokszemélyes egyterű.
A legmagasabb szintű automatizált vezetésre való képességre utal, hogy nem kevesebb mint 13 hosszú és rövid hatótávolságú radart, 10 nagyfelbontású kamerát, 12 ultrahangos szenzort és egy, a kocsi orrából szükség esetén előbújó 3D-s lidart is beépítettek az FF 91-be. Elméletileg
önálló parkolásra is képes a kocsi,
bár ezt a CES színpadán az élő prezentáción nem volt hajlandó bemutatni, a jelen lévő fejlesztési igazgató és a legnagyobb pénzügyi befektető nagy bánatára.
Még annyira félkész állapotú az FF 91, hogy a belső teréről profi sajtófotókat nem mutatták, de a CES színpadán kiderült, hogy egy fényűzően berendezett, de csak négyüléses kabinnal rendelkezik. Ott viszont bőséges helykínálatra, magas szintű luxusra, hálózatba kapcsolhatóságra és sokféle online szolgáltatásokra lehet számítani. A fedélzeti rendszer mesterséges intelligenciát használ ahhoz, hogy felmérje a tulajdonos vezetési és kényelmi preferenciáit,
a visszapillantó tükröket kamerák és kijelzők helyettesítik, az ablakok érintésre elsötétíthetők.
Bár az FF 91 még csak egy szériaközeli tanulmány, a Faraday Future már elkezdte fogadni a megrendeléseket. Előlegként 5000 dollárt, azaz kb. 1,5 millió forintot kérnek az ügyfelektől, pedig a kocsi végleges árát még nem is árulták el. A pletykák szerint körülbelül 180 ezer dollárba, azaz több mint 52 millió forintba fog kerülni az autó.
A rejtélyes Faraday Future-rel kapcsolatban az utóbbi hónapokban szinte csak akkor lehetett hallani, amikor valamelyik vezetőjük távozott.
Az elmúlt fél évben nyolc magas beosztású igazgató hagyta ott a kaliforniai startupot,
köztük a Ferrari volt F1-es csapatfőnöke, a márka- és kereskedelmi igazgatóként tevékenykedő Marco Mattiacci, valamint a marketing, a pénzügyi, a terméktervezési, a PR és az állami kapcsolatokért felelős részleg vezetője is.
Komoly
likviditási gondjai vannak a cégnek,
mivel a legnagyobb befektetője, a többek között webes streameléssel foglalkozó kínai tech-óriás, a LeEco is pénzügyi gondokkal küzd. A forráshiány miatt a Nevadában, egymilliárd dollárból épülő Faraday Future autógyár építését is fel kellett függeszteni, és egyes beszállítókat sem tudtak kifizetni.
A Jalopnik korábban arról írt, hogy a vezetők azért távoztak, mert a cég a könyvelésében szerepelő 100 millió dolláros készpénztartalék helyett valójában 200 millió dollár adóssággal rendelkezik. Aztán arról is hallani lehetett, hogy a Faraday Future-t arra kényszerítette a LeEco, hogy a kezese legyen egy Yahoo-val kötött, 250 millió dollár értékű földüzletben.
A LeEco 2016 tavaszán bemutatott villanyautóját, a LeSee-t is állítólag a Faraday Future mérnökei alkották meg, anélkül, hogy a kínaiak külön fizettek volna a munkájukért. Állítólag ez volt az oka, hogy a tavalyi CES-re a cég csak egy működésképtelen szupersportautó-tanulmánnyal, az FFZERO1-el érkezett, nagy csalódást okozva ezzel.
Egy biztos: a Faraday Future mai formájában nem tekinthető komoly autógyártónak, de még csak autógyártónak sem, mert jelenleg gyárral sem rendelkezik. Viszont pár hete a cég állítólag közel került ahhoz, hogy egy kínai befektető 1,43 milliárd dollár értékű jüant fektessen bele, ami valószínűleg elég lenne a gyár befejezéséhez és az FF 91 gyártásának beindításához is, de hivatalos közleményt erről még nem adtak ki.
Közben a Tesla 2016-ra 64 százalékkal növelte a legyártott autók számát, közel 84 ezerre növelve a mennyiséget, igaz, ebből csak 76 ezret sikerült eladniuk, ami elmarad a korábban beharangozott 80 ezres mennyiségtől. Tavaly egy új villanyautó gyártó startup, a Lucid Motors is megjelent Kaliforniában, első autójukat, az önvezető, 100 ezer dollárba kerülő Airt tavaly decemberben mutatták be. A gyártás állítólag itt is 2018-ban indul, a cég befektetői között a LeEco is ott van...